Doet Hyperacusis bij jullie ook echt pijn in je oor???

Mededelingen die niet bij bovenstaande onderwerpen over Hyperacusis passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Marijt

Doet Hyperacusis bij jullie ook echt pijn in je oor???

Bericht door Marijt » do 03.03.2011 08:51

Sinds 5 weken heb ik last van t en h. Maar bij hard gillen van mijn kinderen heb ik echt pijnscheuten in mijn oor. Is dat normaal bij Hyperacusis of moet ik aan iets anders denken?

De kno arts heeft mij twee keer onderzocht maar geen gekke dingen gevonden. BIj de gehoortest bleek wel dat ik erg gevoelig ben.

Het is gekomen door een ongeluk op mijn werk, een hoge knal doordat een slaghout tijdens de gymles tegen een ijzeren stang van de bank knalde, precies waar ik zat. Mijn trommelvlies is gescheurd geweest. Het scheurtje is nu wel weer dicht.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes Marije

anta

Bericht door anta » vr 04.03.2011 12:54

Hallo Marijt

Ja hoor, ik heb ook last van een soort pijnscheuten door mijn oren bij bepaalde geluiden van bv gillende kinderen en blaffende honden ,bepaalde toon van vrouwenstemmen of rammelende boodschappenwagentjes enz ,deze overgevoeligheid is in de loop van de tijd wel verminderd gelukkig.
ik hoop dat het bij jou ook snel zal verminderen .

Groetjes en sterkte Anta

Vertrokken

Bericht door Vertrokken » vr 04.03.2011 18:16

En ik heb het ook, in mijn linkeroor.
Het galmt daar pijnlijk door

Of het meetelt dat ik in m'n jukbeen een beschadiging van één van de
aangezichtszenuwen heb, weet ik niet, maar ik vermoed van wel.
Zoals jij dat kleine scheurtje hebt.
Een KNO-arts legde me ooit uit dat het extra resoneert via de bijholte
en dat je zodoende alles 3x zo hard hoort. Geen wonder dat dat pijn doet,
zei hij :?

Blijf kalm, stress is niet goed (dan heb je er ook meer last
van - ik wel tenminste), en wacht rustig af tot het scheurtje geheeld is.
Zorg dat mensen rekening met je houden door niet idioot hard met
deuren te gooien e.d.

Veel sterkte en succes :cool:

Anarchitect

Bericht door Anarchitect » vr 04.03.2011 18:22

Ja, een pijngevoel kan goed bij hyperacusis passen.

Ik heb er ook al een week of 6 last van, en het varieert een beetje van een jeukgevoel, tot een 'te hard'-gevoel, tot echt pijn. Afhankelijk van de hardheid van het geluid en ook het sóórt geluid. Vooral gekakel van vrouwenstemmen, argh!

Het is bij mij deze week wat beter heb ik het idee, maar misschien komt dat ook doordat ik er aan wen. Ik heb de gevoeligheid vooral aan één oor, en je kan al heel wat doen door strategisch je zitplaats te kiezen, mensen netjes aan de 'goede kant' te manoeuvreren, of een beetje afstand nemen als ze zich druk maken.

Gillende kinderen is me nog een brug te ver inderdaad. Hopelijk krijg je ze een beetje getemd!

groets!
A.

Vertrokken

Bericht door Vertrokken » vr 04.03.2011 18:26

Inderdaad, huilende kinderen :? Vreselijk!
En krakende chipszakjes. Maar dat is misofonie ...

LK

Hyperacusis kan pijn doen in het oor..

Bericht door LK » za 05.03.2011 21:04

Hyperacusis kan inderdaad pijn doen in het oor!
Hyperacusis heeft men vooral wanneer de LDL (Loudness Discomfort Level) sterk is gedaald. Dat is eigenlijk de pijngrens, die normaal boven de 100 dB ligt en bij Hyperacusis sterk verlaagd is.
Zie: hyperacusis network: www.hyperacusis.net
Waar bij sommigen het duidelijk een discomfort is , doet het bij anderen pijn. Soms meet de audioloog een heel normaal audiogram.
De LDL laten meten is natuurlijk niet zo leuk, doe je best bij een audioloog die weet wat hyperacusis is. Het is de LDL die gaat bepalen wat de graad is van je Hyperacusis.
Maar laat het alleen meten bij iemand die daar ervaring mee heeft!
De ene heeft onmiddelijk pijn in het oor na een geluid dat luider is dan zijn LDL, andere krijgen nadien pas pijn aan de oren.
Het kan gaan van stekende pijn in het oor tot een zeurende pijn. Dikwijls met een vol gevoel in het oor erbij ... (zoals bij een verkoudheid) of zoals in het vliegtuig bij het dalen...

Frits

Re: Hyperacusis kan pijn doen in het oor..

Bericht door Frits » za 05.03.2011 22:14

Ja, ik herken dat allemaal wel. Het varieert bij mij ook van het ene op het andere moment. Ook de frequentie zal bij een ieder verschillen.

Inderdaad gillende kinderen. Vreselijk. Maar ook gewone stemmen kunnen zeer irritant zijn. En het hangt ook van de acoustiek van de ruimte waarin je bent af.

Kortom het is allemaal erg lastig.
Hartelijke groet,

Frits

Marijt

Bericht door Marijt » zo 06.03.2011 10:49

Bedankt voor jullie reacties!

Ik neem aan dat het een kwestie van wennen is en dat het na verloop van tijd weer minder pijn gaat doen???

Mijn audioloog (Dhr. de Laat, LUMC) had het inderdaad al over de grens die nu enorm verlaagd is door de harde knal, mijn lichaam is op scherp gesteld. Hij zegt dat ik daardoor ook die piep ineens hoor, iedereen schijnt een piep te hebben, maar omdat ik nu heel gevoelig ben hoor ik het ineens..... dat klinkt wel heel logisch. Ik hoop dat ik de piep na verloop van tijd minder ga horen, hij is nu af en toe wel weg, maar ineens kan ie weer terugkomen. De ruis die ik hoor blijft echter wel de hele tijd. Ik moet zeggen dat dat al aardig begint te wennen.

Het lijkt me trouwens niet fijn om zo een test te doen! En zal het wat opleveren?
Ik heb al een keer een gehoortest gehad waaruit blijkt dat ik te goed hoor met mijn linkeroor. Die vond ik ook al niet fijn.

Bedankt voor de link naar de site, helaas is mijn engels niet zo goed maar ik ga kijken of ik het kan vertalen, volgens mij staat er veel handige info op!

Frits

Bericht door Frits » zo 06.03.2011 11:20

Hoe een en ander zich gaat ontwikkelen is moeilijk te voorspellen.

Fijn dat je aan de ruis een beetje gaat wennen. Je schrijft dat die piep af en toe weg is. De vraag is wanneer en onder welke omstandigheden. Is dat als je ergens mee bezig bent? Iets wat al je aandacht opvraagt? Probeer daar eens achter te komen.

Bij ieder onderzoek moet je je afvragen, wat is het nut en wat levert het op?
Als jij vindt dat een onderzoek voor jou geen meerwaarde heeft en de behandelaar heeft ook geen goede argumenten, dan is aan jou de keus om het al of niet te doen.

Het is jouw lijf en jij beslist
Hartelijke groet,

Frits

Plaats reactie