Vergoedingen door zorgverzekeraars

Moderators: moderator, forumadmin

marianne2

Bericht door marianne2 » di 07.12.2010 22:01

Kees schreef:De ziektenkosten premies waren voor 2009 al niet meer aftrekbaar.

Wel eventueel gemaakte ziektekosten mits je boven de drempel uit komt die er in zit.
Voor dit jaar (2010) wordt het nog een stuk minder.
Hoi Kees,

Weet jij wat die drempel is voor 2010?

Groetjes van Marianne.

romika

Bericht door romika » di 07.12.2010 22:13

Lalien schreef: Mijn audicien zei dat, als ik het toestel wilde aanschaffen, we moesten zorgen dat de rekening nog van dit jaar is. Volgens hem is voor het jaar 2010 al fors gesnoeid in aftrek voor allerlei hulpmiddelen maar hebben
ze de hoortoestellen over het hoofd gezien....
Groet, Lilian
Oei.......dat is jammer, dat ga ik in elk geval niet redden, maar anderen misschien nog wel.
Dus opletten iedereen!
Niets is zo hopeloos dat wij geen nieuwe reden tot nieuwe hoop zouden vinden

romika

Bericht door romika » di 07.12.2010 22:21

Lalien schreef:Volgens mij komt die 35 dB uit de Regeling hulpmiddelen bla bla bla (weet de precieze naam niet) en die ligt weer ten grondslag aan de basisverzekering.
Ook de regel dat je geen vergoeding krijgt bij eenzijdig gehoorverlies zou in die Regeling staan.
Ja zoiets heb ik ook gehoord, maar ik kan het nog steeds niet vinden helaas.
Ondanks mijn bovenstaande verhaal m.b.t. de Regeling (eenzijdig gehoorverlies) geeft het computerprogramma - dat weer gekoppeld zit aan mijn verzekeringsgegevens - van de audicien aan
dat mijn verzekeraar (Turien en CO via VGZ) maximaal 496,50 vergoedt voor het toestel en 475,- voor het All in pakket.
Totaal zou de vergoeding uitkomen op 971,50 euro. Maaaaaar ik heb dus nog geen toestemming van de verzekeraar, de aanvraag is nog in behandeling!
Nou toch nog iets vergoed in elk geval!!!
Ik zal voor je duimen hoor Lilian!
Voor eigen rekening blijft dan sowieso een bedrag van 810,90 euro. Voor dat bedrag ga ik kijken of ik via het Uwv een vergoeding kan krijgen.
De KNO-arts en audioloog hebben een brief geschreven waarin ze hebben opgenomen dat ik het toestel nodig heb voor mijn werk en ook mijn bedrijfsarts ondersteunt dit.
Hopelijk krijg ik het restant dus via het Uwv vergoedt!
Misschien ga ik daar ook wel naar kijken.
Ben wel benieuwd hoe het gaat aflopen bij je!

Verder ook jij bedankt voor je bijdrage, stel het allemaal op prijs dat jullie meedenken en helpen.

Liefs Romika
Laatst gewijzigd door romika op wo 08.12.2010 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

JV
Contacteer:

Bericht door JV » wo 08.12.2010 00:12

Hulpmiddelen zijn in 2010 ook aftrekbaar, net als over 2009 (zeker hoortoestellen, incl onderhoud, verzekering etc.).
De drempel is afhankelijk van je inkomen...
De regeling over 2010 verschilt niet veel van die over 2009.
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

Lalien

Bericht door Lalien » wo 08.12.2010 11:16

YES, I GOT IT (denk ik)

Dit is de nieuwe regeling geloof ik: Regeling zorgverzekering

http://www.st-ab.nl/wetzvwor1rz.htm

Inhoudelijk wijzigt er niet zo heel veel ten opzichte van mijn vorige bericht want:
Art. 2.14.
-1. Hulpmiddelen als bedoeld in artikel 2.6, eerste lid, onderdeel g, omvatten:
a. elektro-akoestische hoortoestellen voor persoonlijk gebruik, in gewone dan wel bijzondere uitvoering, bestemd om op of aan het menselijk lichaam te worden gebezigd ter verbetering van een gestoord gehoor, alsmede gehoorlepels of gehoorslangen die het geluid via mechanische weg versterken en de verschaffing en vervanging van oorstukjes, indien voldaan is aan één van de zorginhoudelijke criteria, vermeld in bijlage 3, onderdeel 4, van deze regeling;
b. ringleidingen, bestaande uit een snoer en versterker met zo nodig een tafelmicrofoon dan wel infraroodapparatuur of FM-apparatuur voor geluidsoverdracht, bestaande uit een ontvanger en een zender, al dan niet met inductiespoel of hoofdtelefoon, of in kinbeugeluitvoering, met zo nodig een tafelmicrofoon, indien voldaan is aan één van de zorginhoudelijke criteria vermeld in bijlage 3, onderdeel 5, van deze regeling;
c. een maskeerder ter behandeling van ernstig oorsuizen alsmede verschaffing en vervanging van oorstukjes.
-2. Als een bijzondere uitvoering van een elektro-akoestisch hoortoestel als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, wordt beschouwd:
a. een crosuitvoering;
b. een bicrosuitvoering;
c. een beengeleideruitvoering;
d. een uitvoering met één ingebouwde microfoon en twee aansluitingen;
e. een uitvoering met één uitwendige microfoon en één aansluiting;
f. een uitvoering met één ingebouwde microfoon, één uitwendige microfoon en één aansluiting.
-3. Indien de aanschaffingskosten van een hoortoestel als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, hoger zijn dan €|496,50 en een toestel voor de eerste keer wordt verstrekt, dan wel korter dan zes jaar geleden aan de verzekerde is verstrekt, betaalt de verzekerde van 16 jaar of ouder een bijdrage ter grootte van het verschil tussen de aanschaffingskosten en dit bedrag.
-4. Indien de aanschaffingskosten van een hoortoestel als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, hoger zijn dan €|587,50 en een toestel langer dan zes, maar korter dan zeven jaren geleden aan de verzekerde is verstrekt, betaalt de verzekerde van 16 jaar of ouder een bijdrage ter grootte van het verschil tussen de aanschaffingskosten en dit bedrag.
-5. Indien de aanschaffingskosten van een hoortoestel als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, hoger zijn dan €|678,00 en een toestel zeven jaren of langer geleden aan de verzekerde is verstrekt, betaalt de verzekerde een bijdrage ter grootte van het verschil tussen de aanschaffingskosten en dit bedrag. Voor een verzekerde van jonger dan 16 jaar geldt de gebruiksduur van zeven jaren of langer geleden niet.
-6. Indien sprake is van een hoortoestel in cros-, bicros- of beengeleideruitvoering opgenomen in een brilmontuur, wordt het bedrag, genoemd in het derde, vierde en vijfde lid, vermeerderd met €|64,00.

In in bijlage 3:

4. Hoortoestel

Zorginhoudelijke criteria voor hoortoestellen zijn:
a. voor één hoortoestel, dat het drempelverlies van het audiogram van het beste oor ten minste 35 dB (verkregen door het gehoorverlies bij frequenties van 1000, 2000 en 4000 Hz te middelen) bedraagt en dat het verstaan van spraak, in stilte aangeboden, met normale sterkte (55 dB) door toepassing van het hoortoestel ten minste 20% toeneemt.

b. voor twee hoortoestellen, dat de winst van spraakverstaanvaardigheid ten minste 10% bedraagt ten opzichte van de aanpassing met één hoortoestel, dan wel het richtinghoren hersteld wordt tot een hoek van 45 graden;

c. bijzondere individuele zorgvragen.

5. Ringleiding, infrarood-apparatuur en FM-apparatuur voor geluidsoverdracht

Zorginhoudelijke criteria voor ringleidingen, infrarood-apparatuur en FM-apparatuur voor geluidsoverdracht zijn:

a. indien sprake is van een toondrempelverlies op het beste oor van 40 dB gemiddeld over 500, 1000 en 2000 Hz (zogenoemd Fletcherindex), of 50 dB gemiddeld over 1000, 2000 en 4000 Hz op het beste oor, of

b. indien er volgens de meetmethode van Plomp sprake is van een hinderlijk verlies voor spraakverstaan in ruis van minimaal 3 dB, waarbij er rekening mee dient te worden gehouden dat dit met name bij jonge kinderen moeilijk of niet te meten is.

De bijlage geeft dus ook meteen antwoord op de vraag waarom eenzijdig verlies NIET wordt vergoed want het gaat om 35 dB gehoorverlies in het BESTE oor
(met nog wat mitsen en maren om het lekker ingewikkeld te maken).... Mijn enige hoop zou dan zijn: c. Bijzondere individuele zorgvragen. Want bijzonder ben ik zeker :D

Sorry voor de lappen tekst maar het leek mij zo het duidelijkst...??!!:shock:

Zo, en nu eerst een........ kopje koffie!

Groet, Lilian
Laatst gewijzigd door Lalien op wo 08.12.2010 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.
luctor et emergo (ik worstel en kom boven)

opa cor

Bericht door opa cor » wo 08.12.2010 11:43

Dat de koffie je mag smaken. Dat heb je inmiddels wel verdiend.

Bar ingewikkelde matarie. Zal niet voor iedereen duidelijk zijn.

Adviesje, heb je er problemen mee leg het voor aan je audicien. Die
zal er wel uitkomen.

Bedankt voor de moeite Lalien. !!!!

vr.gr opa cor

Maartje

Bericht door Maartje » wo 08.12.2010 13:04

Nou Lalien,

je hebt wel 2 koppen koffie verdiend! Hoofdpijn krijg ik er van!!!

En ik denk dat wij hier allemaal "bijzondere individuele zorgvragers" zijn!!
Want geen woord over ruismaskeerders laat staan ruisgenerators....

Maartje
Troubles which are not expressed in tears, make other organs cry. (Hans Greuel)

Lalien

Bericht door Lalien » wo 08.12.2010 13:41

Want geen woord over ruismaskeerders laat staan ruisgenerators....
Wél maskeerders, geen ruisgenerators: zie 2.14, eerste lid, onder c:
c. een maskeerder ter behandeling van ernstig oorsuizen alsmede verschaffing en vervanging van oorstukjes.

Een maskeerder is dus wel een hulpmiddel als bedoeld in de Regeling :-D

Groet, Lilian

romika

Bericht door romika » do 09.12.2010 18:46

Hoi Lilian,

Dank je voor het uitzoeken van dit gebeuren.
Ik ben ook al een eind gekomen maar werd er helemaal dol
van.
Ze sturen je van het ene artikel naar het andere en van de voorwaarden
naar de regelingen en daarvandaan weer naar de vergoedingen.
ZUCHT!!!!!!!!!!!!!!

Volgens mij doen ze het erom, zo min mogelijk duidelijkheid
naar de mensen toe!

Maar zoals ik dus al dacht zal ik ook niet veel vergoed
gaan krijgen.
Tenzij ik het ook via mijn werk en de UWV kan regelen.
Dat zal ik eens navragen.

In elk geval heel erg bedankt voor al je inspanningen en moeite die
je voor mij en al de anderen hier hebt gedaan!!

Liefs Romika

Brederordie

Bericht door Brederordie » do 09.12.2010 20:05

romika schreef:Volgens mij doen ze het erom, zo min mogelijk duidelijkheid
naar de mensen toe!
YEP! Lijkt me ook wel duidelijk waarom! :niak:

Kees

Bericht door Kees » vr 10.12.2010 16:11

marianne2 schreef:
Kees schreef:De ziektenkosten premies waren voor 2009 al niet meer aftrekbaar.

Wel eventueel gemaakte ziektekosten mits je boven de drempel uit komt die er in zit.
Voor dit jaar (2010) wordt het nog een stuk minder.
Hoi Kees,

Weet jij wat die drempel is voor 2010?

Groetjes van Marianne.
Alles over vergoedingen kun je op deze site lezen.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

jeanne

Bericht door jeanne » zo 12.12.2010 20:19

hoi bij de ohra uitgebreid vitaal verzekering krijg je zoals ik t lees 1500,00 euro extra vergoeding voor hoortoestellen ik moet nieuwe dus ben volop aan t snuffelen en mailen en ik hoop dat t klopt

romika

Bericht door romika » ma 13.12.2010 18:24

Ja dat hoorde ik ook al.
Wellicht iets om over na te denken en over te stappen.

Lucia

Bericht door Lucia » ma 03.01.2011 18:33

Nog een vraagje. Ik ben nog steeds aan het stoeien met mijn ziektekostenverzekeraar omdat ik van hen een schrijven moet hebben of en hoeveel zij vergoeden.
Na een eerste afwijzing ivm de 35 db afwijking kreeg ik mijn volgende verzoek (2x gebeld)weer terug omdat er een verslag van de audioloog moest bijzitten dat de T breaker helpt. Dit ook weer ingestuurd ga morgen maar weer eens bellen.

Deze hele gang van zaken moet ik door om bij het UWV een aanvraag voor vergoeding te doen. Dit kan als je werkt en je je inzet om de situatie te verbeteren door bijvoorbeeld de aanschaf van apparaten.
Zij schijnen heel redelijke vergoedingen te geven. Vaak meer dan de ziektekostenverzekeraar.

Is er al iemand die de vergoeding van het UWV heeft aangevraagd zonder gehoorafwijking of zoals ik alleen in de hoge tonen?

Lalien

Bericht door Lalien » vr 25.03.2011 20:47

Ik wilde nog even het bericht doorgeven dat mijn ziektekostenverzekeraar toch de maximale vergoeding heeft uitgekeerd, ondanks dat ik maar eenzijdig hoorverlies heb!!
Is mijn tinnitus toch nog ergens goed voor ;)

Ik ga nu de aanvraag bij het Uwv indienen om te kijken of ik het restant via hun vergoed kan krijgen...

Groet, Liliane

Plaats reactie