Mijn verhaal (recent)

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Timoo

Mijn verhaal (recent)

Bericht door Timoo » ma 16.01.2012 19:54

Hallo Iedereen.

Ik ben vandaag naar de Huisarts geweest voor een ooronderzoek. Hij heeft mij doorverwezen naar de KNO-arts. Gelukkig was er ergens een gaatje vrij dus ik kan woensdag al voor onderzoek naar het ziekenhuis.

Of ik chronische tinnitus heb objectieve of subjectieve T dat weet niemand. Dit is mijn verhaal :

Met Oud en Nieuw waren ik en mijn vrienden heerlijk carbied aan het schieten. Dit drijfgas staat erom bekend dat het gigantische drukgolven kan veroorzaken. Ik heb dus heel oud en nieuw met oordoppen/oorkleppen opgelopen. De dag erna werd ik wakker met een 1 januari kater als normaal. Alleen een beetje keelpijn van het schreeuwen en de rook die op men longen was geslagen.

De dag erna (maandag) was ik bij een vriend thuis. We hebben zitten gamen en zijn tomatenkas leegehaald. Die zat vol met meeldouw (Misschien ben ik daar allergisch voor). De keelpijn werd aan het einde van de avond ondragelijk en ben toen vervroegd naar huis gegaan.

De dag erna werd ik wakker met een enorm slijm-overschot. Van dat witte slijm waarbij je maar blijft snuiten.

Hier is waar mijn oorsuizen verhaal begint. Ik had tegen beter weten in een bandoefening geplanned. Ik als drummer doe het nu al bijna 6 jaar. Ik denk dat de geluiden in mijn garage af en toe oplopen tussen de 110 en 130 decibel. Maar ik had mijn oordroppen dan ook in gedaan. Op 5 minuutjes na. Ik voelde een beetje jeuk in mijn linkeroor en heb toen de oefening stopgezet om mijn oordroppen weer in te doen (DIe achter me lagen dom genoeg) Ik kreeg een piep in mijn linkeroor niet erger dan normaal als ik ze vergeet (wat zeer zelden is). Die avond heb ik ook met vrienden wat wijn gedronken en had 0% hinder van een piep of wat dan ook. Ik was er zelfs van overtuigd dat de piep binnen 2uur was verdwenen (zoals het hoort)

De dag erna (woensdag) werd ik wakker met Bronchites en oorsuizen wat ik nooit zo erg als dit heb meegemaakt. Het begon als een stereo-piep op de frequentie van een hartmonitor piep. Inmiddels na een antibiotica kuur en neusspray is mijn slijm in men longen opgelost. Maar het oorsuizen blijft bestaan. Het lijkt zelfs of het elke dag verandert van toonhoogte/frequentie. Eerst was het er 1 daarna 2 toen 3 . En 5 dagen gelden waren het zelfs 11 verschillende soorten piepen die mijn helemaal gek maakte.

Na vandaag naar de huisarts geweest te zijn had hij de druk in mijn orgen getest. Die was gewoon goed. Ook heb ik geen last van overgevoeligheid voor lawaai (Dus geen Hyper....) ook hoor ik totaal niet slechter sinds woensdag. Wel gaap ik onnatuurlijk veel. En tijdens het gapen lijken mijn tonen ook te veranderen.

Het vreemde is is dat ik mijzelf de laatste 3 maanden heb onthouden van uitgaan omdat ik me al gaar voelde door de griepprik. Ik luister niet naar mp3 spelers ik ben niet van die generatie (lol) en als ik iets luister gebruik ik kwaliteit koptelefoons op een laag volume. Vandaar dat de huis-arts mij waarschijnlijk doorstuurt om uit te sluiten dat het gehoorbeschadiging is.

Ik heb besloten om maar op dit forum te registreren omdat ik en mijn ouders ook maar een beperkt aantal informatie kunnen vergaren.

Ik ben 19 jaar en heb nooit eerder problemen gehad met oorsuizen/oorpijn/oorklachten. Ik bestempel dit als ''de ergste aandoening'' die je kan krijgen. Maar het kan altijd nog erger natuurlijk. Vooral slapen s'avonds is een hell. Needless to say : Ik ben me rotgeschrokken. Ik ben zo slecht geinformeerd geweest op school en feesten over gehoorbeschadiging het is bijna crimineel :S

Het is nu bijna 2 weken geleden dat mijn oorsuizen is begonnen. Ik ben nog jong dus ik zie de kansen op herstel groot in. Toch hou ik het voor mezelf heel reeel in dat het nooit meer zal verdwijnen en ik er maar mee moet leren leven. Mijn piep doet zich nu voor als een slijptol/nagels over een schoolbord/een spitsmuis die in de fik staat. Terwijl ik nog een middentonen piep zachtjes op de achtergrond erdoorheen heb.

Ach. Tijd zal het leren.

Bedankt voor het lezen en voor de eventuele reacties. Ik blijf op dit forum actief totdat ik ben genezen ookal duurt het 50 jaar. Ik zal me hier niet zomaar bij neerleggen.

PS: ik had geen idee in welk subforum ik dit moest plaatsen dus ik heb het maar hier gedaan.

Timoo

Bericht door Timoo » ma 16.01.2012 22:27

Heeft iemand nog tips/hints/tricks in zijn mouw? Want die piep maakt het slapen toch wel heel erg lastig.

Timoo

Bericht door Timoo » di 17.01.2012 21:05

Ik ga morgen voor behandeling naar de KNO-arts. Had toch wel gehoopt dat mensen op dit forum mij een steuntje in de rug zoude kunnen geven maar helaas heeft er nog niemand ook maar gereageerd op me.

Dingen als. Wat kan ik morgen verwachten. Wat moet ik weigeren aan operaties etc.

Lalien

Bericht door Lalien » di 17.01.2012 21:52

Woh, da's niet de bedoeling, dat je geen reacties krijgt :oops:

Ik denk dat je morgen eerst een soort verkennend gesprek gaat krijgen met
wat eenvoudige testjes.
Waarschijnlijk zul je ook een verwijzing krijgen voor een hoortest.
Mijn ervaring en die van veel mensen op het forum is dat de doorsnee KNO-arts helaas niet
heel veel kaas heeft gegeten van tinnitus. Het kan dus handig zijn om je door te laten verwijzen naar een audiologisch centrum (zie site nvvs).
In mijn geval is er ook een MRI en een scan gemaakt om uit te sluiten of er een brughoektumor zat.
Met een MRI moet je in ieder geval erg uitkijken met het lawaai.
Maar goed, meestal worden eerst de hoortesten gedaan en wordt daarna pas verder besproken hoe en wat.

Wat betreft het slapen: zoek even op dit forum op slapen en je zult al heel wat tips tegenkomen.
Veel mensen zorgen ervoor dat het niet compleet stil is op de slaapkamer:
cd/ipod/mp3 met natuurgeluiden, vrije ruis of zoiets die de hele nacht draait of zelfs een fonteintje op de kamer.
Op die manier ben je wat minder gefocussed op de tinnitus.
Anderen nemen een (soms meer) tabletje melatonine en weer anderen "echte" slaaptabletten.

Succes morgen!
Lilian
luctor et emergo (ik worstel en kom boven)

Timoo

Bericht door Timoo » di 17.01.2012 22:22

Dank voor je reactie. :)

Ze hadden het inderdaad over een gehoortest toen ik ze aan de lijn had. Maar ik ben nogal sceptisch over MRI scans en operaties dus ik hoop dat ze een andere oorzaak kunnen vinden.

Ik heb al geprobeert om naar tinnitus radio te luisteren voor t slapen gaan. Het helpt voor mij persoonlijk echt enorm :)

Ik zal ze eens aan de tand voelen over het audiologisch centrum. Mijn oren zijn nog in topconditie was het niet voor de Tinnitus, Daarom hoef ik geen mesjes in men oren, hah.

Morgen zal ik laten weten wat ze hebben gevonden. In verband met kennis/informatie delen met het forum.

Timo

PS: melatonine werkt niet bij mij. Voor mijn tinnitus had ik al langer slaapproblemen die bekend waren. Ik gebruik gewoon een paracetamol. doet wonderen.

Lalien

Bericht door Lalien » di 17.01.2012 22:37

Kijk ook eens naar de aire freshener op deze (betrouwbare!) site. Echt een aanrader! http://peterhirschberg.com/mysoftware.html
Ik heb 'm eigenlijk altijd aanstaan als ik op de laptop zit :-)
luctor et emergo (ik worstel en kom boven)

Timoo

Bericht door Timoo » wo 18.01.2012 00:31

interessant linkje ik zal m eens binnenhalen

de redder

Bericht door de redder » wo 18.01.2012 08:51

Hoi Timoo,

Sorry dat ik niet gereageerd heb. Ik lees alles maar ik hoef niet op
alles te reageren toch? En tja ik had meer met hyperacusis te doen.

Ze gaan echt niet met mesjes in je oren zitten. Absoluut niet.

Je zal testjes krijgen om te kijken of je een gehoorbeschadiging hebt.

Kijk verder op het forum rond wat er zoal met Tinnitus gedaan kan worden.

Sterkte
:-)
Am i part of the decease or am i part of the cure.

Timoo

Bericht door Timoo » wo 18.01.2012 19:38

Vandaag bij de KNO-arts geweest.

Ik moet zeggen. Een hele geruststelling. Voelt alsof er 100kg van men schouders afvalt.

Na een gehoortest bleek mijn gehoor optimaal te zijn. ik kon zelfs dingen horen bij -5db(hoe dat kan geen idee). Het was een test waarbij je op knopjes moet drukken als je een toontje hoort.

Alvorens hadden ze mijn oren schoongemaakt. die volgens de arts ''Bijzonder vies'' waren. Deed wel eventjes pijn maar hij was klaar voor ik het wist.

De pieptonen zijn gigantisch verandert ook. Van een middentonenpiep die gesprekken onverstaanbaar maakte tot een soort lazer-achtig geluid. Beetje sci-fi geluiden uit de ruimte. Maar wel hard aanwezig.

Conclusie was dat mijn gehoor goed was. En dat hij me niet verder kon helpen tegen tinnitus. Ik ben/was zeer lam/zwak geweest van de griep en hij is ervan overtuigd dat het overgaat. Hoe lang? Vroeg ik toen. Kan gerust maanden duren. Was ik toch eventjes stil van. Komt erop neer dat mijn zenuwstelsel flink van de kaart is. Ik heb dan ook slaappillen gehad voor men nachtrust zodat ik beter kan aansterken.

Veel dank Lalien. Ik ga jou programmatje zeker gebruiken. Hij zei dat het ook met gewenning heeft te maken en overgevoeligheid van pijn tijdens ziek zijn.

Ik geef het ziekenhuis hier een Zeeland een 10+. Ik werd binnen 2 dagen geholpen en dat heeft me zeker een hele rust gegeven.

Toch zal ik actief blijven hier. Uiteraard ben ik gediagnosticeerd met acute Tinnitus. Ik wil elke tip en raad wel proberen om het te stimuleren met overgaan.

Prachtig dat er mensen zijn die met deze aandoening de kracht hebben gekregen een forum op te zetten. Veel dank daarvoor, ik weet zeker dat heel veel mensen er baat bij hebben ((Gemiddeld 90gasten online elk willekeurig moment))

Timoo

Bericht door Timoo » vr 10.02.2012 15:21

Vandaag weer naar de KNO-arts geweest. Een beetje teleurgesteld in de informatie ik ik kreeg hoewel hij wel heel behulpzaam was. Over 3 weekjes CT-scan en weer een neusspray om men sinus infecties tegen te gaan die ik al 1.5maand heb. Een paar foldertjes en weggestuurd om weer terug te komen.

Ik hoop dat ze niets vinden over 3 weken. En dat het over gaat. Maarja. Het fluiten/suizen/gaspitje/zoemen/waaien in m'n oren is nog steeds veels te realistisch om ook maar te denken aan herstelling.

Gerard52

Bericht door Gerard52 » za 11.02.2012 13:18

Hallo Timoo,

ik lees een enkele maal per week berichten en reakties op dit forum.

Heftig verhaal van jou.
Er zijn zeer veel factoren hoe je een T. kan oplopen. Dat is mij afgelopen maandag in het audiologisch centrum in Apeldoorn nogmaals verteld.
Ook ik kan het audio.centrum in Apeldoorn waar ik onder behandeling ben een dikke pluim geven.

Ik slaap vrij goed in met de radio zachtjes aan.
Probeer eens melatonnine( slaaphormoon), een natuurlijk middel. Te koop bij het kruidvat.
Ik slik drie capsules per keer en ik slaap er wat langer op door.

Mijn T. is ontstaan na een lichte hersenbloeding op 02-09-2011, Ik heb dus ook pas T.Het was altijd echt helemaal stil in mijn hoofd. Ik heb afscheid van de stilte moeten nemen, een heel proces........waar ik nog niet mee klaar ben.

Mooi dat het bezoek aan de KNOarts je goed heeft gedaan.

Ik heb ook een aantal malen een CTscan gehad, dit is prima te doen.

Indien men eventueel aanvullend een MRIscan gaat voorstellen vraag dan goed wat de toegevoegde waarde hiervan is.

Een MRI maakt een enorme! herrie, ook met gehoorbeschermers.Ik heb de MRIscan geweigerd. De neuroloog kon mij ook niet concreet zeggen wat voor mij de toegevoegde waarde zou zijn behalve dat hij een nog completer beeld van mijn hoofd zou krijgen.

Aan uw T. kan ik helaas niets doen was zijn antwoord.

De paniek is groot als je dit overkomt. Ook ik was in paniek en kreeg soms wel erg sombere plannen en gedachten...
Bedenk dat er veel hulp geboden kan worden. Ik kon en kan er goed over praten met vrienden en collega's.

Zorg voor een zo regelmatig mogelijk dag/nachtritme. Dit is soms erg lastig, zeker als je zo jong bent maar het heeft een gunstig effect op je T.
Timoo ik wens je veel sterkte.

Groeten Gerard.

Plaats reactie