Ik vind het een hele interessante gedachte. Ik had allang het gevoel dat als ik in de remslaapfase zit ik nauwelijks last van tinnitus heb. Ook bij het net wakker worden is het op een heel laag niveau. Langzaam wordt het heftiger en als ik rechtop ga zitten wordt het wel zeer heftig. De laatste weken blijft het de hele dag op dit soms wel zeer heftige niveau.pieter 1973 schreef:OK, ik heb me even laten informeren en de persoon die mij de info gaf zei dat ze het al meer gehoord had ivm slapen/apneu. Ze vertelde dat dit komt omdat de hersenen zich in verschillende fasen bevinden. Als je wakker bent bevinden je hersenen zich in, laten we zeggen, fase A. Als je slaapt bevinden ze zich in fase B. Als je net wakker wordt kun je soms merken dat er nog geen tinnitus aanwezig is (je bevindt je nog even in fase B), waarna je hersenen de komende minuten/uren actiever worden gaan ze zich in fase A bevinden. Dit kan zich echter ook omgekeerd manifesteren (geen tinnitus hebben en na een korte slaap is het er terug).
Met andere woorden: onze hersenen staan verkeerd geprogrameerd wat bertreft tinnitus, en het heeft niets te maken met een gebrek aan zuurstof in het middenoor, druk door het apneu toestel of aanverwant. Als we slapen hebben we waarschijnlijk geen tinnitus (tenzij dat het komt door gehoorbeschadiging), maar daar zijn we natuurlijk niet veel mee als we wakker zijn.
Ik had dat vermoeden allanger. Maar de laatste weken ben ik gewoon te ziek om er verder iets mee te doen.
Herprogrammeren dus! Maar ja hoe doe je dat? En wat hebben we aan deze informatie?
Ik ben ook erg benieuwd uit wat voor een bron jouw informatie komt. Geen namen natuurlijk.