Vraagje over het boek van Jastreboff & Hazell

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

Plaats reactie
Aya

Vraagje over het boek van Jastreboff & Hazell

Bericht door Aya » zo 08.03.2015 19:22

Sinds een paar maanden heb ik een hoge pieptoon in mijn oor agv het gebruik van een betablokker. Daar ben ik alweer een poosje mee gestopt na gebruik van twee maanden, maar de piep is er en lijkt niet meer weg te gaan. Ik lees goede dingen over de J&H methode, maar is het zo dat ik voor TRT training alleen in Gent terecht kan? Ik woon namelijk in Den Haag, dus niet echt naast de deur.

Ik heb vandaag in ieder geval het boek besteld. Kan ik daarmee zelf iets aanvangen om de piep te verminderen, danwel te accepteren/tolereren of moet dat altijd met een therapie onder begeleiding?

Gisteren bijv. had ik de hele dag nauwelijks last en op zulke dagen weet ik eigenlijk niet eens meer hoe het is om de piep wèl te horen (wonderlijk eigenlijk). Vandaag, na een stuk wandelen in het bos, is de piep weer erg aanwezig en de steken in mijn oren die ik bij koud weer of wind altijd krijg, helpen ook niet :-)

In het begin kreeg ik paniekaanvallen van de piep, maar onderhand niet meer. Ik probeer er ook niet teveel bij stil te staan, al is het na winkelen of zoiets (beweging) altijd meer aanwezig. Ik kan er wel mee slapen (ik slaap met een CPAP dus dat is meteen een soort geluidsverrijking :-))

Enfin, hopelijk hebben jullie een antwoord op mijn vragen.

Alvast bedankt.

jahn

Re: Vraagje over het boek van Jastreboff & Hazell

Bericht door jahn » zo 08.03.2015 19:36

Aya, IntoEars werkt in Eindhoven, Rotterdam en meer plaatsen.
Wie weet is dat iets voor je.

http://www.intoears.nl
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Frits

Bericht door Frits » zo 08.03.2015 21:37

Je kunt ook rechtstreeks met Carlo Habets contact opnemen.

carlohabets@intoears.nl
Hartelijke groet,

Frits

Aya

Bericht door Aya » zo 08.03.2015 21:55

Bedankt voor de info. Ik heb even snel gekeken op hun website en ik weet niet of ik daar terecht kan. Niet zozeer vanwege de wachttijden, maar vanwege de hoge bedragen en klaarblijkelijk (volgens hun website) wordt er nauwelijks iets tot niets vergoed door de zorgverzekeraar. Dat zal een ev. training de zaak voor mij wat bemoeilijken.

Nog even over het boek. Kan ik daar al een eind mee komen of is dat puur informatie over tinnitus? M.a.w. kan ik door de aanwijzingen in het boek op te volgen ook al een eind komen, zonder inmenging van een of andere instelling/begeleider?

Frits

Bericht door Frits » zo 08.03.2015 22:17

Ik heb zelf het boek niet gelezen. Het schijnt wel
een dikke pil te zijn. En het is in het Engels.

Maar ik stel me zo voor dat je al lezende wel wijzer wordt.
Gewoon proberen.

De therapie houdt ook geluidsverrijking in. Ruisgeneratoren
dus.

De vraag is al meer gesteld maar ik denk dat je
het beste dan toch weer bij Intoears kunt aankloppen.
Ik ga er vanuit dat alleen de generatoren goedkoper
zal zijn dan wanneer je ook de begeleiding er bij doet.

Informeren maar. Dat is het enige wat ik je kan adviseren.

Niet bang zijn. Gewoon contact opnemen met Carlo Habets.
Als het kan zal hij je wel helpen.

Fijn dat je met de CPAP goed kan slapen. Ik weet wat het is.
Niet goed slapen is uitputten.

We horen wel hoe het verder gaat. Veel sterkte.
Hartelijke groet,

Frits

jahn

Bericht door jahn » ma 09.03.2015 09:36

Aya schreef:Bedankt voor de info. Ik heb even snel gekeken op hun website en ik weet niet of ik daar terecht kan. Niet zozeer vanwege de wachttijden, maar vanwege de hoge bedragen en klaarblijkelijk (volgens hun website) wordt er nauwelijks iets tot niets vergoed door de zorgverzekeraar. Dat zal een ev. training de zaak voor mij wat bemoeilijken ...... .
Wat nog zou kunnen is Carlo vragen: 'wat te doen als het te duur is?'.
Hij is een kundig man met dienstverlenende instelling en heeft zelf T en/of H.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

opa cor

Bericht door opa cor » ma 09.03.2015 10:52

Kijk voor een korte versie J en H in het nederlands ook ff op :
www.tinnitus-trt.info/

Habets in een zeer betrokken meegaand mens. !!

vr.gr. opa cor

Aya

Bericht door Aya » ma 09.03.2015 13:00

Frits schreef:De therapie houdt ook geluidsverrijking in. Ruisgeneratoren dus.
Dat is eigenlijk wat ik al wel een beetje doe. Soms als ik even genoeg heb van de CPAP, slaap k een uurtje zonder, dan zet ik op mijn mobiel het geluid van water sproeiend uit de douchekop op herhalen. Overdag is het meestal stil om mij heen (ik ben freelance webdesigner/webmaster en werk vanuit huis), maar zoals nu heb ik het hele oevre van Dan Gibson's Solitudes op staan. Dat is een soort rustgevende Zen-achtige muziek met veel natuur-, vogel- en watergeluiden erdoorheen.
Fijn dat je met de CPAP goed kan slapen. Ik weet wat het is. Niet goed slapen is uitputten.
Goed is helaas iets te optimistisch. Ik heb sinds 5 februari een F&P Icon+ (ingesteld op auto tussen de 5-14 cm waterdruk) en heb twee maskers: een Eson neusmasker en een Airfit P10 intranasaal masker. Die laatste geeft een pijnlijke drukplek in mijn neus, dus slaap ik met de Eson. Gaat op zich wel, maar ik word nog steeds 2 of 3 keer wakker per nacht. Overdag gaat het wel, maar om nou te zeggen dat ik er goed mee slaap, is iets te voorbarig :-) Mijn AHI was zonder behandeling 24 (zij) en 38 (op mijn rug) en is met de CPAP gedaald tot 1.5 AHI.

Een tweede nadeel is dat ik overdag ook een druk op mijn oor voel, alsof de luchtdruk van 's nachts overdags doorwerkt. Daarnaast, omdat de hoofdband onderaan je nek zit en onder je oren naar het neusmasker lopen, drukken de bandjes op mijn huid onder mijn oren, wat een pulsatiele tinnitus veroorzaakt. Aan de rechterkant had ik dat al sinds 1999 en dat hangt samen met nekklachten. Ik heb het niet altijd en het is duidelijk een adertje dat te dicht bij mijn gehoor zit, want als ik het hoor (een voemm-voemm-voemm geluid op de maat van mijn hartslag) en ik duw zachtjes op mijn nekspier vlak onder mijn oor, dan stopt het.

Links is het na beginnen met de CPAP begonnen en klinkt meer als het geluid als de vlammetjes in een geiser branden, maar dan zachter. Ook ervaar ik links een druk alsof mijn oren dichtzitten (zoals in het vliegtuig).

Dus er spelen meer dingen die het reilen en zeilen ermee wat bemoeilijken. Ik heb ondertussen erg veel gelezen over T en soms iets teveel, want dan kom je gewoon teveel negatieve berichten tegen en dat helpt echt niet. Ondertussen probeer ik mijn leven te leiden zoals ik het wil en niet zoals de T (en af en toe de H) het wil, en daarbij slik ik dan af en toe een oxazepam of diazepam (je moet toch wat?) maar dat probeer ik zoveel mogelijk te beperken,

Wat mij wel frustreert is de overmaat aan onbegrip die ik lees van reguliere zorgverleners zoals huisartsen en KNO-artsen, die mensen de deur uit sturen met een simpel "leer er maar mee leven". Zoveel mensen die er in Nederland last van hebben en zo weinig vaste plekken in het land en zo weinig door de zorg gedekte behandelpaden. Dat vind ik echt ongelooflijk.
Wel is er een groot aanbod van alternatieve behandelingen, van trainingen tot magneetveldtherapie, waardoor je als beginnende T-er echt door de bomen het bos niet meer ziet en je de moed in de schoenen zakt, want waar moet je beginnen? En als je iets vind wat de moeite waard kan zijn, is het óf in het buitenland óf erg duur. Dan is het niet vreemd dat veel mensen met T/H maar blijven aanmodderen en zich door de ene dag na de andere doorworstelen.

Enfin, sorry voor het lange verhaal en het klagen. Ik wil nog wel even zeggen dat ik de meeste en bruikbaarste info hier op dit forum heb gevonden :-)

jahn

Bericht door jahn » ma 09.03.2015 19:18

Bij jouw laatste zin, Aya:
Goed te lezen dat je de info hier vond.
Als het forum die functie kan hebben, informerend en uitwisselend, is dat mooi.
En effe klagen kan helemaal passen bij uitwisseling.

Plaats reactie