Paar vragen mbt tinnitus, klaren van oren etc.

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
xmen

Paar vragen mbt tinnitus, klaren van oren etc.

Bericht door xmen » vr 11.12.2015 20:44

Hallo!

Ik ben 26 jaar, heb sinds vorig jaar last van milde tinnitus na een fikse oorontsteking. Nu is het zo dat ik een opleiding doe in muziek. Dit is mijn passie en ik hoop hier later ook mijn brood mee te verdienen.Mijn tinnitus is zo mild dat ik er opzich wel mee om kan gaan. Echter, deze tinnitus is gepaard gegaan met hele milde gehoorschade aan mijn linkeroor (heel licht, maar wel merkbaar, vooral omdat ik met mixen en produceren van muziek bezig ben en het al vrij snel opvalt als er een klein verschil in frequenties plaatsvindt).

Ik heb toch de enige moeite om dit te accepteren, vooral omdat ik later in de muziek wil gaan werken. Meestal heb ik het idee dat ik het een plek heb kunnen geven, maar af en toe kan ik zeer dwangmatig bezig zijn met het feit dat mijn linkeroor iets minder werkt dan mijn rechter en kan ik heel lang bezig zijn om bijvoorbeeld zeer hoge sinusgolven aan mijn oren te presenteren om te kijken of mijn linkeroor nog enigzins ok werkt en ben ik de hele tijd bezig om allerlei stompzinnige gehoortesten te doen.
Ik heb overwogen om hier eens iemand voor te spreken in de psychiatriehoek omdat het mij niet echt normaal lijkt. Ik denk vooral dat het door het feit te maken dat muziek maken zoveel voor mij betekent en dat ik dit onderbewust niet echt kan accepteren. Opzich heb ik er voor de kwaliteit van mijn werkzaamheden nog geen last van, maar ik ben zeer bang dat het in de toekomst erger kan gaan worden, vooral omdat ik nog middenin mijn opleiding zit.

Nu heb ik een paar andere vragen daarnaast en ik vroeg mij af of er wellicht mensen zijn hier die er verstand van hebben die mij kunnen helpen. Het zou heel veel voor mij betekenen!

eerste vraag: Is het mogelijk dat je gehoorschade kan krijgen door oren klaren? Ik ben hier ook vrij dwangmatig mee bezig en doe dit iedere dag wel een paar keer minstens, maar ik merk ook dat als ik mijn oren klaar dat mijn linkeroor voor een paar seconden net zo goed werkt als mijn rechteroor (vooral zolang ik mijn adem inhoud). Op mijn rechteroor lijkt het geen invloed te hebben, alleen op mijn linker. Zodoende vroeg ik mij af of het mogelijk is dat het iets met mijn buis van Eustachius te maken heeft van mijn linkeroor? Want ik hoor hele hoge frequenties veel beter met mijn linkeroor dan als ik niks doe.

Tweede vraag: Kan je gehoorschade oplopen door bellen? Misschien een gekke vraag, maar ik werk nu al een aantal jaar in callcentra en heb het volume meestal vrij hoog staan als ik bel. Ik heb er nooit zo over nagedacht omdat bijna alle campagnes over gehooschade de emphasis leggen op het opletten met muziek luisteren, maar ik vroeg me dit toch af.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze vragen! Daarnaast sta ik altijd open voor tips over wat ik het beste kan doen in mijn situatie. Ik merk dat ik vooral psychisch er veel moeite mee heb, vooral omdat het veel van mijn (dwangmatige) tics veroorzaakt.

hendrik1

Re: Paar vragen mbt tinnitus, klaren van oren etc.

Bericht door hendrik1 » za 12.12.2015 09:08

Hallo Xmen,
Een lastig punt wat je daar zelf al zo duidelijk benoemd.
Je merkt dat je dwangmatig met dingen bezig bent,
en dat dat van invloed is op je ervaren klachten.
Een echt pluspunt is is dat je je daar bewust van bent!
Maakt het niet minder lastig, maar is wel van belang.

Weet je, mijn ervaring is dat je er verstandig aan doet,
eerst iets te doen aan/met je dwangmatige tics/handelingen.
Ik heb gewerkt in de arbeidsbemiddeling van mensen met een
arbeidshandicap, beperking, of handicap.
Zowel fysiek als mentaal kan dit spelen.
Vanuit die hoek zou mijn advies zijn om eerst te werken
aan een stevige, acceptabele EN haalbare basis.
Ik heb nu ook zelf de nodige beperkingen.
En van daaruit ook wel enkele tics, zoals zo veel mensen denk ik.
Het is de kunst ze te hebben en ze niet te zijn.

De opleiding en het werk wat je doet, maakt je gefocust op horen,
luisteren.
In zekere zin is dat meer belasting dan de gemiddelde nederlander zal hebben.
Of het daarmee ongezond is weet ik niet, hangt van je situatie af.
Maar je bent dus wel steeds met je bewustzijn in het fysieke gebied
waar je eigenlijk problemen ervaart.
Dat geeft zeker extra stress!
Een kromme tip misschien, en geen grapje, maar vergeet je voeten
en de rest van je lichaam niet.
Gefocust zijn op 1 deel vraagt om overbelasting.
Zeker wanneer je jezelf ook nog eens omschrijft als
iemand met een tic.

Een van mijn dingen is dat ik blijvend hersenletsel heb.
Toen ik daar mee moest leren leven, en daar echt veel moeite mee had,
gaf ik aan tegen een therapeut waar ik coaching van had,
dat ik "kloten" hersens nu had.

Ik kreeg de opdracht op maar eens te gaan kijken naar waar de hersens
allemaal voor nodig zijn en nog wel goed functioneerden.

Weet je, dat hielp me echt om op andere zaken dan de "lasten" en beperkingen te letten.

Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt.

Over verminderd horen: er zijn goede en gecompliceerde hoortoestellen
die veel kunnen, het zijn geen mensen oren natuurlijk.
Ik heb sinds een enkele jaren twee gecompliceerde toestellen,
die me prima helpen.
Ik versta de vogels weer, hoor denne appels weer knappen in de zon, etc.

hendrik.

jahn

Bericht door jahn » za 12.12.2015 10:33

Hallo XMen,
Ja, wat Hendrik treffend schrijft over aandacht verleggen is wel raak. Ik ben veel tussen menselijke stemmen en muziek bezig, het liefst de hele dag. Doordat dat niet meer kan nodigt het leven me wel uit om aandacht naar andere dingen te brengen: beeldende kunst, natuur, literatuur (met zachte achtergrondmuziek als de piep stoort).
Telefoongeluiden: ik heb ook last bij telefoneren. Of je er schade van kan oplopen: qua decibellen zal het meestal niet boven de norm zijn, maar wel is in dat werk het aantal uren heel hoog. Met gevoelige oren zou dat wel tot overbelasting kunnen leiden. Om wat objectiever antwoord te hebben zou het ook gemeten kunnen worden. Last hebben of schade: dat is nog niet hetzelfde.
Zo heb ik mijn cello eens meegenomen naar de audioloog. Hij deed een meting en gaf aan: hier kun je haast geen schade van oplopen (vanwege last doe ik wel 1 dopje met filter in).
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Frits

Bericht door Frits » za 12.12.2015 16:07

xmen schreef: eerste vraag: Is het mogelijk dat je gehoorschade kan krijgen door oren klaren?

Ja, dat kan. De KNO-arts heeft me daar op gewezen.
Je verslapt daarmee het trommelvlies. Je gehoor gaat
daardoor achteruit.

Beter is om met een neusspray de buis van Eustachius
zoveel mogelijk open te houden.
Hartelijke groet,

Frits

hendrik1

Bericht door hendrik1 » zo 13.12.2015 11:57

Naar aanleiding van een ander item over allergie
en mijn vrouw die even meeleest:

De tic van het willen klaren van je oren,
is dat een tic of een feitelijke fysieke behoefte
die tic geworden is. Of die je als zo ervaart!

Vanuit haar voedingsachtergrond(universitair)
en eigen ervaring is bekend dat sommige allergie,
of intolerantie, een reactie geven op de lymfe klieren.
Dat geeft dan een reactie in keel, oren, neus etc.
Ben je bekend met allergie/intolerantie voor bepaalde
stoffen of producten?
Intolerantie is lastiger omdat dat vaak niet
objectief medisch verklaarbaar wordt gezien.
Dan zul je in het alternatieve circuit moeten zoeken.
En dan moet je verder kijken als gangbaar is
dat men aangeeft dat het wel om gluten, koemelk etc zal gaan.
Is in mijn ogen een beetje te gemakkelijk.
Het vinden van een betrouwbare manier van meten
zul je dus ergens moetn vragen en uitzoeken.
Misschien hier ervaring, en anders is er een landelijk
informatie nummer van erkende alternatieve behandelaars/therapeuten.

xmen

Bericht door xmen » ma 14.12.2015 04:24

Ten eerste bedankt voor jullie tijd en reacties!

Hendrik1: Je hebt uiteraard een punt. Ik ga regelmatig fitnessen en probeer ook op mijn voeding te letten. Of dit invloed heeft op mijn problemen durf ik niet zo te zeggen daar heb ik te weinig verstand van. En ook mbt de reactie van jahn, het is natuurlijk zo dat er zoveel meer is. Af en toe merk ik wel dat ik de motivatie even verlies doordat ik af en toe periodes heb dat ik mij weer heel erg bewust ben van mijn probleem. Het is vooral zo dat dit meer is dan een hobby voor mij. Als ik een fulltime baan had en dit erbij zou doen als voor de leukigheid dan denk ik dat ik er minder stress onder zou hebben. Andere periodes heb ik er totaal geen last van en heb ik er alle plezier in om bezig te zijn met muziek. En als ik eerlijk ben zou ik niet zo 123 een andere carrieremove weten, ik heb zoveel tijd gestoken om muzikaal gezien verder te komen en dat ben ik nog wel even van plan, vooral gezien het feit dat ik nu toch richting het einde van mijn studie ga en ook al een vrij dikke studieschuld aan mijn broek heb. Dit alles speelt vaak mee in dat het psychischer voor mij wat moeilijker is, alsof er niet zo snel een ander iets voorbij komt waar ik mijn plezier uit zou kunnen halen. Die tic voelt meer als een feitelijke fysieke behoefte dan als een random tic. Wat ook meespeelt is dat mijn vader OCD had en ik hier ook enigzins bang ben een aanleg voor te hebben. Eigenlijk besef ik meestal ook wel dat de tics meestal een verspilling van tijd zijn, maar het lijkt toch vooral te maken te hebben dat ik het moeilijk vind te accepteren dat mijn gehoor nu zo is zoals het is, ondanks dat ik nog wel gewoon mijn ding kan doen op dit moment zonder dat het invloed heb op de kwailiteit die ik aflever. Misschien dat ik mezelf ook veelste bang maak met dat het later misschien minder kan worden maar ik ben wat dat betreft toch een beetje een stresskip. Daarnaast merk ik ook in mindere periodes als ik even geen motivatie heb dat mijn tinnitus iets erger is in mijn linkeroor.

Ik heb daarnaast ook overwogen om eens verder te kijken op medisch gebied. Heb bij een KNO-arts een gehoorstest laten doen en wat kleine testjes, maar toch voelt het alsof ik behoefte heb om wat meer informatie te krijgen mbt mijn problemen (zoals misschien eens kijken naar mijn buis van eustachius). Wellicht is een audioloog een goed alternatief?

En hendrik, om nog op je andere vraag te reageren, ik heb voor zover ik weet nooit echt een allergische reactie gehad voor specifieke producten (heb wel hooikoorts). Ik zal wel eerlijk zeggen dat ik nogal skeptisch sta tegenover alternatieve behandelmethodes.

hendrik1

Bericht door hendrik1 » ma 14.12.2015 09:13

Xmen,
Duidelijke reactie!
Ik denk dat het een heel goed idee is om wat uitgebreider
in onderzoek te gaan, zodat je een beter beeld krijgt
van wat er speelt.
Zelf heb ik daar weinig specifieke ervaring mee,
op het forum is veel kennis van zaken van behandelaars/methodieken,
de mensen die dat weten reageren vast wel.
Ondanks dat ik zelf tegen het alternatieve circuit aan zit,
deel ik je scepsis ook wel enigszins hoor.
Koren en kaf verhaal.

Over je vader en OCD,
ken je het begrip KOPP kinderen?
Daarmee is bedoelt dat het gaat om kinderen
van ouders met een psychische/psychiatrische
achtergrond of problematiek.

Een van de opvallende kenmerken die je dan vaak hoort
is bv het idee dat jij hetzelfde als een van je ouders
wel zult hebben!
Ik durf dit zo stellig te zeggen omdat ik zelf
ook een KOPP kind ben.
Mijn moeder droeg de nodige problematiek.
Gelukkig ben ik op het dorp zeer goed bij ooms
en tantes van mij, en mijn vader natuurlijk, opgevangen.
Een van de "levensreddende" gebeurtenissen in mijn leven!

We gaan beginnen met in het noorden van het land
een lotgenoten groep op te willen zetten.
Landelijk is er de stichting Labyrint.
In het midden en westen zijn al dergelijke groepen.
Ook vanuit de GGZ zijn er dergelijke gespreksgroepen,
waar er vaak/soms samenwerking is met Labyrint.
Als je daar meer over wilt weten kun je even googlen,

http://labyrint-in-perspectief.nl/voor-wie/kind-van/

hendrik

Plaats reactie