Ik krijg tinnitus (tijdelijk) weg met tegengeluid

Hier kunnen officiële berichten over nieuwe behandelingen en/of evaluaties en onderzoeken geplaatst worden.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Jaap

Ik krijg tinnitus (tijdelijk) weg met tegengeluid

Bericht door Jaap » zo 02.12.2018 14:37

Klinkt misschien vreemd als je de titel leest van dit onderwerp, ik zal het even uitleggen.

Ik had een hernia en kreeg een zware pijnstiller genaamd Tradonal. Dit werkte prima, maar op een dag kreeg ik problemen en kotste 2 dagen lang alles uit wat ik dronk of opat, maag was flink in de war.
Dus ik ging om beschuit en rijstepap naar de winkel omdat dat makkelijk binnen blijft en dat werkte. Na een week at ik een vol bord met rijstepap en toen ging het mis, ik hoorde "PANG" in mijn oren en een enorm gefluit van mogelijk 100db (vergeleken met geluid in de buitenlucht) zat er in beide oren. Dit bleef zo voor 2.5 dag. Toen stopte het en zakte tot een 10 db.

Dit is nu vanaf februari te horen en ik kan wel leven met die 10db gefluit in mijn oren. Helaas wil het volume nogal eens stijgen naar een 60 of zelfs 80 db als ik bepaalde dingen eet/drink en dat laatste (80db) is net wat te veel, 50-60 db is al moeilijk om mee te leven maar het lukt. Met 80 db word concentratie minder en word ik humeurig en bijzonder prikkelbaar.

ik ging naar de dokter er mee en die had er nog nooit van gehoord, maar stuurde me naar de oorarts en zei al vooraf dat die zeer waarschijnlijk ook niks voor me kon doen.
Bij de oorarts kreeg ik eerst een hoortest en lage frequentie (laag volume) gefluit kon ik niet horen omdat de tinnitus hoger gefluit gaf, maar voor de rest waren mijn oren in orde, geen beschadigingen. Van het feit dat voeding de tinnitus kon activeren had ook hij nog nooit gehoord. dat was de oorarts.

Het hoge volume van tinnitus kan o.a. komen door het eten van b.v. 1 stukje mandarijn (daar at ik vroeger een paar kilo in de week van),Martino broodbeleg, jam etc. etc. etc.
Nu zijn we enkele maanden verder en ik kan het redelijk in bedwang houden tot ik weer eens vergeet dat een bepaald product het volume omhoog brengt en ik het weer heb. Het kan een hoge toon zijn en soms is het een hoge toon en gaat het volume ook op en neer op de hartslag.

Bij sommige producten duurt het maar een uur, bij andere de hele dag.

Ook gaat het volume flink omhoog als ik overdag ergens moet wachten en ik per ongeluk even in slaap val of in slaap dreig te vallen.

Dan blijft het hoge volume heel de dag in mijn oren fluiten en is het de volgende morgen pas weg (10 db).

Nu was ik aan het bouwen en op een dag ergens in Juli dit jaar sta ik (zonder oorproppen) met een kleine slijptol te slijpen op een stuk staal terwijl ik een 60 db gefluit in mijn oren had.
Na een minuut of 2 slijpen bleek dat het gefluit weg was en naar de normale 10 db gezakt was.Nu kon dit toeval wezen omdat het eenmalig was.

Later had ik het nog een keer en toen kreeg ik de gedachte al dat het wel eens door dat slijpen kon komen en maakte al plannen om het geluid van het slijpen eens op nemen en bij een hoger volume tinnitus het af te spelen in een oortelefoon.

Later heb ik het nog eens gehad terwijl ik oordoppen in had dat het gefluit weg was na het slijpen.

Gisteren 1 december heb ik eindelijk het geluid van het slijpen met die kleine slijptol (met hulp) eens opgenomen en wilde het testen met de smartphone.
Helaas blijkt het een veelvoorkomend probleem te zijn bij Samsung smartphones dat een koptelefoon niet werkt als je hem inplugd in de smartphone, er zijn daar veel problemen mee zag ik op internet.

Bij de smartphone van mijn vrouw werkten de "oortjes" die er bij zaten wel, maar die blijven moeilijk in mijn oren zitten, dus een koptelefoon gepakt en ingeplugd en die werkte niet.
Daarna werkten de oortjes ook niet meer.

In elk geval wil ik dit even delen met jullie, mogelijk kunnen onderzoekers daar eens verder naar kijken.
ik heb al gesurft op internet, kan geen naam en adres vinden waar er onderzoek naar tinnitus gedaan word, misschien weten jullie dat wel.

Natuurlijk kunnen er weer personen zijn (zoals op elk forum) die het meteen afkraken omdat een redelijk hoog volume van een slijptol schade aan de haartjes in de oren kan veroorzaken en doof worden mogelijk is.

Ik gebruik het daarom enkel maar als het volume van de tinnitus te hoog word, vergeleken met lawaai in de buitenlucht een 80 db.

Zo lang het tot een 60 db is doe ik niks behalve een valeriaantablet slikken om me rustig te houden.

Mogelijk werkt het bij anderen ook, tinnitus is nogal verschillend van persoon tot persoon en ook word het door verschillende producten heviger bij anderen.

Ik eet vrijwel altijd hetzelfde, heb brood gevonden in een winkel wat "veilig" is en toch blijf ik zoeken naar andere producten die ook veilig zijn omdat altijd hetzelfde eten nogal verveelt.

Gelukkig kan ik het meeste vlees en frikandellen en kroketten en friet wel veilig eten, groenten word al gevaarlijk, erwtjes is o.a.een ramp, volume vliegt meteen omhoog.

Enigste oorzaak dat een "tegengeluid" het volume van tinnitus kan laten dalen is volgens mij dat de oren een signaal krijgen vanuit de hersens dat ze moeten gaan fluiten, de oren geven een signaal terug en het "neutraliseert" om het zo maar te noemen.
Schakelt het signaal naar de oren dat ze moeten gaan fluiten dus uit.

De hersens krijgen een signaal van een zenuw ergens in het lichaam en geven dat vervolgens door naar de oren.

De dokter of oorarts vertelde me ook dat er personen zijn die tinnitus hebben en als ze hun nek wat verdraaien dan stopt het, een zenuw in de nek is dan de oorzaak.

In elk geval hoop ik dat er ooit een "pilletje" voor komt dat het kan laten stoppen, ik kan me goed voorstellen dat personen euthanasie aanvragen vanwegen tinnitus als het volume constant en veel te hoog is.

Mogelijk hebben jullie hier iets aan, ik heb gewacht met dit te plaatsen tot ik zeker wist dat het werkte, dat weet ik nu zeker dat het bij mij werkt,jullie kunnen het proberen, kan nooit geen kwaad.

Ik kan me ook voorstellen dat er personen om moeten lachen of het voor onmogelijk houden, die heb je altijd.

ik vind dat je alles moet aangrijpen om er vanaf te geraken of het volume kan verminderen als je met Tinnitus zit.

ik heb dat geluid van die slijptol (1.1 mb) op mijn pc staan nu, kan het mailen als iemand het wil proberen.

Stuur een pm met emailadres in dat geval.

Als ik iemand kan helpen er mee, graag.

JanHuis

Re: Ik krijg tinnitus (tijdelijk) weg met tegengeluid

Bericht door JanHuis » ma 03.12.2018 12:07

Jaap, het enige aanknopingspunt dat ik kan bedenken is het volgende.
tinnitus wordt wel fantoomgeluid genoemd.
Op de plek waar geen geluid meer binnen komt
beginnen hersengebieden dat te compenseren.
Bij sommigen werkt een tinnitus maskeerder zo
dat het toegediende geluid zorgt dat de betreffende hersengebieden
geen 'behoefte' meer hebben dat compenserende geluid te produceren:
het is er immers weer.
Wie weet heeft die slijptol bij jou zo gewerkt?
Op weg, door gewenning en balans,
het T-geluid een kleinere plek te geven.
Het is er, maar er is meer: de aandacht komt weer bij alles wat ons boeit.

Jaap

Bericht door Jaap » ma 03.12.2018 19:59

Dat is mogelijk Jan, in elk geval werkt het bij mij. Ik was vanmiddag vroeg thuis en keek wat tv, viel ik zowat in slaap en daar begon het weer volop met hoog volume te fluiten en met afwisselend volume in het ritme van de hartslag.

ik krijg de koptelefoon of een oortje niet aan de praat in mijn smartphone, speaker geeft gewoon het geluid weer.
Ik heb het geluid afgespeeld en tegen mijn oor gehouden en het volume daalde meteen weer.

Het blijft overigens altijd fluiten in beide oren met een 10db, dat gaat nooit weg.
Dat is acceptabel, al is het lastig.

Johnpon

Bericht door Johnpon » wo 05.12.2018 12:58

Als je de oren blootstelt aan hard geluid dan worden ze er door verdoofd en dat trekt na een tijdje weg, maar de kans op een beschadiging neemt wel toe.

Ik heb wel ervaren dat je het gehoor systeem wel geluid aan moet bieden (niet te hard) om de functie ervan er van te verbeteren.
Zo kan ik bepaalde hoge tonen (die ik normaal niet hoor) wel waarnemen nadat het oor met geluid heb belast.

Plaats reactie