Week van tinnitus bij Jinek

Alle interessante nieuwtjes en artikelen uit de krant, de TV, tijdschriften enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Johnpon

Re: Week van tinnitus bij Jinek

Bericht door Johnpon » zo 18.02.2018 13:13

Er zullen er vast meer zijn die regelmatig of vaak aan de dood denken.
Soms vraag ik me wel eens af hoeveel mensen van dit forum niet neer zullen leven?

Als ik het forum bekijk dan is het een komen en gaan van mensen. Van heel veel mensen zul je niks meer horen. Misschien is het hen gelukt om die tinnitus te verdragen of zijn ze overleden?

JanHuis

Bericht door JanHuis » vr 23.02.2018 19:18

Van terugkerende deelnemers op dit forum
lees ik regelmatig dat zij er weer zijn omdat:
~ er toch weer een moeilijker periode is
of omdat
~ er iets heel goeds te melden is.
Op weg, door gewenning en balans,
het T-geluid een kleinere plek te geven.
Het is er, maar er is meer: de aandacht komt weer bij alles wat ons boeit.

nicole

Bericht door nicole » wo 28.02.2018 14:32

Zoveel terugkerende deelnemers in dit forum zijn er niet (meer).....

Mijn indruk is dat v o o r a l het forum bezocht wordt tijdens moeilijke periode
of door "verse" deelgenoten.

Goed nieuws is jammergenoeg spaarzaam

nicole

Rooster80

Bericht door Rooster80 » wo 06.03.2019 18:25

Johnpon, ik ben dat niet met je eens.
Vind het ook niet bemoedigend voor nieuwe leden op het forum om dit te lezen.
Ondanks dat er geen genezing is(nog niet) zijn er mogelijkheden om er mee leren te leven.
Een therapie van verschillende instellingen,trt enzovoort.
Ik begrijp heel goed dat tinnitus voor sommigen een zeer zware last is maar velen hebben er mee leren leven.

nicole

Bericht door nicole » wo 06.03.2019 18:55

De manier waarop iemand met deen ongemak / stoornis / ziekte omgaat verschilt enorm:
" verse" tinnitus veroorzaakt soms een grote fixatie op de T (op zich versterkt hierdoor de T. vooral);
anderen zoeken het vooral in mogelijke oorzaken (en fixeren zich aldus met versterkte T. als gevolg);
weer anderen concentreren zich op alle mogelijke "genezingen", therapeutsels en andere uitvindingen (en zijn DUS intensief met hun T. doende);
anderen begeven zich in een slachtofferrol (en overhandigen zonder het te beseffen hun T. een machtspositie);
sommigen maken van hun T. zelfs een zingeving (en getuigen daar op intensieve wijze van in een forum).

Het is mogelijk om T. te gaan accepteren. Pas dan verliest de T. haar machtspositie !!!

Zoek een ervaren en academisch opgeleide cognitieve gedragstherapeut,
of zoek naar een TRT-plek.

Johnpon

Bericht door Johnpon » do 07.03.2019 10:51

Een goede therapie is persoon gerelateerde maatwerk en het is ook niet verstandig om te concluderen dat welke therapie dan ook in dezelfde mate voor iedereen geschikt is.

Het lijkt het mij daarom ook niet wenselijk om aan te nemen dat iedereen in dezelfde mate geholpen kan worden.
De tinnitus (sterkte en geluiden) en hoe men het ervaart alsmede de reactie daarop (autonoom en animaal) verschilt per persoon.

Het is goed dat er therapieën bestaan, maar niet iedereen heeft er in dezelfde mate baat bij. Ik heb van verschillende mensen vernomen dat bepaalde therapieën bij hen niet werkte.

Het is niet onverstandig om een therapie te ondergaan, maar de verwachting (uitkomst) moet wel realistische conclusie zijn.

Men kan eigenlijk alleen voor zichzelf spreken en niet voor een ander. Wel adviseren maar niet voor een ander concluderen.

nicole

Bericht door nicole » do 07.03.2019 11:38

Jammer dat de essentie van mijn bijdrage niet door u werd begrepen....

Lalagè
Contacteer:

Bericht door Lalagè » do 07.03.2019 16:46

Het is toch logisch: als je probeert de tinnitus geen aandacht te geven, wat de beste manier is om ermee te leven, dan kom je niet zo vaak meer op dit forum. Er zijn zoveel mensen met tinnitus en de meesten lukt het om hier goed mee om te gaan. Zelf hoor ik ook van alles en nog wat, maar ik let er meestal niet op. Zelfs als ik mediteer, in stilte, valt het me meestal niet op. Het is er, maar ik let er niet op, net als dat ik er niet continu bij stilsta dat de muren van mijn huis wit zijn. Sommige mensen lukt dit na therapie, maar er zullen vast velen met mij zijn die het zelf in de loop van de tijd zo ervaren.

nicole

Bericht door nicole » do 07.03.2019 17:32

Dank je voor je positieve bijdrage: hopelijk hebben anderen er steun aan.
Ik kan niet genoeg benadrukken dat het mogelijk is "vriendjes" te worden met je T. (al zal het veel denkwerk vergen van sommigen alvorens ze dit zullen begrijpen?)

Rooster80

Bericht door Rooster80 » do 07.03.2019 20:24

@ Nicole: Vind de denigrerende toon van de berichten wat ongepast.
Er zijn veel mensen actief op dit forum die nog niet zo ver zijn als u schetst.
Ik heb wat berichten terug zitten lezen van u en u zoekt enkel discussie of u reageert vaak belerend.
Mensen zitten te wachten op steun en niet op een reactie waar men weggezet word als minder intelligent als u.
U verweet Frits aldoor hetzelfde verhaal op te hangen,zelf doet u dat helaas ook.
Zelf heb ik vrede met de tinnitus zoals het nu is,dat heeft tijd gekost.
Dat vergt geen denkwerk maar tijd om tot rust te komen en dan langzaam acceptatie.

nicole

Bericht door nicole » do 07.03.2019 21:50

" Ik heb wat berichten terug zitten lezen van u en u zoekt enkel discussie"
Klopt helemaal. En deze keer betrof het een berichtenreeks waarin door meerdere forumbewoners op soms aparte wijze werd gereageerd op een casus waarin iemand door verschillende (!) omstandigheden een niet terugdraaibaar besluit nam.
Vandaar !!

" u reageert vaak belerend."
Klopt. Wanneer u dit forum zo'n acht jaar geleden zou teruglezen zult u begrijpen dat ik toen (en nu) van mening (was)ben dat mensen op dit forum van elkaar kunnen leren.
Dat ik met enige regelmaat mijn kennis en ervaring gebruik ten bate van de leercurve van hen die dreigen vast te lopen; zie het maar als mijn invulling van mijn vrijwilligerswerk ?

"steun"
Het moge duidelijk zijn dat het begrip "steunen" meerdere interpretaties kent. Klaarblijkelijk heeft u de uwe.
Dat mag natuurlijk.
Maar om UW interpretatie in uw reaktie op mij te plaatsen boven die van een ander, dat is pas denigrerend toch?

Wellicht verdient het aanbeveling uw persoonlijke leercurve naar tijd, rust en acceptatie voor de andere forumleden ook eens te beschrijven?
Zelf ben ik natuurlijk erg geinteresseerd hierover te lezen, en ben meer dan benieuwd naar hoe iemand acceptatie zonder dat dit denkwerk vergde heeft bereikt.

Ik kijk erg uit naar een inhoudelijke reactie,

nicole

moderator
Site Admin
Site Admin

Bericht door moderator » do 07.03.2019 22:44

ik volg dit en houd de vinger aan de pols.
Zodra het vervelend en te veel op de persoon gespeeld gaat worden haal ik het weg en sluit dit topic.
Er komt nog maar weinig inhoudelijk nieuws bij.

Met groeten.

nicole

Bericht door nicole » vr 08.03.2019 00:17

Dank u wel.

Rooster80

Bericht door Rooster80 » vr 08.03.2019 23:39

Inhoudelijke reactie uiteraard prima.
Ik blijf bij mijn woorden over een groot aantal van uw reacties.
U verontwaardigd zich over mijn interpretatie terwijl de uwe wel mocht spuien op Frits.
Dat terwijl hij ook vrijwillig zijn kennis deelde en zijn leercurve.
Maar goed dat is een punt waar we het waarschijnlijk niet eens gaan worden.
Wat betreft het denken en hoe ik er naar kijk....
Ten eerste heb ik mezelf voorgesteld in het desbetreffende onderwerp.
Ook ik heb het zwaar gehad in de beginperiode en vrij snel hulp gezocht.
Daarbij kwam ik uit bij de ggmd.
Daar leer je onder andere de focus van je tinnitus af te halen.
Dus er niet aan denken.
Verder heb ik de stilte bewust opgezocht om acceptatie van tinnitus te bevorderen.
Met de hyperacusis die ik de eerste maanden had heb ik het tegenovergestelde gedaan,geluid opzoeken.
Met acceptatie van het ene en het opzoeken van het andere is er rust ontstaan.
Dat heb ik meer op gevoel besloten omdat je instinct je verraad in het begin.
Je trekt je terug en je hoort enkel het geluid,daarbij ontstaat paniek.
Naar mijn idee is dat voeding voor het erger worden van beide en dat is niet wenselijk.
Het geheel gaat uiteraard in het begin niet zonder denkwerk.
Daarna echter wel,daarmee doelde ik op met geen denkwerk.
Dat had ik beter moeten verklaren.
Wat bij mij werkte na de acceptatie was het gewoon weer gaan doen.
Tinnitus is vervelend maar geen belemmering naar vrienden toe te gaan of uit eten gaan.
Ook is het geen belemmering om een concert te bezoeken mits je oren goed beschermd.
De hyperacusis ligt veel ingewikkelder naar mijn mening als het blijvend is.
Dat heb ik gezien bij ons in de ggmd groep maar ook deze personen maakte enorm veel progressie.
Van niet kunnen eten aan tafel tot weer bij het gezin kunnen zitten en weer naar buiten zonder pijn in de oren.
Het is bij beide een mindgame waar je het brein juist niet aan het denken moet zetten.
De tips van o.a. Frits met afleiding enzovoorts deden bij mij de rest.
Dat koste tijd en rust vinden innerlijk maar uiteindelijk lukt dat.
Ten slotte,ik dacht ik vroeger niet na bij stilte waarom zou ik dat nu wel doen bij de geluiden die ik nu hoor?
Het is wat het is.

Johnpon

Bericht door Johnpon » zo 10.03.2019 11:50

nicole schreef:
do 07.03.2019 21:50

Zelf ben ik natuurlijk erg geinteresseerd hierover te lezen, en ben meer dan benieuwd naar hoe iemand acceptatie zonder dat dit denkwerk vergde heeft bereikt.
Plus de handvaten en/of tools om dit te realiseren. Acht ik eveneens erg belangrijk.
Echter is er kennis inzake de gesteldheid van de persoon (want niet iedereen staat er op dezelfde manier in) daarbij wel noodzakelijk om dit goed te kunnen beoordelen.

Plaats reactie