Mirtazapine

Uw ervaringen met de medische wereld in de breedste zin. KNO-artsen, huisartsen, ARBO-artsen, doorverwijzingen enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Deappie

Mirtazapine

Bericht door Deappie » ma 18.08.2008 09:40

Hallo allemaal,

Ik heb mij een tijdje geleden voorgesteld en heb toen gemeld dat ik Mirtazapine gebruikte. Ik gebruik het nu twee maanden en heb er erg veel baat bij. Het gaat niet over maar wordt er wel minder van, de T is nu zo zacht dat er goed mee te leven valt. Het is nog niet altijd leuk maar het is te verdragen. Je hebt Mirtazapine in drie sterktes, 15, 30 en 45 mg. Ik gebruik zelf de 30 mg. Ik doe weer leuke dingen en ben weer een stuk gezelliger voor mijn omgeving.

MvG Ab

Melanie

Bericht door Melanie » vr 22.08.2008 01:04

Ha Deappie,

Fijn om te horen!

Kun je misschien wat meer vertellen over dit medicijn?
Wie heeft het voorgeschreven? En bij wat voor soort tinitus (door geluidsschade, stress of bijv. een ziekte etc.) is dit bij jou voorgeschreven? Bedankt!

Groetjes Melanie

Deappie

Bericht door Deappie » za 23.08.2008 14:36

Hallo Melanie,

Hoe de T bij mij is onstaan weet ik niet maar het was er op eens. Ik heb nooit met harde geluiden gewerkt of wat dan ook. Ik ben vorig jaar van baan veranderd van heel veel stres naar een relatief rustiger functie. Het medicijn is door de huisarts voorgeschreven en valt volgens mij onder de antidepressiva. Volgens de huisarts weten ze nog niet precies waar het medicijn precies op reageerd dus het was een probeersel van haar. Ze helpt me trouwens uitstekend. Er is nu maar een probleem en dat is dat mijn zorg verzekeraar het niet meer vergoed. De huisarts moet nu eerst een brief sturen dat ik dit medicijn echt nodig heb ander is het helaas pindakaas.

MvG Ab

Kees

Bericht door Kees » za 23.08.2008 14:51

Hallo Deappie,

De antidepressiva vallen vaak onder de catagorie van medicijnen
die Tinnitus kunnen veroorzaken.
Kun je er iets over vinden in de bijsluiter van de medicijnen?
Anders moet je eens op de NVVS-site kijken in het boekje "Weet wat u slikt".
Deze kun je downloaden met de volgende link:
http://www.nvvs.nl/download/meniere/weetwatuslikt.pdf

Het boekje is ook te bestellen op de bestelpagina, daar kun je
trouwens ook meer documentatie over Tinnitus bverstellen.

http://www.nvvs.nl/index.php?s_page_id=1000141

Er staat ook een zoekfunctie op alfabet:
http://www.nvvs.nl/index.php?s_page_id=1000011

Sterkte toegewenst.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Deappie

Bericht door Deappie » za 23.08.2008 19:06

Hallo,

Ik heb de bijsluiter er op nageslagen maar er staat niets over oor suisen in. Dus ga ik er maar van uit dat het niet zo is. Het oorsuizen was er eerder, daarna ben ik met de medicijnen begonnen. En tot nu toe is het positief voor mij. Hoe het voor een ander zal zijn kan ik niet beoordelen. Maar niet geschoten is altijd mis.

Ab

Anke
Contacteer:

Bericht door Anke » zo 24.08.2008 10:58

Het Geneesmiddelenrepertorium
http://www.geneesmiddelenrepertorium.nl ... meron.html
Daar heb ik niks over tinnitus gevonden.

De hulpgids, dé gids voor de geestelijke gezondheidszorg (GGZ)
http://www.hulpgids.nl/medicijnen/antid ... kingen.htm
Zeldzame bijwerkingen
Tinnitus (ernstig) oorsuizen

Serotonine heropnameremmers zijn bij Lareb 30 keer in verband gebracht met het ontstaan van (ernstig) oorsuizen. Deze associatie is zowel in onze databank als in de databank van de WHO disproportioneel aanwezig. Tinnitus van vasculaire oorsprong kan mogelijk worden verklaard door een effect van serotonine op de bloedvaten in het oor.

Anke

PiepPiep

Bericht door PiepPiep » do 16.04.2009 12:12

Ik gebruik ook al jaren mirtazapine, heeft geen enkele invloed op de T, maar het maakt het wel een stuk makkelijker om er mee om te gaan.

Kees

Bericht door Kees » do 16.04.2009 18:30

Jammer, maar de linki werkt niet.
Ik kom er alleen op met http://www.hulpgids.nl
Ook de link: http://www.hulpgids.nl/medicijnen werkt niet bij mij
Ook niet als ik ze copieër en plak in Windows Explorer

Ook veel links op de site zelf werken niet, maar dat kan omdat
ze de site aan het upgraden zijn zoals ik daar las.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Roberto1

Re: Mirtazapine

Bericht door Roberto1 » za 06.04.2019 17:28

Hoi,
Geeft mirtazapine geeft het nu wel of niet extra oorsuis.
Bovenstaand is oud gedateerd 2008 maar geeft me geen duidelijke indicatie...
Dit ivm slechte nachtrusten.
Weet wel dat duizeligheid de 1e week hoog staat maar goed dat moet je voor lief nemen..

Elke x wordt je erop geattendeerd dat een ssri medicijn dus een anti depresiva op je cortex(hersenen) werkt ,maar ja ik loop al 6 maanden met spanningen vd burn-out en tinnitus dat je dit wel kan proberen. Ik denk zoals bovenstaande bij deze persoon dat haar T eerder naar beneden is gegaan dat ze er rustiger v werdt dus minder spanning dus T naar beneden dan dat iedereen gelijk begint dit kan niet dit is ototoxic. Je moet iets ik probeer constant te ontspannen maar toch voel ik door mijn lichaam constant spanning...tuurlijk ik word ook huiverig van alle verhalen.
Maar beter iets doen dan niets doen toch.....en loopt de T wel op stoppen met dit medicijn.

Gr Roberto
Het is niet werken met Tinnitus maar aan .
Blijf rustig en zorg dat je conditie en mentaal de juiste balans kunt vinden.
Zo zul je je Tinnitus kunnen beheersen en een plek geven (gewenning)
of zelfs uitdoven. :)

Roberto1

Bericht door Roberto1 » wo 10.04.2019 14:19

Roberto1 schreef:
za 06.04.2019 17:28
Hoi,
Geeft mirtazapine geeft het nu wel of niet extra oorsuis.
Bovenstaand is oud gedateerd 2008 maar geeft me geen duidelijke indicatie...
Dit ivm slechte nachtrusten.
Weet wel dat duizeligheid de 1e week hoog staat maar goed dat moet je voor lief nemen..

Elke x wordt je erop geattendeerd dat een ssri medicijn dus een anti depresiva op je cortex(hersenen) werkt ,maar ja ik loop al 6 maanden met spanningen vd burn-out en tinnitus dat je dit wel kan proberen. Ik denk zoals bovenstaande bij deze persoon dat haar T eerder naar beneden is gegaan dat ze er rustiger v werdt dus minder spanning dus T naar beneden dan dat iedereen gelijk begint dit kan niet dit is ototoxic. Je moet iets ik probeer constant te ontspannen maar toch voel ik door mijn lichaam constant spanning...tuurlijk ik word ook huiverig van alle verhalen.
Maar beter iets doen dan niets doen toch.....en loopt de T wel op stoppen met dit medicijn.

Gr Roberto
Hoi,
Wat ik al dacht gisteren en misschien moet ik niet zoveel denken na de 1e mirtazapine
beetje duizeligheid in de ochtend wakker worden en beetje moe..nu middag nagenoeg geen last van de 2
Wel positief is dat ik de nacht goed doorgeslapen heb eindelijk en bemerk aan mijn T nog geen verschil
maar daar is het nog te vroeg voor voornaamste is dat de spanning eruit gaat en minder met mijn T bezig ben.

gr Roberto

Johnpon

Bericht door Johnpon » vr 12.04.2019 21:16

Ben je met Quetiapine gestopt of gebruik je Mirtazapine er bij?
Wat slapen betreft werken ze beide (ongeveer) op de zelfde receptoren, maar daarnaast werkt de eerste meer op dopamine en de ander meer op serotonine. Te veel serotonine in het gehoorsysteem kan (tijdelijke?) verergering van tinnitus veroorzaken. Maar het verschilt per persoon in welke mate je er last van hebt.

Roberto1

Bericht door Roberto1 » za 13.04.2019 15:55

Johnpon schreef:
vr 12.04.2019 21:16
Wat slapen betreft werken ze beide (ongeveer) op de zelfde receptoren, maar daarnaast werkt de eerste meer op dopamine en de ander meer op serotonine. Te veel serotonine in het gehoorsysteem kan (tijdelijke?) verergering van tinnitus veroorzaken. Maar het verschilt per persoon in welke mate je er last van hebt.
Hoi Johnpon,
Beide
Gisteren minder volume vandaag weer wat meer of komt door intensiteit belevinggdeze 2 dagen dat het oorspronkelijke niveau hoe het was?
Vannacht wat minder geslapen want midden in de nacht wakker worden is de intensiteit hoger dan gewoon om 07.00 uur wakker worden.
Quetiapine gebruik ik voor mijn paniek 3 x daags 12.5 mg en nacht 1x 25 mg + meta 30 mg
Inslapen gaat prima maar doorslapen minder deze weken
Misschien dosis iets teveel probeer vannacht nacht 15 mg meta + 1 que 25 mg + 3mg melatonine . En natuurlijk beweging voor slaap , blijft spanning ,maar je nachtrust is prio nr 1.
Voel me niet echt moe nu ,wel een beetje dronken haha ....bijwerkingen (bekend bij meta).

Gr
,Roberto

Roberto1

Bericht door Roberto1 » zo 14.04.2019 09:39

Roberto1 schreef:
za 13.04.2019 15:55
Johnpon schreef:
vr 12.04.2019 21:16
Hoi Johnpon,
Beide
Gisteren minder volume vandaag weer wat meer of komt door intensiteit belevinggdeze 2 dagen dat het oorspronkelijke niveau hoe het was?
Vannacht wat minder geslapen want midden in de nacht wakker worden is de intensiteit hoger dan gewoon om 07.00 uur wakker worden.
Quetiapine gebruik ik voor mijn paniek 3 x daags 12.5 mg en nacht 1x 25 mg + meta 30 mg
Inslapen gaat prima maar doorslapen minder deze weken
Misschien dosis iets teveel probeer vannacht nacht 15 mg meta + 1 que 25 mg + 3mg melatonine . En natuurlijk beweging voor slaap , blijft spanning ,maar je nachtrust is prio nr 1.
Voel me niet echt moe nu ,wel een beetje dronken haha ....bijwerkingen (bekend bij meta).

Gr
,Roberto
Hoi,
Gisteren 13-04 1× meta 15 mg + 1x quet 1pil +1/2 = 37.5 mg. Geen melatonine ivm AD--》meta.
Gisteren zoals je eerder beschreef mindfulness- ademhaling ( headset op zachtjes).
Goed doorgeslapen 23.00-07.00 uur eindelijk :D
Vanmorgen zeer lage T ( intensiteit een 3 ) er is zeker een verschil
Weet niet of dit nu komt door de ontspanning of medicatie.
1 ding is zeker ik heb chronische stress fysiek de spierpijn overal die zich constant verplaatsen nek/rug /bekken/ voorhoofdspanning waardoor de trommelvliezen met druk aanvoelen soms.
Hier kan geen fysio/Chiro tegen aan boxen er moet een software matige reset plaats vinden om gezonder te leven met de T.
Kortom ik schrijf dit op als een dagboek voor mezelf en iemand die het wil lezen
Straks weer lopen 3 km (3xdaags) , sociaal contact ,boek lezen,. to do list., maar alles in mate (Geen obsessief gedrag)
Weet dat bet lager kan en de intensiteit kan verdragen en er steeds minder mee bezig ben.het is de draagkracht (cognatief)die het bepaald . Ieders intensiteit is anders.
Dat bleek ook wel mijn geluidsmaskeerder wilde ik bij de audicien lager hebben (Geen suis onderdrukking+ irritatie het geluid v/d maskeerder) en volgens haar kon het niet lager.Blijkbaar (zeker weten)zijn mijn hersens zo overprikkeld dat alles te hard lijkt.. Kortom stress moet naar beneden en ik moet er minder mee bezig zijn dit is een proces voor iedereen met T.

Gr Roberto
Laatst gewijzigd door Roberto1 op vr 19.04.2019 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Johnpon

Bericht door Johnpon » ma 15.04.2019 10:36

Het is fijn om te horen dat het nu even beter met je gaat.
Vooral veel afleiding zoeken en minder met T bezig te zijn kan al een groot verschil maken.
Het is moeilijk, ook voor mij (ik weet het), maar toch blijven proberen.

Roberto1

Bericht door Roberto1 » di 16.04.2019 11:34

Johnpon schreef:
ma 15.04.2019 10:36
Het is fijn om te horen dat het nu even beter met je gaat.
Vooral veel afleiding zoeken en minder met T bezig te zijn kan al een groot verschil maken.
Het is moeilijk, ook voor mij (ik weet het), maar toch blijven proberen.
Nu dag 6. Met de meta 15 mg en 37.5 mg que
Beetje weeig en wat duffer bijwerking meta.
Geluid T wat lager goed geslapen .
Eergisteren 15 mg avond en nacht wakker 03.30 uur weer 15 mg. Niet doen suis ochtend hard en
Ontzettend duf . 15 mg is dus voldoende.
En nu inderdaad met andere dingen bezig zijn :wink:

Gr Roberto

Plaats reactie