Het Tinnitus & Hyperacusis forum
Algemene informatie over Tinnitus & Hyperacusis

Het is nu vr 31.10.2014 17:54

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
    Afdrukweergave Vorig onderwerp | Volgend onderwerp   
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11.07.2009 08:52 

Beste Forummers,

Ik ben uit Duitsland teruggekeerd na het ondergaan van de infuustherapie. Een therapie die in Nederland niet voorhanden is.

Over het eindresultaat ben ik voorlopig niet ontevreden. Welsiwaar is de tinnitus in mijn linkeroor nog aanwezig, maar in veel mindere mate!
Het rechteroor heeft zich van de beginnende tinnitus hersteld. Belangrijk is dat de trilhaartjes in het linker binnenoor zich volledig hebben hersteld. Er is dus progressie gemaakt.

Ik heb de infuustherapie ondergaan in de Helios-kliniek te Krefeld.
De behandeling wordt door de zorgverzekeraar volledig vergoed als deze is aangesloten bij de UVIT (Duits verband). Mijn verzekeraar (VGZ) had onlangs een overeenkomst hiermee gesloten, zodat de therapie kosteloos kon worden gevolgd.

De therapie bestaant uit 10 x infuus (3x cortisonen en 7 x trental). Het infuus wordt aangelegd en vergt ongeveer 3 kwartier om door te lopen. Er is een ochtendsessie van 09.00 uur of middagsessie van 13.00 uur. Je mag zelf uitkiezen welke tijd je wilt komen.

Daarnaast krijg je voorafgaand aan de therapie de benodigde testen en de een-na-laatste dag ook om de vooruitgang te meten.

De artsen in Duitsland zijn zeer deskundig en bovendien neemt men alle tijd om de symptomen te bespreken, vervolgtrajecten en je allerlei handvatten aan te reiken. Het is natuurlijk wel vereist dat je zelf de Duitse taal een beetje machtig bent. De Duiste artsen staan versteld over het feit dat deze therapie in Nederland niet standaard wordt toegepast bij acute/beginnende tinnitus.

Ik heb een prima indruk gekregen van de therapie en ook ervaren dat tijdens de therapie enkele lotgenoten van de tinnitus werden verlost. De therapie heeft nauwelijks bijwerkingen, alleen de eerste 3 dagen krijg je tabletten mee die de maag beschermen tegen de werking van de cortisonen (ik kreeg alleen een 'vol' gevoel in de maagstreek).

De therapie heeft ook nog een na-ijl effect, zodat herstel ook nog na enkele maanden spontaan kan optreden.

Om de therapie te ondergaan kan je het beste 10 dagen in Krefeld een pension nemen. Dit voorkomt veel gereis en bovendien stress die je zoveel mogelijk moet vermijden.

Ten Noorden van Krefeld ligt het Hulscherbos waar je in de middag in het groen kan wandelen. Er zijn wat kleine heuvels met wildparkjes.

Na de therapie kan je nog doorgaan met de trental, maar nu in tabletvorm.

Mijn advies is als je tinnitus zeer recent hebt verkregen dat deze therapie zeer de moeite waard is.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.

vr.groet,

Pierre

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 11.07.2009 10:03 
pierre schreef:
Beste Forummers,

Ik ben uit Duitsland teruggekeerd na het ondergaan van de infuustherapie. Een therapie die in Nederland niet voorhanden is.

Over het eindresultaat ben ik voorlopig niet ontevreden. Welsiwaar is de tinnitus in mijn linkeroor nog aanwezig, maar in veel mindere mate!
Het rechteroor heeft zich van de beginnende tinnitus hersteld. Belangrijk is dat de trilhaartjes in het linker binnenoor zich volledig hebben hersteld. Er is dus progressie gemaakt.

Ik heb de infuustherapie ondergaan in de Helios-kliniek te Krefeld.
De behandeling wordt door de zorgverzekeraar volledig vergoed als deze is aangesloten bij de UVIT (Duits verband). Mijn verzekeraar (VGZ) had onlangs een overeenkomst hiermee gesloten, zodat de therapie kosteloos kon worden gevolgd.

De therapie bestaant uit 10 x infuus (3x cortisonen en 7 x trental). Het infuus wordt aangelegd en vergt ongeveer 3 kwartier om door te lopen. Er is een ochtendsessie van 09.00 uur of middagsessie van 13.00 uur. Je mag zelf uitkiezen welke tijd je wilt komen.

Daarnaast krijg je voorafgaand aan de therapie de benodigde testen en de een-na-laatste dag ook om de vooruitgang te meten.

De artsen in Duitsland zijn zeer deskundig en bovendien neemt men alle tijd om de symptomen te bespreken, vervolgtrajecten en je allerlei handvatten aan te reiken. Het is natuurlijk wel vereist dat je zelf de Duitse taal een beetje machtig bent. De Duiste artsen staan versteld over het feit dat deze therapie in Nederland niet standaard wordt toegepast bij acute/beginnende tinnitus.
Ik heb een prima indruk gekregen van de therapie en ook ervaren dat tijdens de therapie enkele lotgenoten van de tinnitus werden verlost. De therapie heeft nauwelijks bijwerkingen, alleen de eerste 3 dagen krijg je tabletten mee die de maag beschermen tegen de werking van de cortisonen (ik kreeg alleen een 'vol' gevoel in de maagstreek).

De therapie heeft ook nog een na-ijl effect, zodat herstel ook nog na enkele maanden spontaan kan optreden.

Om de therapie te ondergaan kan je het beste 10 dagen in Krefeld een pension nemen. Dit voorkomt veel gereis en bovendien stress die je zoveel mogelijk moet vermijden.

Ten Noorden van Krefeld ligt het Hulscherbos waar je in de middag in het groen kan wandelen. Er zijn wat kleine heuvels met wildparkjes.

Na de therapie kan je nog doorgaan met de trental, maar nu in tabletvorm.

Mijn advies is als je tinnitus zeer recent hebt verkregen dat deze therapie zeer de moeite waard is.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.

vr.groet,

Pierre

Dank je voor je verslag. Zelf geef ik de voorkeur aan de gezondheidszorg in onze buurlanden omdat naar mijn mening de kwaliteit van de zorg in Nederland steeds meer achteruit gaat. Bepaalde behandelingen zijn in Belgie of Duitsland al jaren standaard maar worden in Nederland niet toegepast of vergoed.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 11.07.2009 16:03 

Helaas heb ik het nu reeds een half jaar :cry: en weet ik nog steeds niet welke oorzaak mijn T heeft waardoor ook niet zeker is of deze therapie had geholpen... wordt er gek van....

Profiel  

Berichttitel: respons Brederordie
BerichtGeplaatst: za 11.07.2009 22:02 

Beste Brederordie,

Ik kan je gevoel goed begrijpen. Het 'gek worden van' is heel herkenbaar.
Toch probeer ik me zo min mogelijk van de tinnitus aan te trekken.

In de 5 weken dat ik deze loden last nu met mij meedraag wil ik mij niet
laten verslaan door deze kwaal.

Ik kijk om me heen en zie al mijn dierbaren die me zo lief zijn, ik geniet intens van de natuur en haar schoonheid. Ik lees mijn favoriete boeken over kunst, geschiedenis, archeologie en wetenschap. Ik zoek afleiding en ga binnenkort zeker weer aan de slag op mijn werk.

Er is zoveel moois op deze wereld, dat ik niet wil dat de tinnitus dat van mij afneemt.

Wees ook assertief, zoek behandelmethoden, vraag na, schrijf brieven, praat met iedereen en alleman over je tinnitus. En als het nodig is: Huil uit, huil uit, huil uit en huil nogmaals uit.

En waarom zou jij de therapie niet kunnen volgen (ook al is er maar een zeer kleine kans dat het helpt?). Neem je lot in eigen hand, ga niet bij de pakken neerzitten. Zie je zelf niet als patient, maar als belangenbehartiger van jezelf. Doe er wat mee, met deze last!

Leg een dossier aan. Hou een dagboek bij, noteer de behandelingen, de medicatie, uitslagen van onderzoeken enzovoorts. Noteer eigenlijk alles wat je een handvat geeft en het gevoel bezorgt de dingen in eigen hand te nemen.

Ga vooral naar buiten onder de mensen, ik ervaar dat 'men' ongelooflijk veel begrip heeft voor wat mij/jou is overkomen. Praat erover. Wees niet bang voor je emoties, maar laat ze gaan. Ieder mens begrijpt instinctief
wat dit met je teweeg kan brengen.

Ik ga er zelf heel open mee om en vertel iedereen hoe de vork in de steel zit. Probeer niet de last alleen te dragen, maar vraag steun en schaam je daar niet voor.

Dat is alles wat ik je kan meegeven. Je bent niet alleen en ik begrijp je als lotgenoot heel goed.

vr.groet,

Pierre

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 12.07.2009 10:18 

Helemaal niets aan toe te voegen.

Dit bericht is al een therapie op zich!!!!

Kees.

Voor lezingen van artsen en deskundigen
en mijn eigen ervaringen kijk op mijn
homepage: http://www.keesdevries.eu

Alle lezingen staan in PDF-documenten.

E-mail: tinnitus@keesdevries.eu

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 12.07.2009 11:02 

Hoi Pierre,

Heel erg bedankt voor jouw mooie welgemeende woorden!

Mijn T begon zich afgelopen januari langzaam maar zeker te ontwaren... het duurde een tijd tot ik tot de ontdekking kwam dat die lage bromtoon toch écht niet van buiten kwam maar in mijn oor zat...
Naar de KNO arts natuurlijk... zoveel weken verder... niet kunnen helpen natuurlijk, wél nog een MRI scan gedaan, niets te zien... bij toeval op dit forum terechtgekomen... veel gelezen alhier.

Ik kwam tot de conclusie (nou ja conclusie, meer een gevoel natuurlijk want je bent geen deskundige) dat het UZA verhaal (Tinnitus kliniek van Dr. de Ridder in Antwerpen) in mijn geval het meest hout zou kunnen snijden! Intake gehad aldaar en medicijnen meegekregen waarvan ik zoveel bijverschijnselen kreeg dat ik daar na 6/7 weken mee ben gestopt... weer weken/maanden verder, nog een vervolgafspraak, alleen maar wat testjes en een qEEG gehad met wat assistenten maar geen concrete aanwijzingen meegekregen. Ik voelde me een waar proefkonijn.
Ik ga hier overigens wel mee verder temeer omdat ik hier heb gelezen dat dr. de Ridder in conclaaf is met ene dr. Jülich uit Duitsland die een veelbelovende uitvinding schijnt te hebben gedaan m.b.t. neurostimulatie.

Ondertussen in mijn andere oor er een hoge piep/sis bijgekregen (of was die er al maar is hij wat wakkerder geworden) en in het oor van de brom een middentoon.

Las hier wat over de AtlasProflilax methode (ze zetten je atlasbotje recht die schijnbaar bij bijna iedereen op dezelfde wijze scheef zou staan), afspraak gemaakt voor 20 juli a.s., twijfel slaat echter toe omdat je er tegenstrijdige berichten over leest en het niet echt erkend is, laat staan de behandelaars...
Denk er nu over naar een Osteophaat te gaan... maar twijfel blijft of ik wel de goede weg bewandel omdat er zoveel aanbod is waarvan je niet weet welke weg de goede is...
Ondertussen EEN HALF JAAR VERDER en ik weet nog steeds niet of mijn T vanuit het middenoor komt of een neurologische oorzaak heeft!!!

En de tijd verstrijkt waarmee ook de kans op genezing steeds kleiner wordt terwijl ik toch wel kan zeggen dat ik er assertief en actief mee bezig ben!
Ook ik probeer me te focussen op de goede dingen des levens maar het wrange is dat ook daarin momenteel zwaar erosie schijnt te moeten zitten... en ja sorry dan wordt het wel eens te veel!

Maar: Juist daarom ben ik erg blij dat er op dit forum lotgenoten zijn, zoals jij, die begrijpen wat je doormaakt en ook niet terugdijnzen je op te beuren... en dat is HIGHLY APPRECIATED!

Groeten,
Gert.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 12.07.2009 11:09 

Beste mensen,

Soms kunnen ook Osteopatische behandelingen helpen tegen Tinnitus.
Hieronder nog een verhaal hierover.
Bedenk wel dat het dus niet altijd helpt, want die garantie kunnen we ook nooit geven.
Maar ik ken Bieke, zei is hier ook heel serieus mee bezig.

Osteopathie als behandelwijze voor de Tinnituspatiënt ?

Osteopathie is een manuele geneeswijze waarbij het bewegen van het menselijk
lichaam wordt gebruikt om normale lichaamsfuncties te herstellen of te behouden.
Zo wordt bewerkstelligd dat het lichaam in staat is zichzelf te genezen van stress,
trauma of ziekte waaraan het werd blootgesteld.
Restrictie van beweging of veranderde tonus en elasticiteit van
weefsels kunnen gerelateerd worden aan veranderde fysiologische,
emotionele en mentale processen in het lichaam.
Met het bewegen van het lichaam wordt niet enkel het voortbewegen van de mens bedoeld,
maar beweging van alle weefsels ten opzichte van elkaar, dus
ook van inwendige organen en lichaamsvloeistoffen.
Om te helen of gezond te blijven moet ieder celletje in je lichaam
voortdurend gevoed worden en afvalstoffen moeten worden afgevoerd en verwerkt.
Het lichaam gaat hierbij als een eenheid te werk.
De verschillende stelsels, systemen beïnvloeden elkaar.
Tinnitus is een aandoening waarvoor zelden een enkelvoudige
en duidelijke oorzaak aan te tonen is.
Tinnitus is aanvankelijk een soort alarmsignaal van een overbelast of beschadigd systeem.
In de eerste plaats denken we hierbij natuurlijk aan het gehoororgaan zelf,
maar ook bvb. een verstoorde nierfunctie of schildklierfunctie kan aan de basis liggen.
Om het probleem Tinnitus te bekijken moeten dan ook verschillende systemen
in beschouwing genomen worden: het zenuwstelsel, verterings- en
uitscheidingsstelsel, het hormonaal stelsel, het bewegingsstelsel.
Mogelijke oorzaken van Tinnitus kunnen te maken hebben met:
de samenstelling van het binnenoorvocht en de werking van de haarcellen,
de druk in het binnenoorvocht, compressie van de gehoorzenuw,
invloed van het centraal zenuwstelsel op het binnenoor,
overactiviteit van bepaalde hersendelen.
Het autonoom zenuwstelsel speelt hierbij een sleutelrol.
Dit stelt zich in op actief, klaar voor de strijd. Dit heeft echter als
gevolg dat het alarmsignaal Tinnitus blijvend aandacht krijgt.
De Osteopaat onderzoekt en behandelt zonodig de verschillende
betrokken systemen vanuit zijn Osteopathische achtergrond,
met de mogelijkheden en de beperkingen van de manuele technieken.
Omdat beweging een cruciale rol speelt is diagnosestelling binnen de
osteopathie gebaseerd op andere gegevens dan dewelke in
de reguliere geneeskunde worden gehanteerd.
Zo is bvb. een torsie in de schedelbasis een Osteopathische dysfunctie
en gaat samen met functieveranderingen in de schedel.
Dit gaat echter niet noodzakelijk gepaard met een klassiek
ziektebeeld en dus ook niet met een reguliere diagnosestelling.
In een eigen onderzoek hebben we de waarde van osteopathie
voor chronische Tinnitus-patienten pogen te evalueren.
We konden concluderen dat het algemeen welbevinden,
de gezondheidstoestand en de ervaren luidheid van de
Tinnitus positief werden beïnvloed.
De afname van de ervaren luidheid van de Tinnitus correleerde
met een verbeterd algemeen welbevinden.
De ervaring uit de praktijk leert dat Tinnitus-patienten met bijkomende
lichamelijke klachten baat kunnen hebben bij een Osteopathische behandeling.
Als er geen klachten buiten de Tinnitus aanwezig zijn, lijkt osteopathie minder efficiënt.
Tinnitus die ontstaan is na een hoofd of nektrauma vormt een goede indicatie,
maar ook Tinnitus met drukgevoel in hoofd en oor kan goed behandeld worden.
Ook voor kaakgewrichtproblematiek kan osteopathie helpen.
Een algemeen verhoogde spanning in het autonoom zenuwstelsel
kan met Osteopathische technieken getemperd worden.
Door technieken op de inwendige organen kunnen vertering en uitscheiding
bevorderd worden wat gunstige invloed heeft op de samenstelling van het binnenoorvocht.
Osteopathie is niet invasief en kan mits uitsluitingsdiagnostiek veilig worden toegepast.
Osteopathie kan de levenskwaliteit verbeteren en zeker een
toegevoegde waard betekenen voor de Tinnitus-patient.

Drs. Bieke Verhaverbeke, Osteopaat DO-MRO

Kees.

Profiel  

Berichttitel: infuustherapie
BerichtGeplaatst: ma 13.07.2009 15:15 

Ha Pierre,

Das heel mooi dat t bij jou gewerkt heeft. Zit dus zelf ook te denken om t te gaan doen. En snel dan...heb nu 3 weken last.

Probleem is alleen dat het allemaal in Duitsland is. Niets tegen Duitsland natuurlijk, alleen is mn Duits niet om over naar huis te schrijven. Dus dat wordt nog leuk dan....

Overigens nu ook last van verstopte neus en koppijn. Maar zal wel door der vermoeidheid komen. Doe geen oog dicht natuurlijk.

gr olaf

Profiel  

Berichttitel: antwoord olaf
BerichtGeplaatst: ma 13.07.2009 16:37 

Hallo Olaf,

De behandeling in Duitsland heeft vermindering van de klachten in mijn linkeroor opgeleverd. Het rechteroor is nu geluidsvrij.

Men heeft mij wel benadrukt dat er een recidive kan plaatsvinden. Aan de andere kant kan de tinnitus na enkele maanden ook spontaan verdwijnen. Het mechanisme hierachter is (nog) niet duidelijk.

Voorlopig heb ik het gevoel dat ik de reis niet voor niets heb gemaakt.
Ik ben psychisch beter af, omdat ik het gevoel hebt zelf de regie in handen te hebben.

Ik moet wel benadrukken dat vermoedelijk niet iedereen de therapie kan ondergaan. Je zal waarschijnlijk aan een aantal criteria moeten voldoen (die ik overigens niet ken).

Verder is het zo dat niet elke zorgverzekeraar de behandeling vergoed.
Alleen een zorgverzekeraar die bij de UVIT Krankenversicherung is aangesloten (Univé, VGZ, Iza und Trias) betalen de behandeling bij de Helios Kliniek in Krefeld. Mijn advies is om eerst contact op te nemen met je verzekering!

Wellicht is het mogelijk om als particulier-patient de behandeling te ondergaan, maar ik zou dan eerst even bellen wat de kosten hiervan zijn en/of dat überhaupt wel mogelijk is.

Als je zelf onvoldoende de Duitse taal machtig ben, neem dan iemand mee die de Duitse taal wel machtig is. Je wilt tenslotte ook geen misverstanden en het is voor de artsen prettig om precies te weten wat er aan de hand is (je moet bovendien ook enkele testen ondergaan).

Ik zelf ben vandaag naar de Nederlandse KNO-arts geweest. Die was op de hoogte van mijn reis naar Duitsland. Hij was verbaasd over het resultaat. Ik heb van hem nu tabletten Trental 400mg gekregen (aanbevolen door de Duitse artsen) als vervolgtherapie en hij is zeer benieuwd naar de ontwikkelingen.

De infuustherapie is hem bekend, maar staat in Nederland ter discussie
en wordt -zo blijkt uit de praktijk- dus maar niet gegeven......!

Hij heeft me gevraagd om terug te komen nadat ik bij het Erasmus MC ben geweest (daar krijg ik binnenkort een 1e intake) om de resultaten
te bespreken.

Al met al, ik ben zeker nog niet klachtenvrij, maar voel me een stuk beter nu ik zelf zaken regel. Ik wil van mezelf geen slachtoffer maken.

vr.gr.

Pierre

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 15.07.2009 10:04 

Ok, er is dus een kans dat het werkt (ik meen getallen te lezen hebben van 50-80% indien binnen 3 maanden).

De vraag is natuurlijk....of er ook kan is dat het verergert door infusie.
Of hebben jullie daar nog nooit gehoord....

Meer van het werkt of niet...

groet

Olaf

Profiel  

Berichttitel: Infuustherapie
BerichtGeplaatst: wo 15.07.2009 12:11 

Hallo Olaf,

Toen ik pas T had heb ik hier ook wel eens naar geïnformeerd en men vertelde mij toen dat de T wel degelijk kon verergeren. Garanties wilde men niet geven. Ik heb er toen maar vanaf gezien.

Groet,
Maria

Profiel  

Berichttitel: Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: wo 15.07.2009 17:57 

Beste allemaal,

Sinds 29 juni heb ik (vrouw, 29 jaar) een piep in mijn linkeroor. In tegenstelling tot de ervaringen van de meeste van jullie is er bij mij wel redelijk snel actie ondernomen. De huisarts heeft allereerst mijn oren uitgespoten, toen een neusspray voorgeschreven en een audiogram afgenomen. Ondanks het feit dat dit audiogram een normaal beeld vertoonde (weet hier geen exacte waarden van), heeft hij mij doorgestuurd naar de KNO arts waar ik snel terecht kon. Die heeft wederom een neusspray voorgeschreven en een audiogram afgenomen. Uit dit audigram blijkt dat mijn linkeroor gehoorschade heeft, oplopend tot 30 db (juiste term?) in de hoge tonen (vanaf 2000 khz). Het spraakdiagram baarde vooral “zorgen” (links hoor ik pas bij 70db 100% correct). Zelf heb ik overigens nooit last gehad van verminderd gehoor. Naar aanleiding van het meelezen op jullie forum heb ik de arts gevraagd naar de infuustherapie in Duitsland. Eerst vertelde zij mij dat het ging om een behandeling bij “sudden deafness” wat ik niet heb. Na doorvragen en overleg met collega’s is besloten om toch te proberen om een stootkuur prednisolon (30mg en dan afbouwen in 11 dagen) voor te schrijven. Zelf blijf ik echter twijfelen of ik niet toch beter naar Duitsland kan gaan voor therapie ivm combinatie met bloedcirculerende bevorderdende medicatie. Hoe denken jullie hierover?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
Marijke

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15.07.2009 20:35 

Als je naar en Duitse kliniek wil zul je wel je zorgverzekeraar moeten
vragen of ze die kosten wel willen vergoeden.

Daarnaast moet je redelijk met de Duitse taal uit de voeten kunnen.

Er zijn dus wat randvoorwaarden waar je wel even goed naar moet kijken.

Kees.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15.07.2009 21:04 

Beste Kees,

Bedankt voor je reactie. Zilveren Kruis Achmea heeft aangegeven dat de behandeling voor vergoeding in aanmerking komt mits er een arts door zal verwijzen. Anders is het ook geen probleem. Die 450 euro (kosten op basis van andere info forum) zullen mij er niet van weerhouden om de behandeling uit te proberen.

Ook het Duits moet gaan lukken...

Zijn er nog andere forumleden met een advies?

In principe zijn mijn man en ik van plan om morgen naar Leer naar het ziekenhuis te gaan. Volgens de assistente was de arts morgenvroeg vanaf 9 uur aanwezig.

Marijke

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15.07.2009 22:11 

Beste Marijke,

Vanavond laat pas thuisgekomen en je bericht op het forum gelezen.

Het is moeilijk om anderen advies te geven, maar je moet volgens mij doen wat je zelf het beste acht.

Los van het medische aspect, is het voor je gemoedsrust beter als je zelf je eigen belangen in de hand hebt of neemt. Dat is volgens mij ook goed voor je zelfbeeld.

Dus als je wilt gaan, moet je je door niemand laten weerhouden.

Zo simpel is het.

vr.groet,

Pierre

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]