Het Tinnitus & Hyperacusis forum
Algemene informatie over Tinnitus & Hyperacusis

Het is nu vr 31.10.2014 20:05

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
    Afdrukweergave Vorig onderwerp | Volgend onderwerp   
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 17.06.2010 13:15 

Ik ben een man van 36 en loop al jaren met klachten rond die steeds erger worden, en ondanks veel pogingen ben ik er nog steeds niet achter wat er aan de hand is, en het wordt steeds erger. Inmiddels zit ik ziek thuis.

De klachten:
· oorsuizen (soort ‘televisiepiep’, hele hoge piepende ruis, geen fluittoon, wel erg hard inmiddels)

· drukgevoel bovenkant neus + in bovenkaak + in oren; continu gevoel dat ik moet klaren; geluid veroorzaakt ‘drukgolf’, vooral linkeroor, daar ervaar ik ook vaak een ruis na een geluid, die kan ik ook oproepen door op klier onder oor te drukken; overgevoelig voor schelle geluiden; sommige frequenties, zoals vogels, resoneren heel irritant.

· krakende spieren/pezen/gewrichten in nek en kaken. Bij slikken, gapen en alleen al (licht) bewegen van kaak of nek kraken oren + kaken +nek heel hard en op allerlei plekken.

· nek knarst/suist/schuurt ook bij beweging van links naar rechts

· permanent licht opgezette en pijnlijke klieren onder kaak en in oksels,

· bij slikken altijd gevoel dat er iets zit achter in keel, + bij uitademen door neus ruik ik ook iets.

· Spierspanning boven nek / onder hoofd.

· Ik hoor op zich wel goed, en heb ook nergens echt pijn.

Oorsuizen is ca. 5 jaar geleden begonnen, gekraak ca 2 jaar geleden
Gevoelens van druk in oor heb ik in zekere mate altijd al gehad. Met name in linkeroor. Maar nu is het of ik ontplof, en het wordt steeds erger!

Daarnaast (of daardoor(?)) ben ik meestal erg onrustig en gespannen, kan me niet concentreren, zie overal tegenop en wil alleen maar gaan liggen en proberen te ontspannen.

De KNO-arts ziet niets bijzonders…ook al bij accupuncturist, osteopaat en allerlei alternatieve artsen geweest. Ben nu bij een kaak-fysiotherapeut.

Huis- en bedrijfsarts houden het op ‘tussen de oren’. Psychische factoren spelen zeker een rol, en daar ga ik binnenkort ook serieus mee aan de slag, maar ik geloof nog steeds niet dat er niet ook ergens een lichamelijke oorzaak is.

Ik hoop dat iemand zich hierin herkent en een goed advies heeft!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17.06.2010 18:53 

beste vincent74,

een aantal elementen uit je verhaal doet mij denken aan een spieren kwestie z.g triggerpoints
die klier zoals je zegt onder je oor is de medial pterygoide als daar bobbels op zitten zou dat wijzen op triggerpoints zo ook zijn er een aantal spieren zoals de sternocleidomastoideus en de laterales spieren die daar mee te maken hebben.de buis van eustachius die door de veli palatini worden gestuurd geven vaak problemen met slikken.
bovenkaak kan b.v de masseter zijn in mijn geval blijkt het de buis van eustachius te zijn.wat erg op kaak problemen lijkt.
zoek eens een goeie fysiotherapeut die met triggerpoints werkt.
n.b niet iedere fysiotherapeut weet daar iets van.

in ieder geval sterkte en verder succes met je zoek tocht

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17.06.2010 19:36 

Vraag een second opinie
ga naar een ander ziekenhuis
weet niet precies waar je woont
Gewoon bellen hoor
denk aan je zelf vincent
sen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19.06.2010 18:33 

Beste Vincent

drukgevoel bovenkant neus + in bovenkaak + in oren; continu gevoel dat ik moet klaren; geluid veroorzaakt ‘drukgolf’, vooral linkeroor

Dat gevoel ken ik goed. Na een langdurige verkoudheid in de december was het 5 maanden lang niet te harden (vooral het tweede deel van de dag). Inderdaad alsof je hoofd ontploft. Ik kon er ook moeilijk door praten. Dacht o.a. een sinusprobleem te hebben.

Toen ik vorige maand Rivotril ging nemen (eigenlijk tegen mijn t en h en slaapprobleem) is dit probleem snel volledig verdwenen.

Misschien eens uitproberen? Je kunt het aan je huisarts vragen.
Het is een benzodiazepine, als eerste een middel tegen eilepsie maar heeft veel andere functies.
Ik denk zelf dat het spierontspannende effect het heeft gedaan. Kennelijk waren mijn aangezichtsspieren en de spieren rondom mijn oren verkrampt.

Ik had ook door een witte vulling last van een kaakverkramping gekregen. Ook die ging meteen weg.

Succes!
Jante

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07.10.2010 15:08 

Hallo Vincent. Heb je al een oplossing ontdekt? Ik heb precies hetzelfde. Bij mij is het ontstaan nadat mijn nek was gekraakt door een chiropracter. Ik ben radeloos en hoor graag van je.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07.10.2010 15:14 

En jante. Hoe lang heb je rivotril gebruikt ? En in welke dosering ? Ik heb dat ook gekregen maar gebruik maar een heel klein beetje in de avond en val dan op een gegeven moment als een blok in slaap. Overdag gebruik ik dat dus niet. Jij wel?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07.10.2010 17:05 

Hoi Rinskje

Ik gebruik 0,75 mg rivotril 's nachts , om te slapen. Vrijwel nooit overdag.

Wat rot dat het bij jou door het kraken ontstaan iss!

Wat ik ertussen van weet (van de Gentse KNO-arts) is dat het vaak een soort verkramping is van een grote spier die vanuit je nek naar je gezicht loopt (de naam is me even ontschoten, iets met mastoide? Het is niet de masseterspier, die ik eerst verdacht.)
Die spier kan gaan 'meedoen' met verkoudheid,en dan dit soort verschijnselen veroorzaken. Dat kan nog een hele tijd doorgaan als de verkoudheid zelf al over is.

Voor mijzelf is het dus wel verklaard, want bij mij kwam het voort uit een lange verkoudheid. Maar hoe het door een chiropractor kan ontstaan begrijp ik niet!

Hoe dan ook, misschien kun je proberen uit te vinden of en welke spieren bij jou verkrampt zijn, en triggerpoints opsporen.
Behalve rivotril is waarschijnlijk ook (kaak)fysiotherapie een goede aanpak.

Succes!!

Vincent74 is het bij jou al over/beter?
En heb je iets aan de verklaring van de Gentse arts?

Hartelijke groet
Jante

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07.10.2010 17:36 

Ha Jante, wat fijn om even iets van je te horen. Ik zit er namelijk even helemaal doorheen. Ben net van tafel gelopen (dochter van 1 en zoon van 5).
Ik stoei al maanden met een ontregelde schildklier na een buikoperatie. Daardoor ben ik eerst depressief geworden (dat is nu wel min of meer over) en zat ik totaal "vast" fysiek. Ik dus "fijn" naar een chiropracter en toen kwam de piep, de druk op mijn neus, de druk op mijn oren is iets van de laatste week. Ik heb wel Rivotril (0,5 mg) en gebruik daar maximaal een halfje van voor de nacht. Met een kwart kom ik soms ook al een heel eind.

Vandaag naar de manueel therapeut geweest. Die probeert vooral nu, zonder te kraken, mijn spieren weer los te maken, want alles rondom mijn hoofd en nek is inmiddels verkrampt.

Die grote spier waarvan je de naam niet weet, maar vanuit de nek naar het gezicht gaat, dat klinkt wel aannemelijk, ook omdat er zo'n druk op mijn neus staat.

Is het bij jou helemaal overgegaan of moet je wel echt iedere dag Rivotril nemen nog steeds en ben je de piep kwijt nu?

Ik had ook ergens gelezen in de bijsluiter van Rivotril, dat je, bij plots stoppen met Rivotril, overgevoelig voor geluid kunt worden. Het zal toch niet? Zou ik te weinig nemen en daardoor juist last hiervan hebben?

Ik las ook iets hier op het forum over magnesium en vitamine C.

Wat moet ik in Godsnaam doen????

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07.10.2010 20:27 

Hoi Rinskje,

Wat een verhaal!
Ik hoop dat je snel verbetering gaat ondervinden van je klachten.

Ik kan je helaas geen raad of advies geven m.b.t. medicijnen omdat ik
daar zelf geen ervaring mee heb.
Van vitamine C heb ik begrepen dat het sommige mensen kan helpen,
ook van magnesium heb ik dat gelezen.
Ik weet niet meer in welke dosering je dit zou moeten nemen.
Maar als je met de zoekfunctie daar op zoekt vind je vast het een en ander.

Maar ik wil je wel op het hart drukken om bovenal rustig proberen te blijven.
Ik weet echt, uit eigen ondervinding, dat dit heel moeilijk is.
Toch zorgt de paniek en de angst ervoor dat je je nog veel beroerder voelt.

Probeer je te ontspannen, ga lekker even als je de kans krijgt op je bed liggen
met een rustig muziekje of met iets van natuurgeluiden
waardoor je de piep wat minder hoort en doe wat ontspanningsoefeningen.
Ontspan je lichaam en probeer je focus van je piep af te krijgen.

Nogmaal veel sterkte meid!

Liefs Romika

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07.10.2010 23:37 

Hoi Rinskje

Wat Romika zegt: probeer te ontspannen, hoe moeilijk dat ook is!!

Bij mij zijn die dingen die je beschrijft echt helemaal overgegaan.
Ook t is enorm verbeterd door TRT in Gent, maar dat is een ander verhaal. Hij is nu weer slechter maar dat komt door grote oorzaken. Daarom gebruik ik ook nog rivotril.

Manueel therapie kan goed zijn maar ik zou bij die manueel therapeut eerlijk gezegd ook heel voorzichtig zijn. Wat je nodig hebt zijn aanrakingen die niets willen forceren maar die je helpen ontspannen en je spieren helpen loslaten.
Ik denk na wat je vertelt, dat je hele spier- en zenuwstelsel in de alarmstand is gekomen. Dat is een bekend verhaal...
En dat je hevig reageert is logisch.

Mijn raad: alles zoeken wat je helpt ontspannen en ontlasten!
En zorg dat je slaapt, dat is erg belangrijk. Alleen al daarvoor is de rivotril goed.
Ik zou niet bang zijn voor wat er gebeurt als je stopt: je kunt gewoon afbouwen, heel voorzichtig, volgens een schema in overleg met je huisarts. De effecten van stoppen met benzo's zijn dan meestal maar klein en in ieder geval vrijwel altijd tijdelijk.

Belangrijk is dat je je NIET richt op angst.
Je kunt ongetwijfeld veel redenen voor angst bedenken. Maar
hoe moeilijk dat ook i, richt je op het vertrouwen dat er betere tijden komen.
Die komen ook sneller als het je lukt beter te ontspannen.

Wat betreft therapie: de beste aanpak is waarschijnlijk ook voor jou de oorspronkelijke TRT volgens Jastreboff en Hazell. Maar die is moeilijk te krijgen wegens te weinig aanbod en grote behoefte. Daarom zit ik nu ook in een forumwerkgroep die deze methode (waarmee vooral in Gent succes geboekt is) naar Nederland probeert te krijgen.
Mogelijk bestaat hij hier al of zal binnenkort bestaan, bij In Ears, die o.a. in Tilburg zit. Daar hebben ze nu ook veel aanmeldingen.

Ik zou me vast aanmelden.
En hou vol.

Aarzel niet alles eruit te gooien op dit forum.

Sterkte Rinskje!!

Groet
Jante

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08.10.2010 09:53 

Hoi allemaal,

Allereerst dank voor jullie reactie en tips. Helaas zijn mijn klachten nog steeds minstens even erg. Ik probeer me nu te richten op inderdaad ontspannen zoals Romika en Jante zeggen, en ben ook bezig met een psycholoog om o.a. te werken aan bepaalde angsten die ik al lang meedraag. Maar mijn klachten zijn zo aanwezig dat ze mijn leven nog steeds beheersen, en het kost moeite om dat los te laten.

Ook ik heb net als Rinskje het idee dat na een serie bezoeken aan een manueel therapeut een paar jaar geleden (Waar ik nota bene heen ging voor mijn tinnitus en drukgevoelens) de klachten zijn verergerd en dat toen het gekraak overal er is bijgekomen. Hij heeft bijvoorbeeld ook aan mijn atlas geknoeid en ik heb het idee dat er daar sindsdien iets niet goed zit; ik zou er alleen niet graag nog een keer heen gaan....

En mbt triggerpoints: ik heb ontdekt dat ik bepaalde plekken op mijn lichaam heb (bijvoorbeeld op mijn onderbenen aan de binnenkanten vlak boven de enkel en vlak onder de knie) die al bij een lichte aanraking heel veel pijn doen, en waarbij massage daarop wel iets doet. Maar die punten lijken wel weer redelijk dicht op het bot te zitten, dus ik weet niet of dat ook triggerpoints zijn. Ook in mijn polsen en handen zitten vaak dit soort plekken. En Tejo, die plek onder mijn oren is al heel lang een gevoelig punt, ik had 15 jaar geleden al dat ik er maar een vinger op hoefde te leggen om een grote suis en druk in mijn oor te voelen. Dacht altijd dat het een permanent opgezette klier was, maar het is dus een triggerpoint? Anyway, ik ga er zeker mee aan de slag, want veel opties zijn er niet meer na alle onderzoeken die ik al heb gehad...

Ook doe ik nu aan yoga en meditatie, en dat doet wel iets aan de gevoelens van gejaagdheid en gespannenheid, maar alles wat met tinnitus, kraken etc te maken heeft blijft altijd hetzelfde, of ik me nu gespannen en gesloten of ontspannen en open voel, het staat er los van, in elk geval op korte termijn. Dat doet me meer en meer geloven dat er ook een andere oorzaak moet zijn. Maar het kan ook dat het gewoon net zo langzaam moet verdwijnen als het is ontstaan....

Met medicatie ben ik altijd wat voorzichtig, hoewel ik wel denk dat het kan helpen. Maar ik werk liever aan ontspanning door meditatie en yoga dan door pillen.

Nou, weer een heel verhaal, wel fijn dat dat hier kan, want mensen zien aan de buitenkant niets en hebben geen idee hoe dit mijn leven beheerst.

Rinskje, sterkte en de anderen veel dank so far!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08.10.2010 11:23 

Jante schreef:
Manueel therapie kan goed zijn maar ik zou bij die manueel therapeut eerlijk gezegd ook heel voorzichtig zijn. Wat je nodig hebt zijn aanrakingen die niets willen forceren maar die je helpen ontspannen en je spieren helpen loslaten.
Ik denk na wat je vertelt, dat je hele spier- en zenuwstelsel in de alarmstand is gekomen. Dat is een bekend verhaal...
En dat je hevig reageert is logisch.

Een tip, probeer fasciatherapie, dit is een soort hele zachte, trage manuele therapie.

http://www.fascia-info.be

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10.10.2010 08:28 

Ha allemaal, Vincent, goed om van je te horen.

Ik ben donderdag bij de manueel therapeut geweest. 1 Oor is nu "open", die knapte open toen ik thuis was. De T is daar ook uit lijkt het wel. Nu dus nog aan 1 oor. Daar is het erger geworden en ik hoor daar mijn hart in kloppen.

Ik heb nu dus het gevoel dat ik scheef loop. Ik ben ook weer veel depressiever aan het worden (hierdoor, ik ben vlak voor de zomer geopereerd en ben toen, door een verstoorde schildklierwerking in een depressie beland, heel erg, mijn leven staat sindsdien op z'n kop, het ging mentaal veel beter, maar dit is er nu opeens bijgekomen en nu weet ik het niet meer).

Ik denk de hele tijd dat er vanalles mis is, ik kan bijvoorbeeld ook niet op mijn linkerzijde slapen, dan knelt er iets af, waardoor mijn arm en been heel erg gaan tintelen. Normaal sliep ik altijd gewoon zo.

Verschillende sessies manuele therapie gehad, toen was ik opeens van alle tintelingen af, vervolgens nog 1 sessie gehad (terwijl ik aangaf dat het eigenlijk heel goed ging) en toen begon de ellende met mijn nek, overal tintelingen en nu dus ook T en ik vrees ook H, ik kan totaal niet meer tegen geluid.

Wat ik erg vind is dat ik het allemaal helemaal niet zie zitten en ik hier twee geweldig schattige kinderen rond heb lopen.

Ik word echt letterlijk gek van de piep in mijn oor.

Graag zou ik meer willen weten van de TRT in Gent, dan rijd ik wel naar Gent. Prima. En verder, ik MOET dramatisch leren ontspannen, want ik kan dat echt niet meer. Hoe ga ik dat leren??? Waar zoek ik hulp?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10.10.2010 08:28 

Wat trouwens ook nog heel erg is, is dat ik normaal heel actief zangeres ben in kerk en met concerten. Klassieke zang. Dat lukt me nu dus niet meer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10.10.2010 09:24 

Ja , herkenbaar. Ik ben ook muzikant en zanger. Piano spelen lukt nauwelijks meer, dan slaat er van alles in mijn hoofd op hol, en als ik probeer te zingen gaat er ook van alles vast en dicht zitten.....bovendien willen mijn spieren soms ook ineens niet meer.

Over ontspannen heb ik de afgelopen tijd wel het nodige geleerd, namelijk dat geforceerd gaan liggen en je spieren proberen te ontspannen (voor mij) niet werkt. Wat wel werkt is juist inspannen. Yoga is daarbij een uitkomst, je leert om de spanning die je lichamelijk en geestelijk ervaart los van elkaar te zien. Zo kun je in een lichamelijk erg gespannen houding zitten, en toch een vorm van ontspanning bereiken ipv verkrampt te worden. Andersom kun je dan ook leren om als je mentale gespannenheid hebt die niet automatisch om te zetten in lichamelijke spanning. Ik voel me na een half uur yoga vaak veel beter dan na een half uur op de bank proberen te relaxen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]