Tinnitus maskeerder

Moderators: moderator, forumadmin

Ev

Tinnitus maskeerder

Bericht door Ev » do 28.10.2010 10:40

is dit zo'n apparaat die hoort bij TRT?

Frits

Bericht door Frits » do 28.10.2010 10:59

Ev schreef:is dit zo'n apparaat die hoort bij TRT?
Nee, een tinnitusmaskeerder zit in een gehoorapparaat. Wel of niet met versterking.
Hartelijke groet,

Frits

olufade

Bericht door olufade » do 28.10.2010 12:43

In TRT wordt NIET gemaskeerd.

Maskeren is de grootste vijand van TRT.

Kees

Bericht door Kees » do 28.10.2010 16:36

olufade schreef:
In TRT wordt NIET gemaskeerd.

Maskeren is de grootste vijand van TRT.

Maar er blijft denk ik voor velen nog steeds de vraag welke TRT.

Je hebt TRT via de Psychomotore therapie en je hebt TRT via de
Jastreboff en Hazell therapie, twee heel verschillende benaderingen.

De J&H therapie gaat met geluidsverrijking.

Bij de andere therapie die veelal in Nederland wordt gegeven komt geen geluid aan te pas.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

anta

Bericht door anta » vr 29.10.2010 14:55

hier ook een tevreden gebruiker van de maskeerder ,het apparaatje heeft mij goed geholpen om het irritante gesis en gebrom te negeren .

gek genoeg draag ik de maskeerder nu niet meer omdat ik toch geleerd heb die rot geluiden te negeren ,lukt niet altijd maar raak er niet meer van in paniek. :cool:

allen een fijn weekend

Anta

Jacob

Bericht door Jacob » vr 29.10.2010 15:23

Een tijdje geleden hebben we eens opgespoord dat het verschil tussen maskeren en geluidsverrijking een streepje op je volumeknop is. Net je piep laten verzuipen in geluid, of het geluid net onder je piep laten klinken. Dus misschien deed je per ongeluk wel aan geuidsverrijking.

olufade

Bericht door olufade » vr 29.10.2010 15:40

Kees schreef:Maar er blijft denk ik voor velen nog steeds de vraag welke TRT.

Je hebt TRT via de Psychomotore therapie en je hebt TRT via de
Jastreboff en Hazell therapie, twee heel verschillende benaderingen.

De J&H therapie gaat met geluidsverrijking.

Bij de andere therapie die veelal in Nederland wordt gegeven komt geen geluid aan te pas.
Ik heb dit al vaak gezegd, er is maar één TRT en dat is de methode Jastreboff/Hazell mét geluidsverrijking. Het is enkel om dat in Nederland allerlei organisaties trainingen geven die ze (onterecht) TRT noemen dat er verwarring is.

Brederordie

Bericht door Brederordie » vr 29.10.2010 15:57

Jacob schreef:Een tijdje geleden hebben we eens opgespoord dat het verschil tussen maskeren en geluidsverrijking een streepje op je volumeknop is. Net je piep laten verzuipen in geluid, of het geluid net onder je piep laten klinken. Dus misschien deed je per ongeluk wel aan geuidsverrijking.
Zat ik ook aan te denken....

Maartje

Bericht door Maartje » ma 15.11.2010 18:40

Desbu001,

Da's toch geweldig nieuws!!
Maar ik vraag me af, of je T ook minder luid klinkt als je de maskeerders uit hebt? Of merk je dit verschil alleen als je ze draagt?

En doordat je T minder luid klinkt, wordt je meer ontspannen, wat weer een extra boost geeft voor je limbisch systeem! En dat is weer goed voor je T. (of slecht, het is maar hoe je het bekijkt ;) )

Maartje

romika

Re: tinnitusmaskeerder-ruismaskeerder

Bericht door romika » do 18.11.2010 22:22

desbu001 schreef:de een noemt het tinnitusmaskeerder en de andere ruismaskeerder,wat is het verschil,ik weet het niet,even opgezocht op internet en geraak er echt niet uit,maar sedert ik hem draag mag ik zeggen dat mijn tinnitus is verminderd met 85%,het is er noch maar gezien het dragen van tinnitusmaskeerder hoor ik het bijna niet meer zoals voorheen,bijgevolg heb ik zogoed als geen last meer van tinnitus.
meer kan ik er voorlopig niet over zeggen ik hoop alleen dat het zo blijft,of noch verbeterd.
Hoi Desbu,

Net zoals Olufade al aangaf mag de tinnitus niet worden gemaskeerd.
Maar misschien staat die van jou inderdaad wel net afgestemd onder je tinnitusgeluid.

Geweldig trouwens dat je er zoveel baat bij hebt al.

Ik zet hieronder nog even een stukje uitleg neer.
Je kan het hele stuk HIER lezen.
2. Geluidsverrijking Meestal in de vorm van draagbare ruisgeneratoren. Deze apparaatjes, die lijken op gehoorapparaatjes, wekken een zachte breedbandruis op, waarin alle geluidsfrequenties zijn opgenomen. Doel is de hersenen en oren te laten wennen aan tinnitus en/of omgevingsgeluid. Zo verliest dit geluid langzamerhand zijn (geconditioneerde) negatieve associaties en bedreigende karakter. Bovendien vermindert de breedbandruis meteen vanaf het begin het contrast met omgevingsgeluid en verlicht het in veel gevallen de tinnitus..

De ruisgeneratoren mogen het tinnitusgeluid niet maskeren, want daarmee zou het beoogde gewenningsproces teniet worden gedaan. In die zin staat de originele TRT lijnrecht tegenover de benadering die tot nu toe in Nederland wordt gehanteerd. Daarin speelt ruismaskering – waarbij de toegediende ruis wordt afgestemd op de freqentie en het volume van de tinnitus van de cliënt - nog een grote rol. Dit heeft meestal weinig succes. Meer in het algemeen zijn de trainingen die in Nederland onder de noemer TRT worden gegeven, niet gericht op het oplossen van de klachten, maar op ermee omgaan: 'leren leven met'. Dit kan de last die mensen van hun aandoening ervaren, doen verminderen. Ook doet het contact met 'lotgenoten' velen goed. Echter, de voor TRT zo wezenlijke geluidsverrijking wordt niet toegepast, en de klachten zelf verbeteren meestal niet. De naam TRT is hier in feite onjuist en wekt verwarring.

Succes in elk geval gewenst!

Liefs Romika
Niets is zo hopeloos dat wij geen nieuwe reden tot nieuwe hoop zouden vinden

Brederordie

Re: romika

Bericht door Brederordie » za 20.11.2010 12:56

desbu001 schreef:ik kwam juist even piepen en zag je bericht,bijgevolg heb ik mij moeten inspannen om mijn tinnitus te horen en in feite niet tegenstaande mijn maskeerder al heel stil staat mag ik zeggen dat ik meer mijn maskeerder beter hoor dan mijn tinnitus zelf,met andere woorden na ongeveer 2 maand maskeerder dragen is tinnitus zogoed als weg,ik let er zelfs niet meer op tijdens de dag,dit is een ganse verbetering,maar ik heb me voorgenomen ze alle dagen te dragen daar ik ze nu gewoon ben en er toch geen last van heb,het is een stuk van mezelf geworden en hoop er ooit volledig vanaf te zien maar nu is het noch te vroeg,en zelfs blijft het zo als het nu is het stoort mij niet meer,en dat teld.
je kan terug geconcentreerd gesprekken aangaan wat je vroegen niet kon door tinnitus,bijgevolg had je daar geen zin in want je had meer aan de stilte.
hopelijk kunnen anderen ook zo verbetering krijgen,het komt er op neer volhouden.
Werkelijk GEWELDIG!!!!! :)

Jan-Peter

Bericht door Jan-Peter » za 20.11.2010 15:37

Ik heb ook een ruismaskeerder van het merk Siemens maar ik heb hem al diversen keren laten afstellen voor een juiste ruis.
Ze krijgen het niet voor elkaar om mijn piep weg te filteren.
Ik heb er zelfs een Tek afstandbediening bij gekocht om het geluid zelf een beetje bij te regelen maar dat mag ook niet baten.
Laatst gewijzigd door Jan-Peter op di 21.12.2010 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Lucia

ruismaskeerder

Bericht door Lucia » wo 24.11.2010 00:24

Ik ben een nieuweling en heb sinds kort (15 augustus) erg veel last van tinnitus. Ben wat overdonderd door alle info die je hier kunt vinden.
Kun je je ook ergens voorstellen?

Wat mij verbaast is het gemak waarmee de medische wereld je afscheept. Je moet er maar mee leren leven. Dan nog de lange wachttijden waar ik gelukkig omheen kon.

Ik heb 2 ruismaskeerders van Beltone waar ik erg blij mee ben. Hoor mijn cirkelzaag er wel bovenuit maar kan me goed op de zeegeluiden concentreren. Ik heb 3 geluiden die ik hard en zacht kan zetten.
Van mijn ziektekostenverzekeraar gehoord dat ik niets vergoed krijg omdat ik niet de nodige db gehoorafwijking heb. Het UWV schijnt wel een aardig grote vergoeding te geven.

Vandaag het eens zonder maskeerders geprobeerd en daarom zit ik nu om 00.20 dit bericht te typen. Ik werd weer eens wakken van mijn cirkelzaag.

Het boek Tinnitus retraining therapy bij Bol.com besteld.
Dit forum ontdekt...ik ga ertegenaan.

Groet Lucia

romika

Re: ruismaskeerder

Bericht door romika » wo 24.11.2010 06:01

Goedemorgern Lucia,

Ten eerste van harte welkom op dit forum.

Ik zou zeggen vind rustig je weg hier op het forum,
er is inderdaad een overvloed aan informatie beschikbaar hier.
Gewoon lekker lezen en als je vragen hebt ergens over,
kun je die gewoon stellen hiier.
Er zijn een heleboel mensen hier met veel ervaring
op divers gebied zodat je meestal wel een goed antwoord
krijgt op een van je vragen.

We hebben hier een voorstelrubriek waar je jezelf kan
voorstellen, deze kan je HIER vinden.

Tja de medische wereld..................
Ik denk dat ik voor veel mensen spreek als ik zeg dat de
stelling "leer er maar mee leven" niet in ons woordenboek
voor komt.
Er zijn een heleboel behandelingen, medicijnen etc die mensen
toch verder helpen en verlichting geven.
Wel is het belangrijk dat je een punt van acceptatie kan bereiken
op een bepaald moment.
Dit kan je wel helpen om beter om te gaan met het geluid
dat je hoort.

Wat betreft de ziektekostenvergoeding, tja dat loopt nogal
eens uiteen heb ik het idee.
De ene verzekering vergoed een heleboel en de ander bijna
niets.
Ook hierover is wel wat te vinden hier op het forum.

Ik lees dat je het boek TRT hebt aangeschaft!!!
Ik ga er vanuit dat je het boek van Jastreboff & Hazell bedoeld???
Kijk dat is een therapie die al een boel mensen goed heeft
geholpen.
Ik wil je dan oook beslist even wijzen op de volgende link
http://forum.nvvs.nl/forum_oud/tinnitus ... php?t=4282
Ga maar eens kijken daar. Je vind hier heel veel info over de
TRT/J&H methode.
Ook kun je hier meer lezen over ruismaskeerders en ruisgeneratoren.
Bij TRT/J&H is het belangrijk dat de tinnitus niet helemaal gemaskeerd
wordt.
Dus wie weet hebben jouw maskeerders ongewild al de juiste
instelling hiervoor.

Ik wens je in elk geval veel sterkte toe.

Liefs Romika
Niets is zo hopeloos dat wij geen nieuwe reden tot nieuwe hoop zouden vinden

Lucia

Bericht door Lucia » zo 19.12.2010 16:12

Ik gebruik de Beltone Tinnitus Breaker die ze bij Into Ears ook noemen.

Volgens mij gaat het inderdaad om het volume. Maskeer het geluid dan zet je hem zo hard dat je de T niet meer hoort. Ik heb nu geen gehoorprobleem en zou dan echt wel gehoorschade oplopen :-P
Nu lopen de toppen van de golven net over mijn T heen.

Je kunt 3 geluiden laten instellen. Ik heb wat ik noem de Atlantische Oceaan. Een sterk aanzwellend Oceaan geluid.
De Noordzee met een wat kortere slag en op mijn eigen verzoek een tropische regenbui zonder al teveel aanzwellend geluid.

Verder kan ik het apparaat harder/zachter zetten wat ik enorm prettig vind.

Plaats reactie