welke vorm van gelulidsverrijking 'snachts?

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Katelin

welke vorm van gelulidsverrijking 'snachts?

Bericht door Katelin » wo 30.11.2011 10:13

Ik ben nog nieuw in de wereld van T. en ben dus nog bezig met orienteren wat voor mij wel en niet zinvol is om de komende tijd te doen. Het gaat mij nu vooral om de nachten omdat ik al veel last van slapeloosheid had voordat de T begon.

Nu wil ik eerst eens gaan proberen te slapen met prettig geluid/ ruis heel zacht. Maar wat heb ik daar voor nodig? Ik ben normaal helemaal niet van de apparaten, dus het enige dat ik nu tot m'n beschikking heb is een discman. Ik wil natuurlijk best wel iets aanschaffen maar wil ook voorkomen dat ik onnodige kosten maak. Het liefst zou ik 's nachts geen dopjes in de oren willen, want ik slaap op m'n zij, dus ik had al gekeken naar zo'n speakertje dat je kunt aansluiten op de discman en dan onder je kussen kunt leggen. Maar is dat wel wat? Het is namelijk zo goedkoop.
Een kussen met ingebouwde speaker spreekt me niet zo aan omdat je dan niet je eigen (fijne) kussen kunt gebruiken.
En een ruismaskeerder op het nachtkastje? Is dat wat? Ik ben bang dat mijn partner daar dan last van heeft, of valt dat mee?

Verder heb ik gekeken naar de cd 'Vrije Ruis' van Hans Troost. Dat zijn allemaal losse stukjes van 5 minuten, in totaal 60 minuten. Zet je zo'n cd dan op repeat, zodat 'ie de hele nacht doorspeelt?

Of doen jullie het heel anders ( makkelijker )? Ik sta open voor tips!

PieterDV

Bericht door PieterDV » wo 30.11.2011 16:13

Ik heb mij een MP3 gemaakt van 1 uur.
Dit is het geluid van regenweer met het geluid van krekels ondergemixt. Dezze file speel ik af op een oude GSM in repeatmode.
Die kan overal mee!
Bij mij thuis is ie op mijn kamer aangesloten op een receiver & 2 speakers.
..De eerste week was dit even wennen ; nu zou ik niet meer zonder kunnen...

udo j

Bericht door udo j » wo 30.11.2011 21:32

Tja, ik zal je vertellen dat ik al 6 tinnitus heb en pas de laatste tijd
met een ruismaskeerder slaap.
Ik was ook altijd al een slechte slaper maar gebruik nu anderhalf jaar
een middel voor slapen.

Een muziekkussen lijkt me ook niet zo ideaal omdat ik ook vaak op een oor lig. Toch werkt dat voor sommige ook goed.

Je bent al goed op de hoogte van de cd van hans troost. Ik begrijp dat je geen stereo setje hebt?
Heb je al gebrobeert om de dopjes die bij de discman horen onder je kussen te leggen en met volume spelen. Is misschien al voldoende.

Ik heb zelf een maskeerder met meerdere geluiden er op. Zet die heel zacht anders stoort het me.
Me vrouw hoort het zelfs amper.

http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... 36&gid=134

Anarchitect

Bericht door Anarchitect » do 01.12.2011 00:12

Hoi Katelin,

op termijn zal je steeds meer aan je tinnitus wennen, maar zeker 's nachts en als het heel stil is vind ik het wel prettig om een ruis te draaien.

Ik gebruik sinds een tijdje de cd Vrije Ruis van Hans Troost. Volgens mij track 3.

Wel vond ik het vervelend dat deze maar zo kort was (idd een paar minuten), dus ik heb met een geluidsbewerkingsprogramma een 40 minuten loop ervan gemaakt. Dan valt het niet de hele tijd stil, wat ik irritant vind bij het in slaap vallen ("bah alweer 5 minuten voorbij")

De mp3 heb ik op mijn iPod aangesloten aan een stel Philips boxjes van een paar tientjes. Die boxjes geven ook goed de lage frequenties door.

Ik heb ook een "sound pillow" gekocht een keer, een kussen met speakertjes erin, maar dat vond ik waardeloos. Slecht geluid, slecht frequentiebereik, en na een paar maanden ging hij al kapot. Zou ik dus niet aanraden.

ltr
A.

Katelin

Bericht door Katelin » do 01.12.2011 09:54

Dank je wel voor jullie reacties! Daar heb ik wat aan.

Ik heb ook zo mijn twijfels over de kwaliteit van 'pillowspeakers'. Jullie gebruiken allebei externe speakertjes, mag ik daaruit opmaken dat je alleen slaapt (of een partner hebt die overal doorheen slaapt) ?
Ik wil mijn vriend niet belasten met mijn slaapprobleem.

Vannacht kon ik op een gegeven moment ook niet meer doorslapen vanwege de piep, toen heb ik m'n discman gebruikt en een uurtje geluisterd naar een cd met vogelgeluidjes en een beekje (met binaural beats). Dat werkte wel ontspannend. Maar het viel me op dat als ik de discman op het allerlaagste volume had staan, ik de piep al niet meer hoorde. Dus dat zou eigenlijk niet de bedoeling zijn als je volgens het protocol van J&H zou werken, dan zou je de piep nog net moeten horen.

Maar goed, misschien moet ik de 21e eeuw dus ook eens gaan betreden en een mp3 spelertje aanschaffen :-)

De tracks op die cd van Hans Troost vind ik trouwens ook erg kort. Hij gaf zelf aan dat ze wel goed op 'repeat' zijn te gebruiken omdat er binnnen de track sprake is van 'fade in- fade out. Maar jij hebt het toch anders aangepakt begrijp ik, Anarchitect.

Anarchitect

Bericht door Anarchitect » do 01.12.2011 16:30

Hoi,

Ja mijn vriendin heeft er niet zo'n last van. Het voordeel van de Vrije Ruis cd is dat het wel semi-natuurlijk overkomt, als ruisende bladeren of een golvende zee. Over die dingen hoor je mensen niet vaak klagen, HE verdikkeme alweer heerlijk ruisende bladeren. ;) De tracks faden inderdaad netjes in en uit.

Je moet hem sowieso niet heel hard zetten, bij voorkeur moet je je tinnitus nog horen - Wanneer je je tinnitus gaat overstemmen, als het een soort uitvlucht wordt, treedt gewenning minder snel op. Omdat ik de boxjes dan ook nog aan mijn eigen kant heb staan en op mijn eigen kussen richt, valt het volume nogal mee.

grutz
A.

udo j

Bericht door udo j » do 01.12.2011 21:59

Mijn vrouw stoort zich er ook niet aan hoewel ze liever de ruis hoort
dan een aanzwellend geluid en dan weer afneemt.

Dus constant geluid. Zelf vind ik de zee geluid wel prettig maar trt schrijft
voor dat geluid beter constant kan zijn.
mvg udo

hansdv1

Bericht door hansdv1 » do 15.12.2011 17:51

ik gebruik het gratis app, Natural Sound Free, en speel het af op mijn I Touch, die in een speakerset staat.

er zijn diverse nature sounds, mijn favorite is gentle rain met zachte insect sounds(krekels etc)
er zit een timer en volume in de app. het staat de hele nacht aan, net iets zachter als de T.
maar het laat me in ieder geval slapen, mijn vrouw vind het niet erg, het klinkt alsof je met het raam open op de hei slaapt
ik heb al genoeg in mijn hoofd

tinnitus is een stil gevecht,behalve jij hoort niemand het

http://www.facebook.com/#!/hansenmarieke

Schroef

Bericht door Schroef » za 17.12.2011 22:00

-0
Laatst gewijzigd door Schroef op do 12.01.2012 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.

angelace

Bericht door angelace » ma 19.12.2011 15:22

ik hoor me hond snurken dat is mijn maskeerder.

Plaats reactie