Brom in linker oor die aan en uit gaat

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Huế

Brom in linker oor die aan en uit gaat

Bericht door Huế » za 12.10.2013 14:39

Goedendag medesuizers
Hopelijk mag ik op dit forum vetellen over mijn brom, waarvan ik denk dat deze (helaas) valt onder de noemer oorsuizen. Ik ben benieuwd of iemand een dergelijke brom herkent. De huisarts zei gelijk.... Daar kan ik niks aan doen.

Sinds 3 jaar hoor ik een zachte zoemende brom. Deze hoor ik alleen in stille ruimtes, zoals bv een slaapkamer. Het gebrom laat zich het best omschrijven alsof er een paar straten verder een hoogwerker bezig is. Omdat het geluid steeds aan en uit gaat dacht ik in het begin dat het geluid afkomstig was van de mechanische ventilatie in huis. Ik vroeg aan mijn man, hoor jij het ook? Toen ik ergens anders sliep en het daar ook hoorde wist ik dat het een interne brom is.

Hierna ontdekte ik dat ik hem zelf, door met mijn vinger een tikje te geven vlak naast mijn oor, uit kan zetten. Slikken helpt vaak ook, of even tanden op elkaar bijten. Doe ik dit meteen opnieuw, blijft hij uit. Doe ik dit 5 tellen later opnieuw, gaat ie weer aan.
Andersom ook: Is de brom nét weer aan en ik tik meteen naast mijn oor, gaat ie niet uit. Even 5 tellen wachten, weer tikken en het werkt wel. Nou ja...

De brom gaat door bepaalde frequenties weer aan. Of dat geluid nu hard of zacht is. Het geluid van de buren die de trap aflopen of een deur dichtdoen, wat ik haast niet hoor, triggert wel de brom. Praten ook. Snurken. En soms, als ik op mijn linkeroor lig, oordoppen in heb en mijn hartslag hoor en voel, triggert een klop ook weleens de brom.

Ik ben al gewend aan de brom en maak me er ook geen zorgen over. De nieuwsgierigheid of andere mensen zo'n eigenwijze brom herkennen bracht me naar dit forum. En omdat ik hem soms irritant vind. ;) Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen.

Annickvg

Re: Brom in linker oor die aan en uit gaat

Bericht door Annickvg » za 12.10.2013 14:52

Ik herken het volledig,....bij mij stopt de brom soms,als ik mijn nek in bepaalde houding hou.Gisteren in het lawaai gestaan,en nu is brom heel erg,en bijna continu.Komt ook overal over,...Heb zelfs naar dokter van wacht gebeld.Maar kan niks doen.Eind van de maand,moet ik onder nmr,...Ik kan he helaas niet helpen,...maar wens je wel veel sterkte,want ik weet hoe vervelend het is!

TheoS

Bericht door TheoS » zo 19.10.2014 11:10

Annickvg schreef:Ik herken het volledig,....bij mij stopt de brom soms,als ik mijn nek in bepaalde houding hou.Gisteren in het lawaai gestaan,en nu is brom heel erg,en bijna continu.Komt ook overal over,...Heb zelfs naar dokter van wacht gebeld.Maar kan niks doen.Eind van de maand,moet ik onder nmr,...Ik kan he helaas niet helpen,...maar wens je wel veel sterkte,want ik weet hoe vervelend het is!
Hallo Annickvg ,

Ik plaatste gisteren mijn eerste bericht over mijn brom. Ik ben benieuwd of er bij jou iets uit de nmr is gekomen (of mri?), want dit werd bij mij ook geadviseerd. Ben echter nogal huiverig voor een mri gezien de info die ik op het internet over mri lees.

Frits

Bericht door Frits » zo 19.10.2014 11:58

Theo, je reageert op een posting van oktober 2013. De kans dat er op
wordt gereageerd is dus klein.

Men adviseert een MRI-scan om te kunnen nagaan of er geen ernstige
aandoeningen zijn. Bijvoorbeeld een brughoektumor. De kans is klein
maar je zal het maar hebben.
Als dat zo zou zijn is het toch wel prettig omdat te weten. Artsen kunnen
dan een beleid bepalen.

Ik heb verschillende keren een MRI-scan ondergaan. Het is niet echt leuk
maar het is te doen. Zorg dat je goede geluidsdempers bij je hebt.
Dus gewoon doen lijkt mij. En laat je niet opjutten door allerlei onheils-
berichten.

Sterkte
Laatst gewijzigd door Frits op ma 20.10.2014 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groet,

Frits

Annickvg

Bericht door Annickvg » ma 20.10.2014 12:40

Ja, hebben ze bij mij ook gedaan. Is niks uitgekomen.
Is bij mij louter spierspanning. Dus gaat bij mij op en af. Soms aantal weken heel goed, soms beetje goed, soms enkele dagen heel slecht,...Gaat samen met pijn in nek en schouder. Heeft met verkeerde houding te maken. Een kinesist maakt het regelmatig terug los, en dan kan ik er weer even tegen,....

TheoS

Bericht door TheoS » di 21.10.2014 19:46

Annickvg,

Hoe was jou ervaring met de MRI?
Mijn KNO arts adviseerde de mri omdat het ook iets met een bloedvat zou kunnen zijn, wat dan te zien is op de scan. Niet dat er dan makkelijk even iets aan te doen zou zijn.
Het kan ook zijn dat een bloedvat tegen een zenuw aanlicht die onder druk komt te staan.
Ook ik heb een spierprobleem hoog in het schouder waar ik al vaak aan behandeld ben. De eerste behandelingen hadden eerder een verergend effect: de brom werd zwaarder en continuer.
Later meende ik dat het wat beter werd, maar dat wisselde. De therapeut liet met later ook spieroefeningen doen voor de nek, maar dat leek het ook eerder erger dan beter te maken.
Ik ben in april naar een andere fysio gegaan die anders en intensiever behandeld. Volgens mij wordt het daardoor wat beter. Afgelopen zomer was ik het een tijd lang kwijt, althans ik merkte geen last.
Maar de afgelopen weken is de heftige brom weer helemaal terug.

Is het bij jou ook zo dat bepaald geluid de brom even tijdelijk verergerd, zoals bij stofzuigen of harde muziek?
Dat is bij mij namelijk het geval. Ik begrijp niet dat het dan alleen een kwestie van spieren is.

Annickvg

Bericht door Annickvg » vr 24.10.2014 11:51

Ja,...als de brom er is...dan kan dit bij bepaalde geluiden erger worden. Dit komt, omdat de gehoorzenuw, op het moment van spierspanning en/of last in de nek, veel gevoeliger is dan normaal. Ik heb dat ook. De eerste dagen, na de kiné, is het bij mij ook erger,...maar na zo'n 3 à 4 dagen, is het dan ineens weer weg. Tot ik weer eens verkeerd in mijn bed gelegen heb ofzo,..Dan moet ik weer naar de kiné.Ben wel blij, dat het regelmatig nog goed is,....Dat het er niet continu is.Ben nochtans wel altijd bang, als ik het heb, dat het niet meer zou stoppen,...Nu ja,...ik probeer er wel zo goed mogelijk mee om te gaan.
mri, zou ik toch voor de zekerheid eens laten doen. Dan weet je zeker, dat er geen ander probleem is he,...Is niet zo leuk om te laten doen,...maar gaat wel zenne,....Even aan iets leuk denken, als je daar onder ligt,...en voor je het weet, is het voorbij. Duurt ongeveer 20 minuutjes,....
Naar het schijnt, zou een zeer lage brom, typisch zijn, voor spierproblemen. Is bij mij in het UZ Gent ook zo vastgesteld, dat het vanuit mijn spieren komt. Heb dan tijdje Valium genomen,..en ja dat helpt. Maar ik wil er niet afhankelijk van worden (uw lichaam heeft ook altijd meer nodig), en ben ermee gestopt. Ik probeer nu steeds met kiné. Het helpt, maar moet wel helaas regelmatig terug,...Maar ja,..als het daarmee opgelost is,...

Danny76

Bericht door Danny76 » zo 03.05.2020 10:53

Ik heb sinds vorige jaar september deze probleem van een zoem / brom in mijn rechter oor. Meestal in de ochtend als ik net wakker ben is de brom weg, die komt dan als ik opsta soms na een halfuurtje of als ik geluk heb pas na een paar uurtjes ik heb van de KNO arts verschilde keren medicijnen gekregen 1x medicijnen voor tinnitus die ik overdag en savonds moest nemen , 1x hooikoorts sprays , 1x vitamine b12 supplementen geen van deze medicijnen werkte. Ik lees dat hier op deze forum veel mensen hetzelfde probleem ervaren als mij maar de reacties al van jaren geleden zijn, heeft iemand wat tips voor mij ??

Plaats reactie