Ruisgenerator

Alle informatie over TRT volgens Jastreboff en Hazell.

Moderators: moderator, forumadmin, Werkgroep OBB

Plaats reactie
joma

Ruisgenerator

Bericht door joma » ma 02.03.2015 09:04

Een vriendin van me heeft sinds een halfjaar last van oorsuizen. Ze is bij de huisarts en kno-arts geweest, en haar gehoor is goed (ze heeft geen lichamelijke kwaal en ze kunnen niets voor haar doen).

Ze probeert nu met hulp van het boek Tinnitus Retraining Therapy van Jastreboff en Hazell minder last te krijgen van de tinnitus, en denkt dat ze veel baat kan hebben bij een ruisgenerator, zoals in het boek wordt beschreven (dus met een ruis die even onder het 'mengpunt' ligt). Het probleem is nu: waar kan ze een ruisgenerator kopen? Volgens bijvoorbeeld Schoonenberg moet haar verzekering daarvoor toestemming geven, en bovendien zou ze moeten worden doorverwezen door een Audiologisch Centrum. Maar daar wil ze niet heen, omdat haar daar door psychologen wordt geleerd om om te gaan met het suizen, en ze wil het juist niet meer horen; ook Jastreboff en Hazell zijn geen voorstander van 'coping strategies', zie bijv. het TRT-boek op blz. 213.

Mijn vraag is nu: weet iemand een manier (bijvoorbeeld een webwinkel, niet speciaal Nederlands) om aan een ruisgenerator te komen (haar gehoor is goed, ze heeft dus geen gehoorapparaat nodig). Ze maakt tijdens het slapen al gebruik van geluidsverrijking via MP3-bestanden, maar wil ook overdag buitenshuis aan geluidsverrijking kunnen doen.

Alvast bedankt

jahn

Re: Ruisgenerator

Bericht door jahn » ma 02.03.2015 09:56

Joma,
Misschien is het mogelijk bij een audiologisch centrum een beperkte vraag te stellen: in plaasts van het 'hele pakket' met begeleiding alleen een meting en advies voor een bepaalde ruisgenerator. Ook is er een bureau in Nederland die letterlijk volgens TRT van J&H werkt (Limburg en Rotterdam, als ik het goed heb, ik kan ze niet meer vinden). Wellicht is zo'n vraag daar ook te stellen.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Frits

Bericht door Frits » ma 02.03.2015 11:00

Ik denk dat je deze vraag het beste kan stellen aan
IntoEars in Tilburg. Maar ze hebben meer vestigingen.
Zie de website http://www.intoears.nl

Ik wil je niets opdringen maar tinnitus is een lastige
aandoening. Begeleiding is bepaald niet overbodig.
Maar het is jouw keus om het zelf te doen.

Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met Carlo Habets.
carlohabets@intoears.nl.

En denk er om je vriendin bepaalt wat zij wil.

Succes.
Hartelijke groet,

Frits

jahn

Bericht door jahn » ma 02.03.2015 18:17

Joma, de adressen die Frits nu aanlevert
zijn precies de gegevens die ik bedoelde
(en niet meer kon vinden) en je als tip wilde geven.
Frits, dank je wel.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Frits

Bericht door Frits » ma 02.03.2015 19:34

Joma heeft mijn bericht inmiddels gelezen.
Misschien horen we nog eens hoe zijn vriendin
het verder is vergaan.
Hartelijke groet,

Frits

joma

Bericht door joma » za 07.03.2015 10:16

Hartelijk dank voor de reacties. Mijn vriendin zal contact opnemen met IntoEars. Hopelijk kunnen ze haar daar verder helpen.

Plaats reactie