Soms is de T gewoon weg (maar altijd komt ie weer terug)

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Seba

Soms is de T gewoon weg (maar altijd komt ie weer terug)

Bericht door Seba » ma 18.02.2019 00:24

Wat ik me afvroeg: is jullie tinnitus continu aanwezig? Of verdwijnt deze soms ook? Ik weet dat bijna iedereen die aan T lijdt door allerlei factoren verschillende mate van intensiteit van de T kan ervaren. Maar mijn tinnitus is een aantal keren per dag echt gewoon afwezig. Dit komt dan niet omdat ik te zeer met andere dingen bezig ben of afgeleid ben. Juist niet, hoe zeer ik op die momenten ook mijn best doe of me concentreer, de T is er dan gewoon echt niet. Echter, hij komt dan altijd net zo hard weer terug. Vandaar dat ik me dus afvroeg; geldt dat voor jullie ook? Dat ie soms echt helemaal weg is? Of is ie er altijd, alleen met verschillende 'sterkten'? Ik probeer nu na te gaan welke handelingen er bij mij toe leiden dat de T er niet is en wat er dan toe leidt dat ie weer terugkomt. Ik heb bijvoorbeeld al verschillende malen gemerkt dat het voordat ik in de douche stapte 'stil' was om 10 minuten later tijdens het afdrogen te moeten constateren dat ie weer terug was...

Roberto1

Re: Soms is de T gewoon weg (maar altijd komt ie weer terug)

Bericht door Roberto1 » ma 18.02.2019 08:28

Seba schreef:
ma 18.02.2019 00:24
Wat ik me afvroeg: is jullie tinnitus continu aanwezig? Of verdwijnt deze soms ook? Ik weet dat bijna iedereen die aan T lijdt door allerlei factoren verschillende mate van intensiteit van de T kan ervaren. Maar mijn tinnitus is een aantal keren per dag echt gewoon afwezig. Dit komt dan niet omdat ik te zeer met andere dingen bezig ben of afgeleid ben. Juist niet, hoe zeer ik op die momenten ook mijn best doe of me concentreer, de T is er dan gewoon echt niet. Echter, hij komt dan altijd net zo hard weer terug. Vandaar dat ik me dus afvroeg; geldt dat voor jullie ook? Dat ie soms echt helemaal weg is? Of is ie er altijd, alleen met verschillende 'sterkten'? Ik probeer nu na te gaan welke handelingen er bij mij toe leiden dat de T er niet is en wat er dan toe leidt dat ie weer terugkomt. Ik heb bijvoorbeeld al verschillende malen gemerkt dat het voordat ik in de douche stapte 'stil' was om 10 minuten later tijdens het afdrogen te moeten constateren dat ie weer terug was...
Hoi Seba,
Ik heb niet zoals jij maar bij mij wordt die heel zacht. Soms schrik ik daar meer van " ik hoor hem niet meer".
Als je er weer meer op gaat focussen komt het door inspanning weer terug.
Probeer er minder op te letten als die ook weg is of met positieve gedachten het is weg..
In de ochtend bij het wakker worden is het bij mij ook nagenoeg weg en naarmate de dag vordert komt het weer terug.
kortom minder focus erop is lastig heb er zelf ook last van.
Heb je al meerdere onderzoeken gedaan trouwens?

Groet, Roberto
Het is niet werken met Tinnitus maar aan .
Blijf rustig en zorg dat je conditie en mentaal de juiste balans kunt vinden.
Zo zul je je Tinnitus kunnen beheersen en een plek geven (gewenning)
of zelfs uitdoven. :)

JanHuis

Bericht door JanHuis » ma 18.02.2019 14:24

Seba en Roberto, wat maakt dat je
je best doet, je concentreert,
om de T weer terug te vinden?
Het zal ons gaan lukken,
door gewenning en balans,
het T-geluid een kleinere plek te geven.
Het is er, maar er is meer: de aandacht komt weer bij alles wat ons boeit.

Roberto1

Bericht door Roberto1 » ma 18.02.2019 19:23

JanHuis schreef:
ma 18.02.2019 14:24
Beste Janhuis,
Ik snap zijn vraag dat het lastig is als iets niet constant is maar fluctueert in weg -zacht-hard.
Dat is iets moeilijke focus denk ik dan dat je constant dezelfde geluid hebt ( alles is rot hoor!!) om het cognitief weg te denken.
Je moet het inderdaad steeds weer niet terug vinden als het nagenoeg weg is totaal met je eens.
Vergeet niet wij zitten in een begin stadium en de tijd zal het leren.

Groet Roberto

Seba

Bericht door Seba » ma 18.02.2019 20:36

Roberto1 schreef:
ma 18.02.2019 08:28
Seba schreef:
ma 18.02.2019 00:24
Hoi Seba,
Ik heb niet zoals jij maar bij mij wordt die heel zacht. Soms schrik ik daar meer van " ik hoor hem niet meer".
Als je er weer meer op gaat focussen komt het door inspanning weer terug.
Probeer er minder op te letten als die ook weg is of met positieve gedachten het is weg..
In de ochtend bij het wakker worden is het bij mij ook nagenoeg weg en naarmate de dag vordert komt het weer terug.
kortom minder focus erop is lastig heb er zelf ook last van.
Heb je al meerdere onderzoeken gedaan trouwens?

Groet, Roberto
Ja, in het 'even voorstellen' topic heb ik daar nog wat meer over geschreven. Audiogram en tympanogram waren beiden in orde...

Seba

Bericht door Seba » ma 18.02.2019 20:37

JanHuis schreef:
ma 18.02.2019 14:24
Het is inderdaad, zoals Roberto hieronder schrijft, dat ik nog in het beginstadium verkeer en ook probeer uit te vinden wat er precies aan de hand is en welk gedrag of handelingen tot een verergering van de T leiden...

Johnpon

Bericht door Johnpon » di 19.02.2019 11:23

Seba en Roberto.

Ik heb de indruk dat jullie in uitzonderlijke hoedanigheid verkeren en dat het misschien mogelijk is om het te verdringen als die focus op iets anders is gericht.

Ik had vroeger ook tinnitus welke ik kon verdragen en welk volkomen verdween, het was weg en bleef weg.

Het is nu erger terug gekomen door een samenloop van omstandigheden (geluidbelasting, oren uitspuiten, oorontstekingen en burn-out).
Ik had beter moet opletten en niet moeten doen wat mensen van mij verwachte. (onwetendheid).

Nu moet ik het voornamelijk van de nacht hebben, is deze lang en diep met de optie om het tijdens ontwaken die T met wat tegen geluid te verzachten, dan kan deze zacht of zelf bijna onhoorbaar zijn. Helaas gaat die vlieger niet altijd op en is het een nare hoge (9000/10000 Hrz)
en harde toon (50/70 Db). Als de toon lager is (wat soms voorkomt) dan kan ik heb beter verdragen en als deze veel hoger is heb ik het helemaal moeilijk.

Een pieptoon is nergens in te passen, een ruis wel, dus daar is wat mee te doen.

JanHuis

Bericht door JanHuis » zo 24.02.2019 12:32

Seba en Roberto,
Ik lees jullie reacties:
alle begrip!
Sterkte in het zoeken van je weg.
Hopelijk beteken we af en toe iets voor elkaar,
bijvoorbeeld via https://www.stichtinghoormij.nl/
en op dit forum.
Het zal ons gaan lukken,
door gewenning en balans,
het T-geluid een kleinere plek te geven.
Het is er, maar er is meer: de aandacht komt weer bij alles wat ons boeit.

Roberto1

Bericht door Roberto1 » wo 27.02.2019 14:57

Johnpon,
Praat jij ook met T personen die de 9/10 Hrz ervaren wat hun ermee doen als het ff verschrikkelijk
wordt? Hoe je het toch een gedeelte kan onderdrukken zonder het een echte stress factor wordt?
Neem je hetzelf niet kwalijk hoe het is verergerd loop der tijd.Ik kon het ook niet weten na een burn-out vervolgens paniekaanvallen tinnitus kon oplopen wist alleen door lawaaischade.
Bij mij is het ook eerst ruis en wanneer het avond wordt en beetje vermoeid ben ook een piep.
Zit nu al vanaf juni 2018 thuis en wil eerst spanningsloos worden om weer te gaan werken.

Groet,Roberto

Johnpon

Bericht door Johnpon » do 28.02.2019 13:45

Beste @Roberto1

Ik praat niet met T personen die de 9/10 Hz ervaren wat hun ermee doen als het ff verschrikkelijk wordt, omdat ik er geen ken.
Hier op het forum geeft men wel aan dat men tinnitus heeft, maar niet altijd wat men hoort. Vooral niet als het gaat om de frequentie (Hz) en Hardheid (dB).

Het merkwaardige is vaak ook dat bij therapieën die men voorbij ziet komen, met resultaten, bijna nooit wordt aangegeven welke geluids- frequentie en hardheid de persoon had die de behandeling onderging. Ook niet bij de z.g.n nieuwe therapie.

Ik denk dat men naarmate de frequentie en/of hardheid toeneemt het moeilijker is om te verdragen en te maskeren.

Als ik lees dat iemand zijn tinnitus gemakkelijk kan maskeren met wat muziek, dan vraag ik me af of die tinnitus wel zo hard is of hoe hard staat die muziek aan? Mij lukt dit in ieder geval niet met muziek.

Ik heb duizenden geluiden (natuur) verzameld en sommige maskeren beter dan anderen, maar Ik wil zeker niet mijn oren nog meer beschadigen door het volume te verhogen.

Ik hoop dat toch een oplossing komt en dat ik dan nog jaren mag leven zonder die herrie. Nu is het een kwestie van behelpen en aanrommelen.

Robert84

Bericht door Robert84 » do 28.02.2019 16:34

@Johnpon, mijn T zit rond 4 Hz op 55 db en ook ik kan niks vinden wat het maskeert. De vragen die jij stelt vraag ik me ook steeds af. In welke mate ervaart men T en kan men met dezelfde mate als ik het heb ermee leren leven? Ik kan me dit zo heel moeilijk voorstellen dat er mee te leven valt.

Johnpon

Bericht door Johnpon » do 28.02.2019 19:42

Jij bent dus net als ik opzoek naar of mist de data inzake Tinnitus welke schuilgaat achter een persoon en vooral in relatie tot een therapie of mogelijkheden om daar mee om te gaan. Een oplossing lijkt mij namelijk erg persoon gebonden. De een is de ander niet.

Daarnaast hoor je bij therapieën nooit wat de mate van terugval is. Ik ken personen die wel 3 keer TRT hebben gedaan of meerdere keren een cognitieve therapie hadden gehad.

Waarom de een het beter kan verdragen dan een ander wordt nog onderzocht. Dat weet men nog niet precies. Buiten dat worden we allen binnen het therapeutisch kader wel op dezelfde hoop gegooid. Een goed therapie is volgens mij maatwerk, welke niet van de hoedanigheid van de patiënt kan worden losgemaakt.

Ik probeer tinnitus stilte soms te bewerkstelligen door conditionering met behulp een toon en concentratie, dat lukt soms een beetje.

Roberto1

Bericht door Roberto1 » vr 01.03.2019 23:09

Ho,
Ik heb ook niet gezegd dat ik het geluid "volledig" kan maskeren.
Net zoals jullie gaat mijn ruis/suis een piep worden die boven het muziekvolume uitkomt dus hou ik me meer vast ad frequentie (hoge toon) die ongeveer hetzelfde is.
Een meting zou ik nog wel willen doen al zou het vertekend beeld geven ,want in de avond gaat het bij mij behoorlijk omhoog.En idd wil ik wel eens weten net zoals jullie wat de verdraagzaamheid per persoon is als we allemaal dezelfde frequentie Hz & hardheid Db zouden hebben

Groet Roberto

Johnpon

Bericht door Johnpon » za 02.03.2019 14:49

Het had geen betrekking op jou Roberto1.

Het is goed om te horen dat jij ook de benodigde vergelijking informatie zou willen hebben.
Zo zie je maar weer, wat we tekort komen om een goed beeld te krijgen van iemand in relatie tot therapie en aanpassing, gewenning.

SandraMargot

Bericht door SandraMargot » ma 04.03.2019 11:38

Hou Johnpon,
Ik heb sinds 4 jaar t en h. Ik heb nooit bepaald
wat de frequentie is of hoe hard. Ik hoor hele hoge geluiden,
die komen boven alles wat ik die uit. Ik hoor ook een hele lage brom,
die is hemeltergend.En een soort geluid dat van hoog naar laag gaat.
Soort tatutatu..het is allemaal even shit.

Maar afleiding zoeken heb ik geleerd hier op de website van Jahn.
Als ik op de bank zat te sippen moest ik opstaan en dingen doen.
Ik stond op de wachtlijst voor tht training.
Maar die duurde zolang dat ik zelf eruit kwam. Helaas met een pilletje,
maar die heeft mij gered.
Nu kijk ik nooit meer op de website ( behalve nu ivm tijdelijk opleving van
interesse in de media)
Probeer niet te reageren eraan te denken etc...
Ik voel mij best wel weer oké ondanks alles. soms kleine terugval.
M.a.w zoek zoveel mogelijk afleiding, ben er vooral niet mee bezig, maskeer niet, en omarm het kutgeluid
Het werkt, ook al geloofde ik het niet in het begin.
Sterkte Sandra

Plaats reactie