Geluidsverrijking 's nachts: verandering van toonhoogten

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
RudyL90

Geluidsverrijking 's nachts: verandering van toonhoogten

Bericht door RudyL90 » di 31.05.2016 11:14

Hoi allemaal,

's Nachts heb ik bij het wakker worden vaak last van de hoge tonen in mijn oren, ze lijken dan veel harder dan overdag. Ik doe dan oortjes in en luister naar een kabbelend beekje. Nu merk ik dat de tonen bij het wakker worden soms anders zijn en ik vraag mij af of het komt omdat ik het geluid direct in mijn oren heb in plaats van een externe geluidsbron zoals de speaker van mijn smartphone te gebruiken.
Iemand daar ervaring mee? Ik heb net twee weken tinnitus (door stress), dus ik ben nog niet bekend met wat dat brein van me allemaal met me kan doen.

Groeten Rudy
Laatst gewijzigd door RudyL90 op za 25.06.2016 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.

jahn

Re: Geluidsverrijking 's nachts

Bericht door jahn » do 02.06.2016 09:38

RudyL90 schreef:Hoi allemaal, 's Nachts heb ik bij het wakker worden vaak last van de hoge tonen in mijn oren, ze lijken dan veel harder dan overdag. Ik doe dan oortjes in en luister naar een kabbelend beekje. Nu merk ik dat de tonen bij het wakker worden soms anders zijn en ik vraag mij af of het komt omdat ik het geluid direct in mijn oren heb in plaats van een externe geluidsbron zoals de speaker van mijn smartphone te gebruiken.
Iemand daar ervaring mee? Ik heb net twee weken tinnitus (door stress), dus ik ben nog niet bekend met wat dat brein van me allemaal met me kan doen. Groeten Rudy
Hoi Rudy,
Verandering van het geluid in het gehoor is veel voorkomend. Oorzaken zijn niet altijd aan te wijzen.
Bij mij is het soms door een geluidsvolle dag en door vermoeidheid. De tip die in me opkomt:
zet het geluid in de oortjes niet te hard. Niet het geluid van binnen overstemmen,
maar het kabbelende beekje heel zacht, rustgevend en afleidend.

Als de aandacht heel sterk naar de tinnitus gaat kan er inderdaad in hersengebieden van alles mee gebeuren.
Het zal je meer helpen met de stress aan de slag te gaan, dan met de tinnitus.
Zie het als een tijdelijk bijverschijnsel en een waarschuwingssignaal. Bij stressvermindering gaat het weer beter.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Johnpon

Re: Geluidsverrijking 's nachts

Bericht door Johnpon » di 04.04.2017 11:30

Tinnitus blijft een merkwaardig iets. Het kan de ene dag harder zijn dan de andere dan of een andere frequentie hebben. Hoe dit komt blijft vaak een raadsel. Maar geluid heeft wel invloed op het brein echter weten we niet wat het ermee doet. D.w.z. je weet van te voren niet wat het resultaat is.

Ida Kooiman

Re: Geluidsverrijking 's nachts: verandering van toonhoogten

Bericht door Ida Kooiman » wo 05.04.2017 16:27

Hallo luitjes,
Wat ons opvalt, dat bij mijn man, bij naderende storm zijn geluid ook harder of scherper wordt. Wij denken dat de luchtdruk er ook mee te maken heeft.
De stilte moet voor de oren zijn
wat de slaap is voor de ogen.

jahn

Bericht door jahn » wo 05.04.2017 17:57

dat zou best kunnen, Ida.
Misschien zijn er anderen
(zelf heb ik er wat storm betreft nooit op gelet)
die het ook hebben.

Er zijn veel dingen die er invloed op hebben ... .
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Frits

Bericht door Frits » wo 05.04.2017 19:35

Verergering door storm is wel meer aan de orde
geweest op dit forum.
Er is ook naar barometerstanden gekeken. Een
duidelijke correlatie was er niet te vinden. De een
reageert er wel op de andere niet.

Tinnituspatiënten zijn vaak gevoelig voor allerlei
prikkels. Dat kan dus stress veroorzaken.
Dat zou een verklaring kunnen zijn. Maar precies
weten doen we het niet.

In het algemeen reageren mensen en dieren wel op
onrustig weer. Het lijkt me dus geen vreemde gedach-
ten als dat ook voor tinnituspatiënten zou zijn. Het gaat
wel weer over moeten we maar denken.

Behalve tinnitus ben ik ook nog slechthorend. Als ik
het gevoel heb dat er iets van onrust is kijk ik altijd
maar naar de poes. Als zij rustig slaapt is er niets
aan de hand.
Hartelijke groet,

Frits

Elsbosch

Bericht door Elsbosch » vr 07.04.2017 19:19

Hoi, ik heb overdag een ruis en 's nacht een ruis plus een geluid van een waterleiding of zoiets. Daarom heb ik ook een kabbelend beekje of vogeltjes op staan, maar het lijkt wel of mijn hersenen per se het geluid willen horen dat het zelf produceert. Twee weken geleden was het ineens weg dus ik dacht in mijn onnozelheid dat ik ervan af was. Geen beekje of vogeltjes meer aan gedaan, sliep weer goed (wat had ik dat gemist). Maar na een etentje werd ik na drie uur slapen wakker met weer dat geluid en weg was mijn rust. Ik peins me suf waarom het zo goed ging en waarom het nu weer terug is. Of had ik niet zo snel die geluidsverrijking uit mijn slaapkamer moeten bannen?

Johnpon

Bericht door Johnpon » za 08.04.2017 17:48

Velen peinzen zich suf over tinnitus. Waarom is het de ene keer zacht en de andere keer hard, afwezig of uitdrukkelijk aanwezig. Er is vaak geen goed garen mee te spinnen. Er grip op krijgen is wat vele willen, maar wat moeilijk of soms onmogelijk is. Als je het probeert te maskeren dan lijkt het erop of het gehoord moet worden, terwijl je dat juist niet wilt.

RudyL90

Bericht door RudyL90 » di 11.04.2017 07:36

Let er wel op dat het bij maskeren zeer belangrijk is dat je de tinnitus nog in zijn volledigheid kunt horen. Zelfs de zachtste geluidjes. Als je deze volledig maskeert kan het brein er niet aan wennen.
Ik ben inmiddels zo ver dat ik overdag geen maskering meer nodig heb. Zelfs in een stille ruimte kan ik het valse orkest in mijn hoofd horen zonder dat ik er door gestoord word. Langzaam begint het dat koelkastgeluid te worden dat mij uiteindelijk niet eens meer opvalt.
Sinds kort gebruik ik voor de nacht alleen nog maar roze ruis, in plaats van een combinatie witte ruis en een kabbelend beekje. Sindsdien lijkt mijn tinnitus overdag veel zachter en daardoor is de maskering niet meer nodig. Ik vermoed dat het brein moeite heeft om te wennen aan een maskeringsgeluid zoals een kabbelend beekje. Zulke geluiden zijn te veranderlijk voor het brein om het weg te kunnen filteren, voor mijn brein tenminste. Bij het opstaan hoorde ik het kabbelende beekje altijd net zo goed als 's ochtends. Desondanks was de tinnitus wel meestal zachter 's ochtends. Maar die roze ruis hoor ik dus bijna nooit bij het opstaan. Pas als ik er echt naar ga zoeken hoor ik het weer. Ik denk dat omdat mijn brein roze ruis zo goed wegfilteren kan, dat het daarmee de tinnitus naar de achtergrond sleept.

Ik ga denk ik nooit stoppen met maskeren 's nachts. 's Nachts is naar mijn mening het belangrijkste moment voor tinnituspatiënten om te maskeren. Dat is wanneer de magie gebeurt, althans dat hoor ik anderen ook zeggen op fora zoals tinnitustalk.com.
Bovendien zorgt achtergrondgeluid voor een rustiger brein. Als mijn tinnitus straks weg is zal ik dus nog steeds geluidsverrijking blijven gebruiken. :)

Ida Kooiman

Bericht door Ida Kooiman » di 11.04.2017 14:06

Een vraagje Rudyl90, hoe doe jij dat
'snachts maskeren met roze noise.
Heb je dan een koptelefoon.

RudyL90

Bericht door RudyL90 » di 11.04.2017 18:15

Ida Kooiman schreef:Een vraagje Rudyl90, hoe doe jij dat
'snachts maskeren met roze noise.
Heb je dan een koptelefoon.
Omdat ik de tinnitus aan beide kanten heb is er voor mij geen andere optie dan maskeren met oortjes. Ik gebruik daarvoor de goedkoopste earbuds die kwalitatief nog enigzins goed zijn: Sony MDR-E9LP. Te koop bij alle electronicazaken en online (goedkoper vaak, mits zonder verzendkosten). Ik doe dan aan haarband om mijn hoofd om te voorkomen dat de oortjes uitvallen. Het is even wennen (zowel voor de oren als het gepruts met de draden), maar op een gegeven moment merk je niet meer dat je ze in hebt.
Je hebt ook weer dingen zoals Sleepphones, of banden met speakertjes erin. Ik vond dat allemaal niets omdat of de speakers bij het bewegen van de oren wegschuiven of de geluidsintensiteit is altijd zwakker aan het oor waar je niet op ligt (dit heb je natuurlijk met oortjes ook wel, maar het effect is minder groot omdat de earbuds in je gehoorkanaal zitten).

Nadeel van de oortjes die ik heb: na verloop van tijd wordt je kussen zwart. De draden gaan waarschijnlijk in combinatie met zweet afgeven. Als je voor oortjes gaat zou ik de witte kiezen (die kunnen natuurlijk net zo goed afgeven, maar valt vast minder op).

Ida Kooiman

Bericht door Ida Kooiman » di 11.04.2017 20:48

Bedankt voor de uitleg Rudyl90.
Toch weer een vraag, waar zit de oortjes aanvast.
Een tel. of radio heb je die onder je kussen,
geen last dan met draaien.

Mijn man wil het wel gaan proberen, want het is
al een paar weken erg heftig, ook echo's als hij
kauwt of zijn hoofd draait. Hij heeft op tel. een
app Tinnitus sound opticon waar div. sounds op
staan, kabbelend beekje ruizende bomen je weet
wel. Ook staan er ontspanningsoefeningen op.
groeten ida

RudyL90

Bericht door RudyL90 » di 11.04.2017 21:18

Die app heb ik zelf ook gebruikt, maar ik vond roze ruis toch fijner. Ik gebruik mijn telefoon met de app "White noise" op mijn android telefoon. Tussen mijn telefoon en oortjes plaats ik een analoge volumeregelaar zodat het volume veel fijner (in heeeeeele kleine stapjes in plaats van 10 stappen in android) afgesteld kan worden. Het draad leg ik onder mijn kussen, de regelaar in wc-rol doosje (mijn vriendin kan erg goed knutselen) naast het hoofdkussen. Het draad komt dan aan een zijde onder mijn kussen vandaan (hoek rechts onder). Het gebeurt wel eens dat ik 's nachts merk dat ik erop lig, dan druk ik het weer naar de hoek waar het hoort. Heb er wel eens aan gedacht om het draad van boven het kussen te laten komen, maar dan komt er een knik in het draad onder de oortjes. Eigenlijk zou je oortjes moeten hebben die de aansluiting aan de bovenkant hebben.

Ik hoop dat je man snel verlichting vindt. Ontspanningsoefeningen zijn trouwens goed om te doen. Stress kan tinnitus erger maken. Er zijn veel begeleide meditaties op youtube te vinden.

Plaats reactie