Chiropractie levensgevaarlijk!

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Rob10

Chiropractie levensgevaarlijk!

Bericht door Rob10 » zo 17.01.2010 13:44

Zondagavond in Zembla:

In de ZEMBLA-aflevering ‘Levensgevaarlijk genezers’ staan twee alternatieve behandelingen centraal die fout afliepen.

Kinderarts/intensivist dr. C. Verlaat van het UMC St. Radboud onderzocht de dood van de 3 maanden oude baby Marloe, die overleed na behandeling door een craniosacraal therapeut. Craniosacraal therapeuten claimen dat zij met de behandeling o.a. huilbaby’s kunnen helpen. Bewijs daarvoor is er echter niet. Volgens Verlaat is de dood van Marloe veroorzaakt door een hartstilstand, tengevolge van zuurstofgebrek. Het zuurstofgebrek is ontstaan door de zogenaamde ‘holding’- greep, waarbij baby in een foetus–houding wordt gelegd met het hoofdje op de borst.

Kinderarts prof. dr. P. Brand van de Isala-klinieken in Zwolle, die ook onderzoek deed naar de risico’s van craniosacraal therapie en aanverwante therapieën, raadt de behandeling eveneens af vanwege het risico.

Neuroloog dr. F. van Kooten van het UMC Erasmus deed onderzoek naar het herseninfarct dat een 42 jarige man opliep na het kraken van zijn nekwervels door een chiropractor. Van Kooten vindt dat chiropractoren de risico’s van hun behandeling bagatelliseren.

Volgens prof. dr. E. Ernst uit Engeland, de eerste hoogleraar in de alternatieve geneeskunde ter wereld, is er alleen bewijs dat chiropractie helpt bij lage rugpijn, maar niet tegen hoofdpijn en alle andere kwalen die de therapeuten beweren te kunnen genezen. Ernst raadt het kraken van halswervels af. In de medische literatuur zijn 500 gevallen bekend van mensen die daardoor een hersenbloeding opliepen, al dan niet met dodelijk afloop. Op basis van eigen onderzoek schat Ernst het werkelijke aantal slachtoffers op 50.000.

Kees

Bericht door Kees » zo 17.01.2010 14:31

Tsja,

Wat is dan wijsheid bij deze soort van hulp en eventuele vermindering van de klachten???

We zijn allemaal volwassen mensen en kunnen denk ik zelf
goed genoeg beslissen wat goed en niet goed voor ons is.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Longosan

Bericht door Longosan » zo 17.01.2010 16:21

tja... zembla....

laat ze eens met positief nieuws komen.....

S
Let op: dit produkt kan enige sporen van T & H bevatten!!

Brederordie

Bericht door Brederordie » ma 18.01.2010 16:01

Tsjaa, moderne journalistiek he... hoeveel doden vallen er niet jaarlijks in een regulier ziekenhuis?

Ellen78

Bericht door Ellen78 » ma 18.01.2010 16:28

Zoals ik vorige week ook al op dit forum heb geschreven weet ik niet of het goed is, maar enige tijd geleden heeft mijn manueel therapeut mijn nek gemanipuleerd. 't heeft mij niet geholpen maar heb afgelopen vrijdag weer een behandeling gehad. Ik hoop dat na een aantal behandelingen vooruitgang te zien. Ik weet dat een manueel therapeut niet hetzelfde is als een chiropractor, maar ik sluit mij aan bij de overige reacties. Sensatiejournalistiek vind ik het. Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet bedenken wat goed voor ze is en niet van alles aan laten praten door tv programma's of internet.

Jante

Bericht door Jante » ma 18.01.2010 18:08

Eerlijk gezegd valt mij op dat als je hier het forum bekijkt de chiropractie er niet altijd best uit komt.
Longosan jij schreef op 16 januari
Na een behandeling bij de chiropraktiker is mijn af en toe TV toon rechts nu constant geworden en is er een zeer zware brom bij gekomen....

Hoe gaat dat nu?
Misschien is dit iets tijdelijks, net als bij homeopathie vaak een tijdelijke verslechtering kan voorkomen.
Ik vind dat soort ervaringen wel belangrijk.

In mijn struintochten op het forum zie ik verder twee grote lijnen: kennelijk levert vooral TRT-training veel mensen iets op, en qua slapen hebben veel mensen iets aan melatonine.
Ik ga beide verder uitproberen. Maar de chiropractie laat ik even!

Rob10

Bericht door Rob10 » ma 18.01.2010 18:14

Dat valt mij ook aan de reacties hier. de meesten melden zelfs een piep erbij!

Ga morgen eens bij mijn huisarts om melatonine vragen.

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » ma 18.01.2010 18:46

sen

Bericht door sen » ma 18.01.2010 18:58

dank willem,maar ik kan het niet open ploep geel
driehoekje met teken,niet openen gevolgen...
ooooooo ben hier niet goed in,hoe anders,men jongens zijn er niet om te helpen,willem helppppp joze

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » ma 18.01.2010 19:36

http://www.nederland2.nl/uitzendinggemi ... /zembla/97

Dan verschijnt een kolom met alle uitzendingen van Zembla. De laatste staat bovenaan met datum 17-1-2010. Hiernaar toe met de muis en dan klikken op: UITZENDING GEMIST. Succes.

sen

Bericht door sen » ma 18.01.2010 21:06

dank willem :cool:
men mannen lagen in een deuk mams had weer wat haha :-(
computers,ga liever koken

Jante

Bericht door Jante » ma 18.01.2010 22:35

Dank je voor de link Willem.
Ik vind deze uitzending heel verhelderend. Een gewaarschuwd mens...

Natuurlijk is het journalistiek, daar worden boodschappen hard neergezet. Daar zit altijd wat sensatie bij. Ook zijn er zeker inhoudelijke vraagtekens bij te plaatsen. Bv ik weet zeker dat acupunctuur als alternatieve geneeswijze wél werkt, wat volgens Els Borst niet het geval is.
Bovendien: als je bij elk risico een behandeling zonder bewezen effectiviteit dus maar niet moet doen, zoals hier wordt gesteld, kan een groot deel van de reguliere medische wetenschap wel inpakken en ook de hele farmaceutische industie, zie de bijsluiters.

Dat neemt niet weg dat de gedachte 'Baat het niet dan schaadt het niet' die over alternatieve therapieen breed wordt gedeeld, onjuist is: als het kan baten kan het ongeveer per definitie altijd ook schaden. Alleen, omdat dit bij alle alternatieve therapieen nooit is onderzocht zijn die mogelijke gevolgen onbekend.

We zijn inderdaad mensen met een groot probleem en dat maakt heel kwetsbaar. De hoop en het belang van genezing doen je soms te snel vertrouwen. Ik heb dat zo vaak 'aan de lijve' ervaren. Je reageert heel anders dan als je niet zo'n groot probleem hebt.
Dat je in zo'n situatie risico's neemt, zeker als je kwaliteit van leven zo op het spel staat als bij ons, vind ik alleen maar logisch en terecht. Een deskundige die dat niet logisch vindt zou eens een dag harde tinnitus moeten ervaren.
Maar van dat risico moet je wel op de hoogte zijn.
Daarna kun je nog altijd denken: Wie niet waagt, die niet wint!!
Laatst gewijzigd door Jante op ma 18.01.2010 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Longosan

Bericht door Longosan » ma 18.01.2010 22:42

@ Jante,

nope, nog steeds geen verbetering..
maar wat bij mij schaadt, kan bij een ander positief uitpakken...

:-)

S
Let op: dit produkt kan enige sporen van T & H bevatten!!

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » ma 18.01.2010 22:48

Voor wie het nog niet gezien heeft op het forum en tinnitus heeft en nekklachten deze link:

http://forum.nvvs.nl/forum_oud/tinnitus ... 6808#26808

Plaats reactie