De zin en onzin van TRT

In dit forum mogen zorgverleners en commerciële instellingen hun therapieën aanbieden.
Overleg met de moderator vóór het plaatsen is verplicht.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Reiziger

De zin en onzin van TRT

Bericht door Reiziger » zo 04.11.2012 19:22

Beste lezers,

Ik heb 4 jaar geleden een TRT traject gevolgd bestaand uit:

* zeer basale fysiotherapie (bij een aparte fysiotherapeut zou je doelgerichter werken, dit waren 3 nekoefeningen)

* uitleg van het Jastreboff neurologisch model, dat noemen ze met een duur woord "psycho-educatie"
maar is natuurlijk 1 van de vele modellen of theorien waar je al dan niet je vragen bij kunt stellen

- psychologische ondersteuning (die was erg slecht waar ik zat, geen cognitieve gedragstherapie maar regelmatig invullen van vragenlijsten, naar mijn idee vooral bedoeld voor het afstudeerproject van de behandelaar)

- ontspanningsoefeningen: liggen op een matje terwijl je je moest concentreren op het verhaal van de behandelaar
(de meeste patienten vielen in slaap, maar het is ook geen serieus diepgaande oefening, geen autogene training o.i.d.)

- lichte beweging en spelletjes met andere T-patienten in de gymzaal. denk aan vertrouwensspelletjes, concentratiespelletjes. Zelf had ik er een sterk kleuterschool gevoel bij.

Ik was nogal gedesillusioneerd na afloop, daar serieuze klachten en opmerkingen niet werden opgemerkt en men gewoon doorging met de "subsidiekar". De rekening wordt natuurlijk niet aan de T-patient gepresenteerd maar aan de samenleving en dat is een dikke 10.000 EUR voor iets dat je naar mijn mening nauwelijks serieus kan nemen als een wetenschappelijk ondersteunde therapie. (ik vraag me oprecht af hoe ze dat erdoorheen hebben gekregen)

Mijn vragen aan andere forumleden is:

1) heeft TRT jou wel of niet geholpen. evt. vermelden waar je zat als de TRT zeer goed of zeer slecht was, dit om een indicatie te krijgen waar mensen beter wel en niet heen kunnen gaan.

2) was jouw TRT traject vergelijkbaar met hetgeen ik hierboven beschreven heb, en vond je de oefeningen ook weinig zinvol?

3) is het realistisch om te stoppen met roepen dat TRT "de oplossing is voor tinnitus", zoals je nu vaker in de media leest (al dan niet de wereld ingeslingerd door audiologische centra). Ik heb het idee dat wij T-patienten worden uitgemolken door deze pseudo-wetenschappers.

Frits

Re: De zin en onzin van TRT

Bericht door Frits » zo 04.11.2012 19:43

Reiziger schreef:
is het realistisch om te stoppen met roepen dat TRT "de oplossing is voor tinnitus",
Ik ben heel benieuwd waar jij die training hebt gevolgd.

Er zijn toch wel wat mensen op het forum die positieve
ervaringen hebben.

TRT is niet "de oplossing voor tinnitus." Althans niet in de
zin van beter worden. Er bestaat nog geen pilletje voor.

Maar je kan wel leren er beter mee om te gaan. Het moet
hanteerbaar worden zodat je toch redelijk kan functioneren.

De training die ik gevolgd heb bij het VIA-GGMD in Zoetermeer
heb ik toch wel heel anders ervaren.
Nogmaals tinnitus gaat niet weg maar je krijgt wel de tools
om er mee om te gaan. En daar gaat het om.
Hartelijke groet,

Frits

herci
Contacteer:

Bericht door herci » do 31.01.2013 19:21

totaal niet vergelijkbaar bij Gent, geen idee wat voor kleuterdingen ze gedaan hebben met jou.
Zou daar ook niet blij mee zijn.
Bij mij, gehoortesten, uitleg mechanisme van trt en hyperacusis ook persoonlijke ervaringen en probleemsituaties worden besproken.
Dan aanmeten ruisgeneratoren die voor mij een grote hulp zijn om meer lawaai te verdragen op school. Verder geen ontspanningsoef of kleuterspul. Ik zou daar ook geen boodschap aan hebben. De audiologe had al jaren ervaring en was de eerste persoon die enkele vragen kon beantwoorden en die tenminste begreep wat ik vertelde zonder te zitten grijnzen met een blik van: wat vertelt die nu?

de redder

Bericht door de redder » vr 01.02.2013 09:46

Frits dat is ook niet helemaal waar.

Ik heb al verscheidene keren berichten gezien van mensen die de trt/j&h hadden gedaan en
die de piep niet meer horen.

Ik kan me nog herinneren dat iemand de trt link had gebruikt en zelf aan de slag is gegaan en
later op het forum een heel positief bericht had geschreven.
Am i part of the decease or am i part of the cure.

Joeri P

Bericht door Joeri P » vr 01.02.2013 10:35

Ik wil hier aan toevoegen dat het model van Jasterboff wel wetenschappelijk onderbouwt is, dus het is niet zomaar een een theorie! Het is dé verklaring waarom bepaalde mensen last ondervinden van tinnitus, en andere mensen niet.

Mensen die last ondervinden van tinnitus moet het model van Jasterboff echt goed begrijpen, waardoor je je reactie op je tinnitus onder controle kan brengen. Als dat zo is, zal je merken dat je tinnitus in bepaalde dagen minder sterk aanwezig is, en dus meer op de achtergrond ergens hoorbaar is. In het begin zal dit een paar keer voor komen, echter na x aantal maanden zal je merken dat je meer dagen hebt waarbij je tinnitus op de achtergrond (en niet meer op de voorgrond) aanwezig is. Met andere woorden : je tinnitus hoor je niet meer bewust, je hoort hem enkel nog wanneer je er bewust naar luistert. (dus je ervaart tinnitus niet meer als "lastig").
Je mist de stilte. Maar toen je stilte had, stond je er nooit bij stil. Dus je mist iets, wat je eigenlijk nooit echt hebt ervaren.

Frits

Bericht door Frits » vr 01.02.2013 12:30

de redder schreef:Frits dat is ook niet helemaal waar.

Ik heb al verscheidene keren berichten gezien van mensen die de trt/j&h hadden gedaan en
die de piep niet meer horen.

Ik kan me nog herinneren dat iemand de trt link had gebruikt en zelf aan de slag is gegaan en
later op het forum een heel positief bericht had geschreven.
Ja dat is waar. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen.

Ik zou zeggen zet nu eerst in voor het hanteerbaar maken.
Al wat je meer krijgt is meegenomen.

Maar je hebt gelijk. Het is de moeite waard op het te proberen.
Je moet er wel voor aan de slag! Er is geen pilletje voor.
Hartelijke groet,

Frits

Joeri P

Bericht door Joeri P » vr 01.02.2013 16:12

De piep niet meer horen, is niet de doelstelling van TRT. De doelstelling is het herleren van reflexen, maar dat doe je niet in 1,2,3. Dat vergt tijd.
Je mist de stilte. Maar toen je stilte had, stond je er nooit bij stil. Dus je mist iets, wat je eigenlijk nooit echt hebt ervaren.

Plaats reactie