Vragen over tinnitus en hyperacusis; wat te doen?

In dit forum mogen zorgverleners en commerciële instellingen hun therapieën aanbieden.
Overleg met de moderator vóór het plaatsen is verplicht.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Berbarob

Vragen over tinnitus en hyperacusis; wat te doen?

Bericht door Berbarob » wo 21.06.2017 12:09

Dag allen,

Sinds een festival 3 weken geleden heeft mijn vriendin tinnitus en hyperacusis klachten ontwikkeld. Zij zegt echter zelf dat het na een week of 2 erger is geworden en denkt niet dat het per se (alleen) door het festival komt, maar ook doordat zij dagelijks in de buurt van schiphol richting haar werk fietst en daar wordt blootgesteld aan overvliegende vliegtuigen.

Zij zegt constant een pieptoon te horen ongeveer op het geluidsniveau van een pan die op het vuur staat. Daarnaast ervaart ze 'harde' geluiden als hinderlijk, zoals voorbijrijdende auto's, mensen die (harder dan normaal) praten, muziek, maar ook een tv die iets harder dan normaal staat.

Ik merk dat ze hier enorm van in de stress is geschoten en erg bang en verdrietig is dat ze hier ‘nooit meer vanaf komt’. Het beïnvloedt haar gemoedstoestand erg. Ik wil haar niet teveel belasten met negatieve verhalen en de momenten dat ze met mij is heeft ze er minder last van; dat wil ik graag zo houden door er niet constant met haar over te praten. Tegelijkertijd wil ik er alles aan doen de klachten zo veel mogelijk te kunnen verminderen en/of draaglijker te maken. Ik probeer daarom in de luwte zoveel mogelijk research te doen over de best te bewandelen weg.

Zij is gisteren naar de huisarts geweest welke haar in eerste instantie heeft verteld 3 maal per dag 5 druppels olijfolie in haar oren te druppelen. Dit wordt er dan morgen uit gespoeld bij de huisarts om de aanwezige oorsmeer te verwijderen. Ik heb haar al op het hart gedrukt erop toe te zien dat dit niet onder druk gebeurt omdat ik heb begrepen dat dit evt. schadelijk zou kunnen zijn voor het oor. Vermoedelijk wordt zij hierna doorverwezen naar een KNO-arts die een aantal testjes zal gaan doen.

Ik zit met een hoop vragen over wat we hierna het beste kunnen doen en hoop dat mensen hier mij wellicht wat gerust kunnen stellen en duidelijkheid kunnen verschaffen.

Ik begrijp dat TRT volgens Jastreboff en Hazel momenteel de methode is die de beste resultaten overlegt. Dit zou in België (Gent) worden aangeboden en in Nederland via IntoEars (klopt dat, of is dit geen ‘echte’ TRT?). Daarnaast heb ik onder andere op dit forum positieve ervaringen gelezen over het GGMD; echter zouden zij een alternatieve (minder effectieve?) vorm van TRT aanbieden. Nou woont mijn vriendin in Hoofddorp, en ik in Amsterdam. Ik zie dat het GGMD een vestiging in Amsterdam heeft en IntoEars geen vestiging heeft bij ons in de buurt. Ik wil jullie daarom vragen of jullie denken dat er een significant verschil is in effectiviteit tussen beide klinieken. Maw. waar kunnen wij ons het beste laten helpen?

Een andere vraag waar ik erg mee worstel is de angst voor verdere gehoorbeschadiging of het luider worden van de tinnitus. Hoe reëel is deze angst, en wat kan je doen om dit te voorkomen? Klopt het inderdaad dat mijn vriendin niet meer kans heeft op (verdere) gehoorbeschadiging van ‘normale’ geluiden dan andere personen zoals bijvoorbeeld ik? Of is het wél raadzaam om altijd oordoppen mee te nemen?

Ook vind ik het erg lastig in te schatten hoe positief ik moet zijn over de vooruitzichten. Ik lees enerzijds verhalen over dat TRT eerst habituatie van de reactie en daarna habituatie van de perceptie van de pieptoon kan bewerkstelligen, waardoor in sommige gevallen de pieptoon na een tijdje helemaal niet meer te horen is. Deze verhalen stemmen mij zeer positief; dat lijkt iets om naar te streven en alles voor te doen. Anderzijds lees ik verhalen over mensen die al 20 jaar tinnitus hebben en het allemaal niet meer zien zitten. Hier wordt ik dan weer erg angstig van. Hoe zit dit nu precies? Hoe reëel is de kans dat de tinnitus- en hyperacusisklachten nooit meer over gaan?

Ten slotte zou ik ook nog graag willen weten welke oordoppen worden aangeraden als mijn vriendin in de toekomst weer eens naar een feestje/festival wil gaan (of moeten wij deze gedachte volledig uit ons hoofd zetten?); We zijn uiteraard bereid om goed te investeren in goede, op maat gemaakte oordoppen met filters. Echter lees ik ook dat sommige mensen zeggen dat de simpele ‘schuimen’ oordopjes die je in fabrieken krijgt beter zouden zijn. Maw. welke oordoppen moet ik nou hebben? (vermelding van een merk/winkel zou fijn zijn).

Excuses voor de vele vragen; het hele fenomeen tinnitus is nieuw voor mij en ik ben erg geschrokken. Ik wil mijzelf later niet kunnen verwijten niet alles te hebben gedaan om dit probleem aan te pakken. Mocht iemand mij kunnen helpen dan wordt dit zeer op prijs gesteld! Ik zou hier uiteraard ook graag met iemand over bellen, maar zet mijn telefoonnummer liever niet op een openbaar forum.

Hartelijke groet,

jahn

Re: Vragen over tinnitus en hyperacusis; wat te doen?

Bericht door jahn » di 27.06.2017 17:50

Hallo Berbarob,
Je legt je zorgen duidelijk uit. Hier een paar reacties op je vragen.
~ medisch. Huisarts, oren reinigen (uitspuiten zonder hoge druk, kno-arts: dat lijken de goede stappen te zijn.
Vaak wordt, ook in audiologische centra, benadrukt eerst de medische weg te gaan.
Voorbeeld: oren die dicht/vol zitten geven een veel hardere piep. Ik werkte ooit met keiharde machines.
Door al het stof en zaagsel was de piep die ik opliep veel harder.
~ TRT of GGMD? Dat is niet zomaar te zeggen. Bij beiden komen veel mensen verder.
GGMD heeft veel ervaring en goede programma's in het omgaan met ... .
TRT is een heel speciaal programma, met redelijk hoge doelen: waar mogelijk zover komen
dat je de piep ahw niet meer hoort (niet meer opvalt). Een muzikant met gehoorschade schreef na TRT:
'het is er nog wel, maar ik hoor het niet meer'.
- de stress die je vriendin nu heeft is o zo begrijpelijk (en herkenbaar).
De ellende is dat die de piep en de gevoeligheid naar de voorgrond haalt.
Ook in dit stadium kan het haar al helpen als zij, terwijl onderzoek medisch gaande is,
de aandacht er al wat af kan halen. Bijvoorbeeld: zacht geluid, ipv stilte.
- de scherpe kantjes zijn er soms al vanaf als de stress vermindert, goed uitgerust zijn,
niet overmatig koffie of alcohol en niet overdreven lang in hard geluid.
~ uitkijken voor angst voor geluid. dat zij ietjes eerder schade heeft dan anderen, dat
zou kunnen (net als bij mij). Maar de angst is niet bevordelijk. Gewone geluiden proberen
wel aan te gaan.
~ bij echt hard geluid, en wat langere tijd, goede gehoorbescherming (oordopjes op maat,
de betere hoofdtelefoons, enz.).
~ het meest extreme vermijden. Ik bezocht een festival, weer eens een keer. de goede doppen
zorgden dat er geen extra schade kwam, maar alles dreunde dwars door mijn lijf. Helemaal beroerd
naar huis. maar goed, na een dag toch weer hersteld.
Welkom voor meer uitwisseling, vragen enz.. Sterkte!
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Plaats reactie