Lasertherapie zeer effectief bij tinnitus e.a. aandoeningen

In dit forum mogen zorgverleners en commerciële instellingen hun therapieën aanbieden.
Overleg met de moderator vóór het plaatsen is verplicht.

Moderators: moderator, forumadmin

wim57

Lasertherapie zeer effectief bij tinnitus e.a. aandoeningen

Bericht door wim57 » ma 18.04.2016 18:31

Beste mede tinnituslijders,

In maart 2014 kreeg ik acute ernstige tinnitus na een thuisklus (boren). Het is een tinnitus met een hoge toon met links het meeste overlast. Het gooit je leven totaal overhoop. Ik ben vervolgens uitvoerig onderzocht door meerdere KNO artsen (5 in totaal in Nederland en Duitsland). Behalve vaststellen en meten dat ik gehoorverlies heb in de hoge tonen, hebben zij niets kunnen doen. Tinnitus hangt in een meerderheid van de gevallen samen met gehoorverlies. Na een zoektocht van anderhalf jaar stuitte ik op de zogenaamde low level laser therapie zoals deze vooral door Dr. Wilden (Duitse arts) inmiddels op Ibiza wordt toegepast (en/of ook thuis kan worden toegepast door middel van een door Dr. Wilden ontworpen thuislaser). Na uitvoerige lezing van alles wat ik kon lezen over lasertherapie bij gehooraandoeningen, raakte ik overtuigd van de mogelijkheden van deze therapie. De therapie richt zich op het stimuleren en verbeteren van de kwaliteit van hoor- en evenwichtscellen in het binnenoor. Daardoor worden aandoeningen van het binnenoor (gehoorverlies, tinnitus, hyperacusis en Menière) bestreden die volgens Dr Wilden direct samenhangen met het functioneren van die cellen in het binnenoor. Inmiddels zijn er ook meerdere wetenschappelijke onderbouwingen van de werking van laserlicht op de kwaliteit van hoorcellen. Een recent onderzoek van januari 2016 betreft een onderzoek door Harvard University in de VS. De conclusies zijn te vinden op www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26790619. Er zijn meer pulbicaties te vinden met dezelfde conclusies. Er zijn ook onderzoeken over toepassing van laserlicht op mensen te vinden waarin ook patiënten met tinnitus zijn onderzocht, met positieve resultaten. Belangrijk is wel dat onderzoek wordt gedaan met de juiste doseringen en intensiteit van het laserlicht!

Ik heb contact opgenomen in augustus 2015 met Dr. Wilden en heb hem mijn meest recente audiogram gestuurd. Op grond daarvan ben ik met thuistherapie begonnen. Dr Wilden was eerlijk dat gezien de leeftijd en de ernst van het gehoorverlies het herstelproces alles bij elkaar 2 jaar kan duren. Bij jonge mensen en bij minder ernstig gehoorverlies is dit meestal (veel) korter. Vanaf de start van behandeling eind augustus 2015 is mijn tinnitus langzaam maar zeker minder geworden. Tevens is meetbaar mijn gehoorvemogen beter geworden. Dit verbeterproces is nog dagelijks volop gaande. Ik ben in januari 2016 naar Ibiza gegaan en heb daar persoonlijk kennis gemaakt met Dr Wilden en heb toen een aantal intensieve laserbehandelingen bij hem in de praktijk gedaan om de therapie nog te versterken. Ik merk nog dagelijks de veranderingen en verbeteringen in mijn tinnitus en in de kwaliteit van mijn gehoor. Ik zal de behandeling voortzetten de komende maanden, net zolang tot ik een tevredenstellend eindresultaat heb geboekt.

Ik vind het onbegrijpelijk en eigenlijk bijna onverantwoord (gelet op het aantal mensen met gehooraandoeningen en de ernst en gevolgen van die aandoeningen) dat er veel te weinig goed en gedegen onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheden van lasertherapie bij gehooraandoeningen. Zeker ook na publicaties als die van Harvard University. In ieder geval wil ik daarom mijn positieve en concrete persoonlijke ervaringen met deze therapie via dit forum nu bekend maken. Ik zal ook andere initiatieven nemen om deze therapie meer bekend, toegepast (verder doorontwikkeld) en wetenschappelijk en klinisch onderzocht te laten worden door middel van een hiervoor op te richten Stichting. Maar intussen wil ik patienten de kans geven zich te informeren en hun gehooraandoeningen te verbeteren of zelfs te genezen. Tinnitus is een verschrikkelijke nare aandoening met indringende gevolgen die ik zelf "aan den lijve" heb ervaren en nog ervaar (zij het al veel minder dan de eerste anderhalf jaar).

Contactgegevens en achtergrondgegevens over de therapie van Dr. Wilden ziijn te vinden op de websites www.lux-spa-ibiza.com en www.dr-wilden.de. Het is uiteraard jullie eigen beslissing om er iets mee te willen doen.

Ik ben graag bereid nadere vragen te beantwoorden.

Groet,

Wim

wim57

Re: Lasertherapie zeer effectief bij tinnitus e.a. aandoenin

Bericht door wim57 » ma 18.04.2016 20:19

Zie overigens hieronder de bijdrage Tinnitus therapie op Ibiza die gaat over dezelfde behandeling en die eveneens van een zeer positieve ervaring getuigt van de behandeling bij Dr. Wilden op Ibiza

groet

Wim

jahn

Bericht door jahn » wo 20.04.2016 19:42

Dank je wel voor deze beschrijving
en ook de links.
Elke kans is er een
en wie weet wat het kan betekenen.

Wordt het een doorbraak?
Of helpt het sommigen?
In beide gevallen waardevol.

Verder kunnen we volgen of er
uit andere hoeken bevestiging komt.

Voor jou: geweldig, doorgaan!
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Mira1975

Bericht door Mira1975 » za 28.05.2016 23:28

Het googlen van deze arts levert een zeer kritisch stuk op over deze arts op Ibiza.

IBIZA – Eigenlijk zou er een belletje moeten gaan rinkelen, om meteen maar even bij het onderwerp te blijven, als er een bericht veelvuldig op Facebook gedeeld wordt. Het betreft in dit geval een bericht over Tinnitus (oorsuizen) en een ‘dokter’ op Ibiza die je er van geneest.

Het bericht op Facebook citeren we eerst even:

GRAAG DELEN met mensen waarvan je weet dat ze Tinnitus (oorsuizen) of gehoorverlies hebben! (ps. door de grote hoeveelheid reacties heb ik van de arts begrepen dat hij niet zo snel kan antwoorden als hij zou willen. Houdt er dus rekening mee dat het even kan duren voor je antwoord krijgt)
Ik heb al jaren last van gehoorverlies en sinds een tijdje ook van Tinnitus aan een oor. Nu heb ik eindelijk een behandeling gevonden die echt helpt en ben ik niet alleen van de Tinnitus af, maar kan ik ook veel beter horen. Dit is geen grap en ik wil graag mijn ervaringen delen met mensen die ook last van hebben. Het is een Duitse arts die hier op Ibiza gevestigd is en veel bekende DJ’s en producers behandelt. Ik had zelf na 3 laserbehandelingen al geen last meer van Tinnitus en heb daarna nog 2 extra sessies gedaan om mijn gehoor beter te maken. Ongelooflijk wat het resultaat is. Nu pas begrijp ik hoe slecht ik daarvoor altijd hoorde.
Als je op het eiland bent kun je 2 sessies per week doen bij hem in de kliniek, maar als je in Nederland woont kun je ook een apparaatje meekrijgen om het thuis verder te behandelen. Ik heb wel begrepen dat die behandeling dan wat langer duurt omdat deze machine voor thuisgebruik wat zwakker is, maar nog steeds meer dan de moeite waard! Ik was in anderhalve week (na 3 behandelingen op elke maandag en vrijdag van 40 minuten) geheel van de Tinnitus af! Het is dus super goed te combineren met je vakantie hier op het eiland.
Ik betaalde 100 Euro per sessie, een kleine investering voor zo’n grote verbetering.
PM me gerust voor meer info!

Omdat we bij Ibizavandaag het vermoeden hadden dat het hier om een legale manier van oplichting gaat door de mensen die last hebben van Tinnitus naar Ibiza te lokken om ze vervolgens veel geld uit hun zak te kloppen hebben we ons verdiept in de materie. Allereerst hebben we contact opgenomen met de Nederlandse Vereniging van Slechthorende. Deze vereniging staat in nauw contact met het Ministerie van Volksgezondheid, ziekenhuizen en gerenommeerde oorartsen. En de NVVS heeft nadrukkelijk tegen ons gezegd dat de methode die de Duitse heer Wilden op Ibiza toepast simpelweg niet werkt. Op de website van de vereniging melden zij dan ook “Laser behandeling is zeer omstreden en objectief niet effectief gebleken”.

Maar het is niet alleen de NVVS die afstand neemt van de dure lasermethode, ook artsen zeggen dat het niet werkt: “Lasertherapie voor oor problemen (gehoorverlies, tinnitus en hyperacusis) is niet discutabel in de gewone reguliere medische wetenschap. De methode is uitvoerig onderzocht en staat bekend als placebo behandeling”.

Voor wie twijfelt: er zijn twee gedegen onderzoeken gepubliceerd op het internet: hier en hier zijn de twee onderzoeken te lezen. Deze studies voldoen aan de criteria die de reguliere medische wetenschap als eis stelt om onderzoeksresultaten te kunnen publiceren. Een goede studie voldoet aan de volgende eisen:
Veertig mensen met tinnitus worden willekeurig ingedeeld in twee groepen: één behandel groep en één placebo groep. De mensen die behandeld worden en de mensen die de administratie van de behandeling doen weten niet wie er in welke groep zit. De mensen die in de behandel groep zitten krijgen de behandeling precies zoals in de laser kliniek. De placebo groep krijgt dezelfde behandeling maar in plaats van laser licht wordt normaal rood licht gebruikt dat identiek is aan laser licht. Na de behandeling worden de uitkomsten verzameld door het administratief personeel en beoordeeld door een aantal externe mensen.

Dr Wilden en ook Mikael backman hebben nooit studies gepubliceerd die ook maar enigszins aan deze voorwaarden voldoen. Wel zogenaamde studies in laser partner handels magazines die niet voldoen aan deze criteria. Dr Wilden en Mikael Backman roepen overal dat de reguliere medische wetenschap ze isoleert, maar het enige wat van ze gevraagd word is deelname aan een dergelijke studie. Een ander gebruikt argument van Wilden is dat het allemaal veel geld kost om het te (laten) onderzoeken, maar dit kan eenvoudig verworpen worden omdat er in alle landen van de wereld voor baanbrekende medische behandelmethoden ruime financiering beschikbaar is en bovendien de hulp van universiteiten kan worden ingezet.

Op het forum van de NVVS is er ook meer dan voldoende te lezen over de twijfelachtige methode van Wilden. Er zijn wel mensen die zeggen die baat gehad hebben bij de methode, maar dit is waarschijnlijk óf een placebo effect, óf het is een minimaal effect van korte duur. Bovendien speelt het natuurlijk mee dat het zeer vervelend is als je honderden, zo niet duizenden, euro’s hebt uitgegeven aan een behandeling die vervolgens niet werkt.
Duitse tinnitus forum staan vol met mensen die ook bij Dr Wilden zijn geweest en zelfs meerdere (soms wel 3) behandelingen hebben gedaan en geen enkele positief effect na de behandeling hadden. En als je je kritisch uitlaat over de methode op Facebook dan krijg je meteen de wind van voren.

De conclusie kan niets anders zijn dan dat we hier spreken over een methode die op geen enkele manier wetenschappelijk bewezen effect heeft en die bovendien nog veel geld kost. Behandelde personen wordt geadviseerd om nog een laser voor thuisbehandeling aan te schaffen ook overigens. Ook vragen wij ons serieus af waarom de behandelmethode van Wilden inmiddels niet wereldwijd wordt toegepast als deze succesvol is. Hier zouden tienduizenden mensen mee gebaat zijn.

De behandelingen vinden plaats bij een Duitse meneer. Dr. Wilden, zijn website, De behandeling kost je 200 euro per uur en er zijn 5 tot 10 behandelingen nodig volgens Wilden. Daarna kan je de behandelingen thuis zelf voortzetten, mits je een laserapparaat aanschaft van 420 euro…

Wij doen het wel met oordopjes van een paar euro om te voorkomen dat we in dit circuit verstrengeld raken.

jahn

Bericht door jahn » zo 29.05.2016 11:23

Mira,
Ik heb hierboven redelijk open en positief gereageerd
op de therapieen, ook die van Ibiza.
In het volgen van verder nieuws,
bevestigend en/of kritisch,
vind ik kritische geluiden zoals jij laat horen
heel belangrijk.
Gaandeweg kunnen we (en ook ieder individueel)
dan onderscheiden wat heilzaam- of dure onzin blijkt.
Dank je wel.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

wim57

Bericht door wim57 » do 19.01.2017 11:25

Het zeer kritische stuk dat Mira heeft gekopieerd komt van een website ibizavandaag.nl dat een oppervlakkige vakantiewebsite is. Het desbetreffende artikel is een bij elkaar geflanst stuk van een onbekende schrijver met onjuistheden en vanuit een sterk bevooroordeeld standpunt geschreven. Er waren bovendien positieve ervaringen met de therapie door patiënten onder gezet die niet worden vermeld. Ik weet niet waarom Mira de behoefte heeft om vanaf 1 of andere vakantiewebsite (die overigens niet wordt genoemd door haar) dit stuk te kopiëren en op het forum te zetten terwijl ik niets lees over haar eigen aandoening of over enige eigen ervaring met of inzicht in deze therapie. Ik behandel mij nog steeds in nauw overleg met Dr. Wilden en ik boek nog steeds vooruitgang. En dat kan ik zeggen op grond van eigen concrete ervaring met ernstige tinnitus en concrete ervaring met de toepassing van de therapie. Het is verder aan ieder van de lezers om deze therapie te verkennen en eventueel toe te passen. Ik heb er baat bij en dat heb ik bij geen enkele andere therapie of aanpak gehad. Ik wilde dit heel graag aan andere patiënten vertellen en dat heb ik gedaan. Hartelijke groeten, Wim

nicole

Bericht door nicole » vr 20.01.2017 10:52

"Ik heb er baat bij en dat heb ik bij geen enkele andere therapie of aanpak gehad. "

Misschien dat wim57 eens kan beschrijven welke andere therapieen hij heeft gehad?
Binnen dit forum heeft hij sinds zijn registratie namelijk uitsluitend reclame gemaakt voor Ibiza-"therapie" ....

kneister

Bericht door kneister » vr 20.01.2017 17:00

Hallo,
Zo een soort laser kun je tegenwoordig ook zelf huren/kopen voor huur 150 en koop 350 euro, heeft iemand dit weleens geprobeerd? zie link:http://essentialelements.nl/www-earlase ... huren.html
gr mike

nicole

Bericht door nicole » vr 20.01.2017 17:48

Mijn advies: lekker wandelen op Ibiza heeft gewoon hetzelfde (placebo)effect.

kneister

Bericht door kneister » zo 22.01.2017 20:11

Hee Wim,
Ik oordeel niet, heb alleen een vraag welke sterkte laser heb je thuis gebruikt? 650nm of 808nm of iets anders?
gr Mike

wim57

Bericht door wim57 » di 31.01.2017 15:53

Naar aanleiding van vraag van Nicole met de duidelijke negatieve ondertoon: ik heb eerst maandenlang de zogenaamde biomentale therapie gevolgd die wordt aangeboden door dokter Hans Greuel, gevestigd in Meerbusch bij Düsseldorf. Die therapie heeft geen enkele verbetering opgeleverd. Verder heb ik bij in totaal 6 KNO artsen in Duitsland en Nederland (waaronder een arts van het Academisch Ziekenhuis Maastricht) geraadpleegd en het advies gekregen er mee te leren leven. "Er mee leren leven" noem ik geen therapie want die aanpak verbetert de tinnitus op geen enkele wijze. Voor het overige levert ook Nicole negatief commentaar zonder dat mij duidelijk is op grond van welke concrete kennis van én ervaring met lasertherapie zij dat commentaar levert. Mij is niet eens duidelijk of zij zelf aan tinnitus lijdt. Daar ga ik vooralsnog maar van uit. Ik ga na deze reactie in ieder geval niet meer reageren op vervelende en totaal niet onderbouwde kritische opmerkingen zoals die van Nicole. Dat zij er niet in gelooft om welke haar moverende reden dan ook: prima. Dat is haar goed recht. Maar ik ga geen tijd meer aan vergelijkbare opmerkingen of "vragen" besteden en daar nog op reageren op dit forum. Ik heb, evenals inmiddels ook een collega met ernstige tinnitus, een duidelijke verbetering van mijn tinnitus bereikt door de lasertherapie van dr. Wilden en die verbetering is nog steeds gaande. Dat wilde ik andere patiënten graag vertellen en dat heb ik in mijn bijdragen gedaan. Zij die het advies van Nicole willen volgen om een wandeling te maken om tinnitus te verbeteren, moeten dat zeker doen.......
Ik had in mijn eerste bijdrage al verwezen naar een onderzoek door Harvard University (VS) van begin 2016 waarin de positieve biologische werking van laserlicht op haarcellen in het binnenoor is vastgesteld. Daarna is halverwege 2016 nog een onderzoek in Japan verschenen dat dit onderzoek nog eens bevestigd. De samenvatting is te lezen op de volgende website: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27342816

Beste Mike,
Ik heb de laser gebruikt die dokter Wilden voor thuisgebruik heeft ontwikkeld. Deze heeft 660 nm golflengte en 30 milliwatt vermogen. Dat vermogen is wel belangrijk omdat dit een van de voorwaarden is voor een goed resultaat. Er moet voldoende licht bij het binnenoor komen door het trommelvlies en dat vergt voldoende vermogen van de laser.

Vriendelijke groet Wim

kneister

Bericht door kneister » do 02.02.2017 14:30

Bedankt voor je uitleg en reactie Wim, ik hou deze optie, het laseren, open, ben nu met osteopaat bezig, maak dit eerst af en kijk wat het doet. Het ga je goed, groet, Mike

France

Re: Lasertherapie zeer effectief bij tinnitus e.a. aandoeningen

Bericht door France » vr 01.09.2017 15:26

Het is inmiddels al een tijdje geleden dat schreef over je laserbehandeling. Hoe sta je er nu tegenover?

wim57

Bericht door wim57 » vr 08.09.2017 18:08

Dag France,

Goed dat je vraagt om nog eens een actuele informatie over de laserbehandeling te geven. Ik kan zeggen sinds mijn laatste reactie in april 2017 nog forse vooruitgang heb geboekt en ik nu per week meerdere dagen (en nachten!) heb dat ik eigenlijk de tinnitus helemaal niet meer hoor. Dat is voor het eerst sinds de tinnitus in 2014 begon en beleef ik als een wonder! Ik sta er dus alleen nog maar positiever tegenover en voor mij is de lasertherapie de redding geweest om weer een normaal en fijn leven terug te krijgen.
groeten,

Wim

Jan64

Bericht door Jan64 » ma 11.09.2017 13:35

Beste allemaal,

Gebruik de Konftec 650 nm (50mW) en 808 nm (90 mW). Sinds kort ben ik daar nadat mijn tinnitus erger was geworden weer redelijk intensief mee begonnen. Ik behandel mezelf 's ochtends 30 min. op mijn (kantoor)werk (650mW) en 's avonds 40 minuten (808 mW, in bed).

Berichten op internet en wetenschap zijn ambigu... Er zijn een aantal oude onderzoeken (waar onder ook die van dr. Wilden) waaruit de effectiviteit blijkt, maar de jongste onderzoeken geven aan dat er geen resultaat mag worden verwacht. De lichtstraal wordt gericht op het slakkenhuis, daar komen naar verluid helingsprocessen op gang zodat er meer signaal naar de auditieve cortex wordt gestuurd, waardoor de tinnitus (zeer) langzaam verminderd. Geduld hebben en gestaag doorgaan is belangrijk.

Niet bij iedereen werkt het goed of het werkt helemaal niet. Op internet zijn ervaringen van mensen die er veel aan hebben gehad. Zoek maar eens op 'Hansi tinnitus laser'.

Ik heb het gevoel dat het heel langzaam gaat, en benader het wetenschappelijk. Wat echter het wetenschappelijk onderzoek in de weg staat is dat niet binnen 10 dagen resultaat verwacht mag worden, maar dat het een kwestie is van maanden, jaren. En je kan mensen niet aandoen om iedere dag gedurende een aantal (6 maanden?) naar instituut te gaan. En dan moet het ook nog dubbel blind (zowel onderzoeker als patient weten niet wie het werkzame middel krijgt (dus een deel doet het voor spek en bonen)) en met een voldoende grote steekproef.

Van de Tinnitool verwacht ik eigenlijk nauwelijks wat, consensus daarover is dat het vermogen (5mW) voor echt resultaat te klein is.

Ik heb geen aandelen in Konftec of wat dan ook, wil gewoon een reëel en eerlijk beeld geven.

Succes en hartelijke groet,

Jan

Plaats reactie